Fagges ITX bygge "klart"

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Japp, plattan kostade 4 & frakten ca60kr.
Trackballen gick upp i rök, så med uteslutningsmetoden så kommer jag att använda plattan som musdorn!. :wink:
Förövrigt så har projektet gått väldigt sakta, just nu håller jag på å testar om man inte kan byta ut alla lysdioderna mot 1-2st Luxeon 1W dioder i stället, men dessa behöver ju kylas så det är lite & fundera på!.
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Varför inte använda det där CCFL röret som kom med?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jo men då är man & tummar på livslängden...Och sen så kanske man blir tvungen att bygga om belysningen vid ett senare tillfälle p.g.a att just det röret inte gå att få tag på mer!.
Användarvisningsbild
Logan
Kontakt:

Inlägg av Logan »

När bjöd du på ett itx kort på tradera?
Har kollat som en galning där, men inte hitttat något :S
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jag satt å skissade lite på lådan idag & detta kom jag fram till
Allt i svart eloxerad aluminium & formskurna plexiglas-stolpar i ändarna, tror det kan bli snyggt.
I sidoplåtarna hade jag tänkt mig att skära upp tunna spår & fylla dom med plexi i någon form.
Men frågan är om man ska använda så kallad naturell plexi eller färgad i antingen blått eller rött. Eftersom plexit inte ska var frostat så kanske det blir svårt att få en jämn belysning utåt om man använder klar-plexi?.
Displayen har jag inte börjat rita på än, men tanken var att den ska stå i lutat läge uppe på denna lådan med ett egen designad plexiglas gångjärn för att kunna luta displayen i önskat läge!.
I vilket fall som hälst så ska jag fräsa ut bottenplattan i morgon, så jag kan börja montera dit prylarna på den & lådans storlek blir D,B,H 360*260*110mm.

Bild
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Härligt!
Det där med plexit så ska du använda vanligt. På den sida du belyser den med så ska det vara frostat för att jämna ut ljuset som du belyser den med, ex rött. Det skulle bli skit snyggt! :)
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Japp, jag gjorde som du sa Adis & frostade plasten med en sandbläster & resultatet blev perfekt!.
Ja, nu är det bara resten kvar

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Mycket vacker! :D
*host*när man gör som eliten :lol: *host*
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Detta blir intressant att se - praktiskt när man har en fräs hemma. Bara att göra de delar som behövs. Jag skulle dock rekommendera en jordad metallplatta som bas för moderkortet med tillbehör. Plexi är inget vidare som störskydd samt att det blir lätt statiskt.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Nu kommer det ju att finnas en bottenplatta i alu några mm under plexit, så jag tror inte att det blir några problem med störningar, men det statiska kanske inte är så nyttigt.
Hmm, Får kanske klä ovansidan av plattan med alufolie !?

Har suttit & snickrat lite till på designen & något i still med detta tror jag det blir!.
Fick även tag i 3W RGB lysdioder som jag tänker ha inuti lådan för att lysa upp alla plexi-detaljer. Eftersom 68HC11an inte har PWM-utgångar så löste jag fade-ningen med ett R/2R-Ladder krets för 6kr som funkar perfekt!. Bara att häkta på den lilla rackaren på en av portarna & vipps så har man en 8bitars D/A-omvandlare som förstärks av en vanlig OP som i sin tur driver en transistor. RGB-dioderna kör jag multiplexerade för å slippa ha 3st kretsuppsättningar med D/A & OP-förstärkare!.
Så nu måste jag krabba ihopa en monteringslösning så man kan kyla dioderna ordentligt, innan man kan börja kräma på ordentligt.

Bild

Dioden & R/2R-kretsen
Bild

Och så en liten filmsnutt på RGB-dioden
RGB
Tekko

Inlägg av Tekko »

Vikken konstig rgb diod :shock: Ser ut som om det vore 3st 2N3055:or i den.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det har du rätt i. Jag fick titta länge för att se dem.
Det skulle i såfall ha varit väldigt små transistorer. :D
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

En fundering generellt ang. RGB-dioden; om du lyser rött så har du en intensitet, men om du måste blanda med t.ex. grönt för att få gult, då borde intensiteten bli det dubbla. Hur löser man detta?
Tänkte om man sätter gemensam strömbegränsare på jorden, men då kräver ju det att alla färger har samma egenskaper (såsom drivspänning).
Är dom listigt konstruerade så man inte behöver bry sig om detta, kanske?

Mvh
speakman
Jompa

Inlägg av Jompa »

Schnyggt som fan!

EDIT: Bara skojade, jag va sjuk när vi lärde oss läsa i ettan...<Vad fick du displayen med tillbehör ifrån?>
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

speakman
Intensiteten hmm har jag inte tänkt på, men efter som jag inte har gjort det så är det troligtvis ingett att bry sig om.! :wink:
Antar att ljus är logaritmiskt precis som ljud, alltså för att kunna höra en minsta ljudökning, då krävs det 3db ökning alltså en effekt dubbling!.
Om ifall någon färg skulle framträda starkare, så är det ju bara att sjustera till ljust den färgkombinationen i programmet!.

Nu har jag suttit & ritat & svurit & funderat & testat & gapat & skrikigt i många många dagar framför datorn, & efter en hel del jag ger upp tankar så kom räddningen Homer & han är minst lika förbannad. :D
Så nu återstår att testa om gravyren lyser igenom bättre än det frostade plexit som också kommer att vara på denna bit.
Ifall det skulle visa sig att ljustyrkan blir den samma, så kanske man kan lösa det, genom att låta gravyren vara genomskinlig & sedan sätta en frostad plexibit bakom denna. & i så fall så kan man ju även sjustera kulören varförsig på gravyren & bakgrunden!.
Ska testa detta i morgon på en slaskbit så får vi se

Bild
Bild
Skriv svar