Tips på räknare? (När en stråle bryts.)
Tips på räknare? (När en stråle bryts.)
Hej,
Jag skulle vilja köpa en räknare, enklaste möjliga, Jag har inga el-kunskaper så behöver en färdig räknare som har,
1/ givare som ger signal när "strålen" bryts, (enheten ska vara så liten som möjlig, och tillräckligt snabbt för o mäta ett litet föremål som färdas i 100m/s)
2/ en display där man ser hur många gånger "strålen" har brutits, (vill även kunna nollställa räknaren)
3/ batteridriven
Finns detta att köpa?
(ber om ursäkt om jag placerat frågan i fel tråd)
mvh Jimmy
Jag skulle vilja köpa en räknare, enklaste möjliga, Jag har inga el-kunskaper så behöver en färdig räknare som har,
1/ givare som ger signal när "strålen" bryts, (enheten ska vara så liten som möjlig, och tillräckligt snabbt för o mäta ett litet föremål som färdas i 100m/s)
2/ en display där man ser hur många gånger "strålen" har brutits, (vill även kunna nollställa räknaren)
3/ batteridriven
Finns detta att köpa?
(ber om ursäkt om jag placerat frågan i fel tråd)
mvh Jimmy
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Re: Räknare
Välkommen till forumet!
Helt rätt förnamn!
Det brukar finnas räknare att köpa som ökar en räknare när den får en signal.
Men det behövs lite mer info för att tipsa om någon.
Om föremålet som färdas är tillräckligt litet så bryts strålen under en så kort tid att
vissa räknare kanske inte hinner med att märka detta.
(100m/s är ju ändå 360km/h.)
För att tipsa om rätt räknare så behöver vi därför veta hur litet föremålet är.
(Jag får känslan av att räknaren ska användas till någon form av skytte.)
Så berätta gärna mer!
Helt rätt förnamn!
Det brukar finnas räknare att köpa som ökar en räknare när den får en signal.
Men det behövs lite mer info för att tipsa om någon.
Om föremålet som färdas är tillräckligt litet så bryts strålen under en så kort tid att
vissa räknare kanske inte hinner med att märka detta.
(100m/s är ju ändå 360km/h.)
För att tipsa om rätt räknare så behöver vi därför veta hur litet föremålet är.
(Jag får känslan av att räknaren ska användas till någon form av skytte.)
Så berätta gärna mer!
Re: Tips på räknare? (När en stråle bryts.)
Vill testa att göra en räknare till mitt airsoft gevär, inget större behov, mest en kul grej
6mm plastkul som färdas mellan 50-140m/s, beroende på vapen o om man spelar inomhus eller utomhus. tänkte fästa givaren vid mynningen, sen fräser jag till hållare o skal på jobbet till det, är själva elektroniken jag behöver köpa
Mvh
Mvh
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Om du på detta sätt vill veta antalet avfyrade skott, borde det vara enklare att kolla avfyrningsmekanismen än själva luftfärden för kulan!
Hur snabb är en läsgaffel?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Om skjutvapnet är "ostadigt" i inmatningen av skott kan det ganska säkert vara mer korrekt att räkna på mynningen.
Jag ser inte sensorn eller räkningen som ett problem, jag ser mer "färdiga enheter" som ett kännbart problem.
Jag ser inte sensorn eller räkningen som ett problem, jag ser mer "färdiga enheter" som ett kännbart problem.
-
ElectricNooB
Nåt liknande detta http://www.electrokit.com/panelraknare.49413 och eventuellt en krets som ger en längre och debouncad puls för varje kula? 
Edit: Eller denna: http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... nformation
EDIT^2: Eller någon av dessa: http://www.conrad.se/R%26auml;kneverksm ... 31_1114010
Edit: Eller denna: http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... nformation
EDIT^2: Eller någon av dessa: http://www.conrad.se/R%26auml;kneverksm ... 31_1114010
Tack för alla snabba svar,
Inte alltid det kommer ut en kula och finns inte så mkt utrymme i själva mekaniken, så känns lättast och säkrast att ha den vid mynningen.
Displayer/räknare fanns det många av i länkarna, hur kopplar man dessa till givaren och vilken typ av givare är liten och snabb, jag har inte mkt elkunskaper
Mvh
Inte alltid det kommer ut en kula och finns inte så mkt utrymme i själva mekaniken, så känns lättast och säkrast att ha den vid mynningen.
