Bygga vinylspelare.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
-
Re: Bygga vinylspelare.
Korrekt. Det finns flera den Technics SLD2 jag hade körde också direktdrift, men den var typ "konsumentvarianten" av SL1200 och rätt klen i motorn. Har för mig att några moderna tillverkare kör det också, Numark eller Vestax men jag minns inte riktigt.MiaM skrev:Technics gjorde också en SL-1000 som väl är rätt lik en SL-1200 fast utan pitchreglage, fast jag kanske minns fel.
Direktdrift var först för radiostationer för att de skulle kunna starta på lite mindre än ett halv varv och vara uppe i hastighet så att det inte låter svajjigt när man spelar i början (regelstart var ett av tillbehören till 1200:an dvs du drar upp regeln, då startar skivan, praktiskt för en-mans-radiostationen).
Tänkte komma med en kommentar apropå bygget, ska inte tallriken vara av nått rätt så stumt material? Typ tjock akryl?
-
Jag har ingen erfarenhet av just detta men har förstått att tyngden är ett plus sen är väl aluminium kanske inte så stumt. Får se hur resultatet blir. I värsta fall får jag hitta på nåt annat.
Jag monterade egen fjärrstart på min 1200, fanns ett hål i botten som passade perfekt för en 2,5 mm tele-hona, sen var det bara att trycka i två sladdar i kontakten som gick mellan kretskort och startknapp. Ingen permanent åverkan alls:)
Monterade sen in två tryckknappar i mixern (ovanför phono-reglarna), ingen regelstart alltså men knapp direkt på mixern i alla fall.
Monterade sen in två tryckknappar i mixern (ovanför phono-reglarna), ingen regelstart alltså men knapp direkt på mixern i alla fall.
Det där är rätt intressant för i praktiken så är ju det effektivaste att ha filtmatta istället för gummimatta mellan tallrik och skiva, och helt enkelt hålla fast skivan med en hand medan motorn varvar upp och sedan släpper man iväg skivan när man vill dra igång spelandet. Om jag inte minns fel så är SL1200 faktiskt inte sådär värst råstark, den går ner lite i varv medan man håller fast en skiva, fast samtidigt hinner den upp i varv innan man hinner märka något hastighetsfel.Gizmo skrev:Direktdrift var först för radiostationer för att de skulle kunna starta på lite mindre än ett halv varv och vara uppe i hastighet så att det inte låter svajjigt när man spelar i början (regelstart var ett av tillbehören till 1200:an dvs du drar upp regeln, då startar skivan, praktiskt för en-mans-radiostationen).
Fast för radiobruk vill man kanske ha den bättre ljudkvalitet som en gummimatta borde ge i jämförelse med en filtmatta?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Problemet med filtmattan (som jag vill minnas att vi faktiskt körde med också på närradion) är att du måste hålla i skivan med fingret. Med fjärrstarten kunde du cuea skivan och sen passa på att cuea lite jinglar och grejer (där vi körde manuellt att stoppa, trycka eject, vrida tillbaka ett halv varv, trycka paus, sätta i kassetten och trycka på play igen:)
ABFs studio hade nån form av autocue på sina däck för jinglar men fick aldrig koll på hur den funkade. Nåt med en pilotton var det i alla fall.
ABFs studio hade nån form av autocue på sina däck för jinglar men fick aldrig koll på hur den funkade. Nåt med en pilotton var det i alla fall.
Ja, för radiobruk skulle man nog vilja ha nån elstyrd arm som håller i skivan 
Jag försökte mig på att korta av stereo-8-band just för att spela jinglar, men ljudkvaliteten sög. Dessutom var det ingen höjdare att behöva ta hjälp av nån bekant för att spela in på bandet (hade bara en bilstereo med endast uppspelning som experimentmojäng).

Jag försökte mig på att korta av stereo-8-band just för att spela jinglar, men ljudkvaliteten sög. Dessutom var det ingen höjdare att behöva ta hjälp av nån bekant för att spela in på bandet (hade bara en bilstereo med endast uppspelning som experimentmojäng).
Sveriges Radios vinylsvarvar fram till 70-80 talet var ofta EMT-verk med dubbla talrikar. Min gamla Thoréns 124 har det också. De har tung talrik som snurrar och ovanpå ligger en lättare talrik med filt-tassar som den kan glida på så kan den startas stoppas supersnabbt, medan tung-talriken fortsätter att snurra under. På EMTn rekommenderades 1/4 varv som cue men den gick upp i full fart på typ 2 cm.
Har för mig att det såldes någon mojäng i england som med en solenoid knep fast en filtduk så man skulle kunna få regelstart på skivspelare. Användes på en del små lågbudgetradiostationer och piratradio. (70-80 tal det med...)
OT
MiaM: när jag höll på med närradio för 25 år sen köpte vi tomma kassetter från en kassettkopieringsfirma och laddade in band så att de var utan startsladd. Dessa spelade vi in jinglar på, en på varje. Bara att backa upp och trycka på play.
Har för mig att det såldes någon mojäng i england som med en solenoid knep fast en filtduk så man skulle kunna få regelstart på skivspelare. Användes på en del små lågbudgetradiostationer och piratradio. (70-80 tal det med...)
OT
MiaM: när jag höll på med närradio för 25 år sen köpte vi tomma kassetter från en kassettkopieringsfirma och laddade in band så att de var utan startsladd. Dessa spelade vi in jinglar på, en på varje. Bara att backa upp och trycka på play.
Problemet med den lösningen är att det är svårt att återanvända banden, eftersom raderingshuvudet sitter före tonhuvudet.
För oss, som hade begränsad budget, var det att tigga gamla kassettband som folk skulle slänga som gällde. Minns hur en polare (som inte var inblandad i närradion) berättade att han hade slängt en hel plastkasse med gamla kassetter. Jag började nästan gråta... (Vi behövde ju band att spela in sändningarna på också, de skulle ju sparas som referens.)
För oss, som hade begränsad budget, var det att tigga gamla kassettband som folk skulle slänga som gällde. Minns hur en polare (som inte var inblandad i närradion) berättade att han hade slängt en hel plastkasse med gamla kassetter. Jag började nästan gråta... (Vi behövde ju band att spela in sändningarna på också, de skulle ju sparas som referens.)
Jag köpte en hel låda C-0 kassetter. Det var kanske 100 st. Så vi behövde inte återvinna så mycket. Och jinglarna var ju bara några sekunder långa så det var bara en liten snutt med band i varje, en C-90 donationskassett räckte länge... 

Ah, ja, ni gjorde så... Tänkte jag inte på. Fast jag har för mig att många kassetter gick sönder om man försökte öppna dem? Har haft nåt fåtal dyra som varit skruvade.
-
Det händer inte mycket med projekten nu när det är vår. Hus och trädgård kräver sitt.
Jag har iaf monterat tallrikslager och skimsat in detta. Så nu har jag en lagom springa mellan tallriken och fundamentet.
Tonarmen har jag fått hem nu. Så då är det dags att svarva en hållare till den då. Det får bli i aluminium tänkte jag. Skall klä den med ekfaner sen om det går.
Tänkte göra likadant med motorhållaren också.

Jag har iaf monterat tallrikslager och skimsat in detta. Så nu har jag en lagom springa mellan tallriken och fundamentet.
Tonarmen har jag fått hem nu. Så då är det dags att svarva en hållare till den då. Det får bli i aluminium tänkte jag. Skall klä den med ekfaner sen om det går.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.