Subrutiner i Sinumerik

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Subrutiner i Sinumerik

Inlägg av DW »

I brist på rubriker för mjukvara så ställs frågan här.
Om jag minns rätt så kan Mach3 hantera huvudprogram och subrutiner i samma programdel vilket är bra tycker jag. Nedan är ett kort exempel.

%154
N10 G54 X0 Y0
N20...
N100 M30

N110 L10
N120...
N130 M17

Ni som kör Sinumerik 810M finns det någon väg att kringå anropet från ett annat minne. Varför, jo subbar funkar perfekt och kortar ner programmen
rejält men det är ett jädrans hoppande om man vill redigera dito. Eftersom det är två minnesareor (en för var) så är väl chansen liten att man kan göra annat.
Jag har precis fått en ny postprocessor från Bobcad/cam som de tyvärr har skrivit med subrutiner.
Så innan jag gör någon större affär vill jag höra med er.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Re: Subrutiner i Sinumerik

Inlägg av DW »

-jag vet inte om det var kunnskapen eller ointresse i frågan men skitsamma. Jag löser det på annat sätt.
Om det ändå kommer fram något mer så skriv på bara. Alltid någon som har nytta av det.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag förstod aldrig frågan riktigt.
Vill du lägga både subrutin och huvudprogram i samma minnesarea?
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Hej säter, jag har varit oaktiv, som morfar väntar jag tillökning i barnkullen så jag är barnvakt lite då o då...snacka om jobb :lol:
Precis som du frågar. BobCadCam gjorde en postprocessor som alltid fixar en subrutin, då i huvudprogrammet.
Allså bara ett programstycke. Vore det 2st från början vore det lättare. Ett HV prog och ett SUB prog.
Men jag misstänker att BCC inte har full koll på om det görs som en finess eller alltid. Jag tänker så här.
Om man vill göra en hålrad med 10 hål är det ju praktisk att anropa SUBén 10ggr så minskar man ju antalet rader till bara några få.
jag skriver "psudokod" beskriver typ-

Huvudprogram
N10

N90 M30 programslut

L15 P10 hoppa till SUB 15
N100 hoppa till X Y
N110 Borra Z-
N120 hoppa till nästa hål
N130 Borra osv
M17 slut SUB

Jag skrev att Sinumerik har 2st minnesareor men jag vet inte hur de / den är uppbyggd för det finns bara 30 kbit totalt på
Huvudprogram, subrutiner + cykler.(i 3 olika kataloger) Oavsett vart jag lägger program så minskar den totala minnesarean.
Så min tanke var om det gick att skriva som jag gjort ovan bara i huvudprogrammet utan hopp ner till SUB som i mitt fall måste ligga
i en annan "katalog" Jobbet är att hoppa fram o tillbaka vid redigering. Funkar ju inte som windows med felera parallella utan man öppnar
en och släcker då den andra osv.
Nedan ett urklipp från ett skarpt program där man inte kan fixa vare sej cykler eller SUB med mindre rader hur man än gör.
I detta fall kan jag tabort anropet L10 och låta det se ut som ett vanligt program.
Är du med i tänket?

N3 G00 G54 X30.308 Y-10.29
N4 F150. S640 M03
N5 D1 T1
N6 Z2.54 M08
N7 L10 P1 ;anrop av sub
N8 G00 Z2.54
N9 M09
N10 M05
N11 M30 ; slut Huvudprogram

L10 ;SUBPROGRAM OF L100
N1 G01 Z-5. F78.07
N2 X22.88 Y-44.957 F150.
N3 X27.249
N4 G17 G02 I14.234 J-14.928 X33.796 Y-40.744
N5 G02 I.932 J-2.32 X33.87 Y-40.716
N6 G02 I7.001 J-19.182 X38.202 Y-39.653
N7 G02 I5.654 J-42.881 X43.857 Y-39.282
+ ytterligare 100 rader
N100 M17 ;slut sub
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Nu kan jag inte så mycket om Sinumerik, men jag tycker strukturen verkar vara väldikt lik den på mitt Fanuc-7M.
Även där har jag olika minnesareor för huvudprogram och subrutiner+fasta cykler.

Det är många år sedan jag fördjupade mig i detta, men om jag minns rätt, så går det bara att ha ett program åt gången i arean för huvudprogram.
Är det likadant på Sinumerik?

Själv använder jag aldrig subrutiner, utan skriver långa program istället.
Jag har aldrig sett någon fördel med att köra med korta program.