Displayer/räknare fanns det många av i länkarna, hur kopplar man dessa till givaren och vilken typ av givare är liten och snabb, jag har inte mkt elkunskaper
Mvh
Det kräver inte mycket el-kundskap att kolla måtten i databladen!
"Snabb" är en besvärligt faktor, ganska mycket i stil med "hur lång är ett gummiband". Men om vi räknar lite med enklast tänkbara lösning: En PB-kula är runt 12mm i diameter, vid 100m/s ger det en puls från sensorn på 120µs vid de bästa förhållande, mer korrekt är nog runt 100-110µs om man räknar med avkänningens reaktionstid osv.
Så en räknare ska kunde ta pulser på 100µs eller snabbare, hantera en PRF på skotthastigheten, vara liten nog (inkl. batteri) att uppfylla kraven som finns. Såklart kan man bygga ut med en enhet som "sträcker" pulserna men den fyller ju lite också.
Sedan är det frågan för vilken typ utläsning du vill ha, avkänningen och räkningen kan man fixa så att det drar väldigt lite ström och fyller mycket litet - men sedan tillkommer displayen och förstör allt...
Ska du kunde se antal skott (kvar?) i realtid är det ju et rimligt tydligt display som ska åt, är det "bara" en grön LED, en röd LED samt båda tillsamman (= gul) blir det mindre direkt.
Jag skulle tro att det kan packas ihop till en PIC med 8 pinnar samt ganska lite kringkomponenter - om det inte var för visningen på displayen. Med en SPI/I²C display ska man nog klara av att hålla sig till samma 8-pinnars PIC men displayen fyller ju...
"Snabb" är en besvärligt faktor, ganska mycket i stil med "hur lång är ett gummiband". Men om vi räknar lite med enklast tänkbara lösning: En PB-kula är runt 12mm i diameter, vid 100m/s ger det en puls från sensorn på 120µs vid de bästa förhållande, mer korrekt är nog runt 100-110µs om man räknar med avkänningens reaktionstid osv.
Så en räknare ska kunde ta pulser på 100µs eller snabbare, hantera en PRF på skotthastigheten, vara liten nog (inkl. batteri) att uppfylla kraven som finns. Såklart kan man bygga ut med en enhet som "sträcker" pulserna men den fyller ju lite också.
Sedan är det frågan för vilken typ utläsning du vill ha, avkänningen och räkningen kan man fixa så att det drar väldigt lite ström och fyller mycket litet - men sedan tillkommer displayen och förstör allt...
Ska du kunde se antal skott (kvar?) i realtid är det ju et rimligt tydligt display som ska åt, är det "bara" en grön LED, en röd LED samt båda tillsamman (= gul) blir det mindre direkt.
Jag skulle tro att det kan packas ihop till en PIC med 8 pinnar samt ganska lite kringkomponenter - om det inte var för visningen på displayen. Med en SPI/I²C display ska man nog klara av att hålla sig till samma 8-pinnars PIC men displayen fyller ju...
-
ElectricNooB
En soft airgun kula är 6mm i diameter
Men det borde väl gå att väldigt enkelt att bygga en "pulsstretichare" med ett fåtal "analoga" komponenter?
Edit: http://www.zen86415.zen.co.uk/pulse_stretcher.gif typ så, förutsatt att räknaren har en hög ingångsimpedans.
Men det borde väl gå att väldigt enkelt att bygga en "pulsstretichare" med ett fåtal "analoga" komponenter?
Edit: http://www.zen86415.zen.co.uk/pulse_stretcher.gif typ så, förutsatt att räknaren har en hög ingångsimpedans.
Senast redigerad av ElectricNooB 11 maj 2013, 16:20:27, redigerad totalt 1 gång.
Ah - airsoft... ja, då blir pulsen ju hälften som bäst.
Såklart man kan stretcha pulsen, en 555 klarar detta enkelt, största frågan är ju hur stort displayen får vara och om det finns färdiga enheter som uppfyller kraven.
Såklart man kan stretcha pulsen, en 555 klarar detta enkelt, största frågan är ju hur stort displayen får vara och om det finns färdiga enheter som uppfyller kraven.
-
ElectricNooB
http://www.conrad.se/6-SIFFRIG-LCD-R%C4 ... 31_1114010 Verkar ju rätt trevlig, 3 års batteritid är ju inte helt fel...