Solid-state lösning för att styra 230V

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
blueint
Kontakt:

Re: Solid-state lösning för att styra 230V

Inlägg av blueint »

För back-EMK, zenerdioder mot varann samt till chassi. För att skydda mot EMC bör det åtminstone finnas en kapacitans mellan signal och jord så att en transient ej kan trigga.

För induktiva laster räknar man med ca 3 ggr större strömtålighet. Någon för gärna korrigera om det är fel. Men så vart tipset för reläer.
gokartnisse

Inlägg av gokartnisse »

Rätta mig om jag har fel med back EMK är väl ett icke-existerade problem om man använder SSR som BÅDE sluter och släpper i nollgenomgång? SSR är väl rent resistiv vilket betyder att spänning och ström alltid är i fas i den även om hela kopplingen (solenoiden och SSR i serie) är fasförskjuten. Eftersom strömmen är samma i både solenoid och ssr vid alla tillfällen (seriekoppling) kommer energin i spolen vara noll just i det ögonblicket då spänningen (och strömmen) över SSR är noll (då den släpper). Då kommer det inte bli någon back EMK?! Eller är jag ute och cyklar?

Men eftersom solenoider har lite roliga egenskaper drar dem en REJÄL ström över det nominella värdet när dem slås på, något jag måste skydda min SSR från annars kommer den samma dö pga överström... Dessutom har jag hittat SSR med inbyggd snubber-krets för att kompensera för att strömderivatan blir för hög när man använder induktiva laster. Så hur räknar för att vara GARANTERAD att min SSR håller för mina solenoiders startström? Tänkte använda dessa SSR:
http://se.mouser.com/ProductDetail/Pana ... fNawaAA%3d
Lustigt att enligt beskrivningen står dem som "Non zero cross" men enligt databladet ska denna varianten ha det :shock:

Ska jag sätta en VDR på utgången? Måste jag skydda dem på något annat sätt?
Det enda jag vet om magnetventilerna är att det står 230 VAC 10 W (kan vara VA) på dem och att jag måste kunna driva 10 st parallellt på en utgång
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Om din last, inte SSR, relä, etc är induktiv kan du få en back-EMK. Kanske ett schema skulle undvika missförstånd.
gokartnisse

Inlägg av gokartnisse »

Ja men eftersom SSR stänger av när spänningen (tror jag men spelar ingen roll då ström samt spänning är i fas i SSR såvida den är resistiv) är noll kommer även strömmen i spolen (solenoiden dvs själva lasten) vara noll. Är strömmen noll i en induktiv pryl är även den lagrade energin noll?! Utan lagrad energi kommer back EMK bli noll. Eller har jag fel nånstans?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En TRIAC stänger INTE av när spänningen är 0V! Den stänger av när strömmen genom den går under håll-strömmen och med en last som fasvrider kan det gå så illa att den aldrig stänger av.
gokartnisse

Inlägg av gokartnisse »

Strömmen kommer ju oavsett hur stor fasförskjutning från spänningen gå ner till noll och sen öka med omvänt tecken dvs passera under hållströmmen. Däremot kanske spänning som kommer från spolen tänder triacen igen i princip omgående...så den "aldrig stänger" i fallet med induktiv last.
Enligt databladet hos de SSRjag har länkat till finns det en inbyggd "snubber-circuit to prevent malfuction in case of loads such as inducturs" (orkar inte gräva fram exakt citat) men det innebär väl att tillsammans med nollgenomgångtriggning så är det enda skydd som behövs att dem klarar solenoidens "inrush-current"? Eller behövs det en VDR på utgången? Bättre med ett par zenerdioder än att använda en VDR? (och EMC skydd på insignalsidan)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Tricket är alltså att se till att ha nåt som dödar den back-EMK som kan finnas kvar när man nått under triac'ens hållström. Det blir inga jättekraftiga doningar, gissningsvis kan det räcka med motstånd+kondensator i serie eller liknande.
Skriv svar