Användandet av subrutiner kan vara ett usel om vill kunna avbryta och återstarta.
Har man gjort ett avbrott när när man sitter fast ute i en subrutin, blir det trickigt att återstarta.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Ja, du nämner Fanuc 7. Det skilljer nog inte så mycket. Jag är ju okunnig i Fanuc ännu och här blir det Fanuc 0 senare.
Som du säger så går det att ha ett huvudprogram igång ocg faktiskt redigera ett under tiden vilket jag aldrig gjort.

Smart fråga angående vad som händer vid omstart i subben. Ser att i boken att det finns ingen möjlighet att gå in på en specifik cykels varvnummer.
Som att hitta typ P13 i en cykel av P20. Då får man starta om från den i HV-prog, där cykeln börjar rad nr. ex (N20 cykel L8 P20)

Fördelarna är jättestora om man kan hantera SUB rutiner, vilket jag inte tror att BCC kan vad gäller finnesser utan allt hamnar där nere.
Jag tar ett kort o lägger nedan från övnings borrcykel så får du sen ett strålande exempel. Återkomer, kameran i verktan........
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

"Som du säger så går det att ha ett huvudprogram igång ocg faktiskt redigera ett under tiden vilket jag aldrig gjort."
Det har jag inte sagt.

"Då får man starta om från den i HV-prog"
Starta om från huvudprogammert krävs väl alltid?
Subrutinen brukar vara inkrementellt programmerad, och utan starta från huvudprogrammet blir det fel nollpunkt för subrutinen.

"Fördelarna är jättestora om man kan hantera SUB rutiner"
Där har vi delade meningar. :)
Jag gillar inte subrutiner, ej heller avancerade fasta cykler.

Jag gillar långa huvudprogram, där varje rörelse har sitt eget block.
Då har man en chans att ha lite kontroll över det hela, när vill hoppa hit och dit i programmet under körning.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

"Som du säger så går det att ha ett huvudprogram igång ocg faktiskt redigera ett under tiden vilket jag aldrig gjort."
Det har jag inte sagt.
-det var bara en koll på att du har läst allt :tumupp:

"Då får man starta om från den i HV-prog"
Starta om från huvudprogammert krävs väl alltid?"

Du har helt rätt. Jag var ute efter om man kunde starta om -hoppa till viss rad, -hoppa in till visst nummer på SUBén Men det gick inte.
Dock antar jag du har någotsom beskrivs som återgång vid verktygskrasch i Fanuc?
Så du slipper köra alla onödiga rader innan om det är lång ner i programmet.

Jag tog en bild men tyvärr beskriver den även en cykel med R-parametrar (cykel i Siniumerik). Men läs den och skippa dessa så ser du ju
hur få rader 20 borrhål kan skrivas på. Om jag inte missat något så skall nog P1 ändras till P4 dessutom, på rad N0040. eller ser jag fel :humm:
Har du ett bättre sätt i Fanuc? eller andra system?
När jag kör ett program för första gången skarpt brukar jag köra "view block" och följa alla inklusive blocken i SUB-rutinerna.

Du skriver: "Jag gillar inte subrutiner, ej heller avancerade fasta cykler."
Nu vet jag inte vad Fanuc har o erbjuda, finns det någon typ av DIALOG som Sinumerik kallar det.
Subrutin-2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

"Jag var ute efter om man kunde starta om -hoppa till viss rad, -hoppa in till visst nummer på SUBén Men det gick inte."
Det ska gå. Men det är bökigt.
Kör man enbart med med huvudprogrammet är det betydligt enklare.

"Har du ett bättre sätt i Fanuc? eller andra system? "
Jag tycker att funktionerna i mitt gamla Fanuc ser väldigt lika ut som det du beskriver.
Kanske beror det på att Fanuc-7M är ett hopkok mellan Siemens och Fanuc?

Som sagt, prioriterar man korta program, då är subrutiner och fasta cykler rätt väg.
Vill man ha ett flexibelt program, då ska allt vara utskrivet i huvudprogrammet.
Det är en smaksak.

Om vi återgår till din ursprungliga fråga.
Har du möjlighet att lagra mer än ett program i huvudminnet?

På mitt system går inte detta.
Det finns inte ens något program-nummer i programmets början.
Detta finns enbart i subrutinerna.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Intressant diskussion trotts att jag inte är den bästa på att förklara mej tydligt som vanligt :(
Eftersom jag inte kan få bättre minnesutbyte eller "smartare" program med deras SUB + enklare editeringen är valet lätt.
-ja, lösningen på postprocessorn från BCC blir att jag bara tar bort anropen och M17 och låter det bli Ett stort program.

Tack för du tog dej tid kompis :tumupp:
Skriv svar