Delta 3D Skrivar

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Henke9216

Delta 3D Skrivar

Inlägg av Henke9216 »

Tjenare
Jag har tänkt bygga en delta 3D skrivare. Upplägget jag tänkte köra på är skapa ett program i datorn som beräknar om g-koden till antal steg som varje motor behöver göra för en operation. Dessa steg ska sedan föras över till en pic16F886 via usb som blir min huvudenhet på skrivaren. Den ska sedan delegera vidare de olika datan via en seriell kommunikation av något slag till varsin styrenheter per motor som även består av F886. Den skickar sedan vidare data till en styrenhet för själva motorn om så behövs.

Kommer detta att fungera?

Har en till fråga angående styrning av stegmotorer.
Har läst en massa och de flesta rekommenderar att man skaffar ett färdigt styrkort.
Hittar dock inget om varför inte PWM skulle fungera med en transitor brygga. Eller en motordrivkrets. Verkar som de finns många sätt att lösa styrningen men hur påverkar dessa de antal steg och hastighet som motorn klarar.
Användarvisningsbild
lond

Re: Delta 3D Skrivar

Inlägg av lond »

Om du är bra på att programmera så skall du bygga enligt ditt upplägg, men använd FET:ar istället för transistorer då dom har lägre inre resistans vilket leder till mindre värmeutveckling eller färdiga drivkretsar som är utvecklade för uppgiften.
Vill du bara bygga en Delta variant av en 3D-skrivare, så tycker jag att du skall använda befintlig kod för en Rostock-skrivare till arduino-plattformen där all mattematik för hur armarna skall flyttas redan är uträknad.

/// Marcus
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

lond: Är inte även en FET en transistor? :wink:

Henke9216: Visst kan du bygga en helt egen drivare, men tänk på att för bästa prestanda bör man köra motorerna på högre spänning än märkspännngen för att övervinna motorns induktans, och sedan mäta strömmen och strömbegränsa när den har stigit till rätt nivå (med pwm).
Att bygga en sådan drivare går ju helt klart att bygga själv, men jag är tveksam till att det är värt besväret om det inte är själva utmaningen i byggandet man är ute efter.
En annan enklare lösning är att använda sig av speciella stegmotordrivar-chip som tar hand om allt det jobbiga åt en, då är det i princip bara att göra ett kretskort efter databladets schema.
Henke9216

Inlägg av Henke9216 »

Vad det gäller programmeringen så kan jag nog knäcka de nötterna.
Hittade även en bra guide som går igenom trigen här
http://forums.trossenrobotics.com/tutor ... tics-3276/

Med transistor tänkte jag på en sådann här av rätt dimension.
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... Data_E.pdf

Har även funnit dessa stegmotorena på ebay. Står att de ska kunna hålla 2Nm så de borde ju räcka.
http://primopal.com/Public_Files/PHB57S76_430.pdf

Ett motorstyrnings chip har jag kollat på, detta för att slippa programmera en pic för varje motor. Då istället kunna köra dem från huvud picen. Men vet dock inte vilken man ska välja i denna djungeln. Några tips?
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Allegro A4988 används i drivor till RepRap-baserade 3D-skrivare. Finns att köpa riktigt billigt på breakout board om du inte gillar att löda QFN-28 kretsar. Sök på stepstick på eBay.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Om du vill få lite högre fart på en stegmotor så behöver du som LaRdA säger köra högre spänning än motorn är gjord för. Och då låta den högre spänningen ligga på stegmotorns spole tills dess att märkströmmen uppnåtts. När den uppnåtts så PWMar du långsammare så att medelspänningen blir märkspänningen för motorn.

Krångligt som fasen, så man brukar köra strömstyrt istället. Det är lite krångligare att få till än två vanliga H-bryggor. Därför är det enklast att köpa ett färdigt chip för att driva stegmotorerna. Eller ett färdigt kort med alla kringkomponenter på också, det är ännu enklare.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

LaRdA skrev:lond: Är inte även en FET en transistor? :wink:
Jo, men för mig är skillnaderna så stora mellan vanliga transistorer och FET-transistorer att jag inte sorterar dom tillsammans :)

/// Marcus
Henke9216

Inlägg av Henke9216 »

Har bestämt mig för att köra med en motor drivkrets. Finns en del att välja på hos elfa. Finner dock ingen information om stegmotorn som jag kan relatera till de olika drivkretsarna.
Hur väljer man rätt?
Senast redigerad av Henke9216 7 maj 2013, 18:28:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Den som är vanligast och lättas att få tag på monterad och klar på BOB är Allegro A4988.

/// Marcus
Henke9216

Inlägg av Henke9216 »

Tvärr fungerar ej de då mina motorer behöver 3A och det kortet bara klarar 2A
Någon annan rekommendation?
Henke9216

Inlägg av Henke9216 »

Fann Allegro A3959. Vad jag kan se så borde den klara att driva mina motorer. Vad tror folk om det?
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... ng_tds.pdf
Eller ta det ett enklare steg så hittade jag dessa drivkorten.
http://www.ebay.com/itm/170923686649?_t ... 97.c0.m619
Skriv svar