Jag har halvt om halvt kört fast med en grej jag gärna skulle vilja höra vettiga personers konstruktiva åsikter om.
Det gäller den typ av härdugnsbygge som är på tapeten här i andra trådar, dvs en ugn som drivs av elström eller gas (jag är intresserad av att höra lösningar för bägge, med gas menar jag även andra icke elektriska värmekällor som kol, etc, här önskar vi alltså endast en mätare som visar aktuell temperatur, medan elugnen då ju går enklare att göra direktkontrollerad)
Ugnen behöver i mitt fall med alternativa värmekällor som kommer att bli aktuella för mycket höga temperaturer kunna arbeta ganska exakt (visa aktuell temperatur) vid temperaturspan mellan ca 150 till 1600 grader. (lägre temperaturer är ju då enklare, men det går att dela upp med två olika givare så att det lägre kan använda tex ett NTC pärla, bimetall, etc, men vad skall det lämpligen vara för det högre spannet, över 300 grader och uppåt till temperaturer där de flesta metaller smälter, antar det behöver vara någon form av referensöga, men vad?)
Detta är till min egen verkstad så budget är begränsad.
Tempreglering till högtemperatur ugn, vad välja?
- Mizzarrogh
-
Re: Tempreglering till högtemperatur ugn, vad välja?
Ska du upp i 1600 grader så är det i stort sett bara termoelement i keramikkapsling som klarar det.
Reglering av el, gas och kol är ju alla så olika så att det är olika saker som du styr på i alla dessa fall. Kan inte tänka mig att det är någon vits att alternera mellan dessa olika bränsleslag eftersom de fungerar på så olika sätt. Att anpassa en ugn till dessa tre bränslen kommer i varje fall att kosta bra med pengar.
Reglering av el, gas och kol är ju alla så olika så att det är olika saker som du styr på i alla dessa fall. Kan inte tänka mig att det är någon vits att alternera mellan dessa olika bränsleslag eftersom de fungerar på så olika sätt. Att anpassa en ugn till dessa tre bränslen kommer i varje fall att kosta bra med pengar.
Kanske man kan använda emissionspektra eller annan indirekt mätning som temperaturgradient?
- Mizzarrogh
blueint, det var min fundering.
Nej, bränslet regleras manuellt i de icke elektriska alternativen, går säkert att göra automatiskt men funkar bra att köra manuellt.
Kanske skall förtydligas att jag avsåg olika alternativ (att överväga för olika byggen).
Om det blir aktuellt med en elugn kommer den att hålla sig under 700 grader och temperaturintervall upp till strax över 300 grader är ju nemas att fixa med en NTC pärla eller bimetall osv.
Det skall vara ett högtemperatur intervall för arbetstemperatur och ett lågtemperatur intervall för anlöpning och annat men detta kan som sagt vara två åtskilda enheter om så krävs.
-
Nej, bränslet regleras manuellt i de icke elektriska alternativen, går säkert att göra automatiskt men funkar bra att köra manuellt.
Kanske skall förtydligas att jag avsåg olika alternativ (att överväga för olika byggen).
Om det blir aktuellt med en elugn kommer den att hålla sig under 700 grader och temperaturintervall upp till strax över 300 grader är ju nemas att fixa med en NTC pärla eller bimetall osv.
Det skall vara ett högtemperatur intervall för arbetstemperatur och ett lågtemperatur intervall för anlöpning och annat men detta kan som sagt vara två åtskilda enheter om så krävs.
-
-
För 1600 C gäller termoelement i ädelmetall, keramikkapslade allt pyrometer eller referensöga som du kallar det. Det senare är dock ganska inexakt.
Vad skall du ha för konstruktionsmaterial för 1600C ? och främst vilken typ av värmeelement? Metallegeringar är i stort sett oanvändbara , eller så kräver de inertatmosför för att inte brinna. 1600 C är VARMT.
Vad skall du ha för konstruktionsmaterial för 1600C ? och främst vilken typ av värmeelement? Metallegeringar är i stort sett oanvändbara , eller så kräver de inertatmosför för att inte brinna. 1600 C är VARMT.
- Mizzarrogh
Den högre temperaturen, över 1300 grader var en fundering om vad det kan tänkas vara de använder det man kan se i endel filmer där de kollar temperaturen på smält järn i en degel (~1350-1550 grader + ~100 grader (för att kunna överhettta mjukt stål lagom mycket vid behov (smältan skall dock inte överhettas för mycket då det då istället förlorar i kvalitet i det färdiga resultatet) = 1600 grader vilket är max för vad degeln tål innan den smälter själv så där ligger taket). Det behöver inte vara så fruktansvärt exakt men gärna på runt ett par tiotal grader iaf.
Skalan därunder för att kunna vällsvetsa stål samt härda vissa typer av borstål och liknande som ligger väldigt högt upp i temperatur. Det behöver inte vara så våldsamt exakt i den övre skalan men hyfsat. Det är mest de lägre skalorna från ca 8-900 grader och nedåt som behöver vara mer exakta.
Skalan därunder för att kunna vällsvetsa stål samt härda vissa typer av borstål och liknande som ligger väldigt högt upp i temperatur. Det behöver inte vara så våldsamt exakt i den övre skalan men hyfsat. Det är mest de lägre skalorna från ca 8-900 grader och nedåt som behöver vara mer exakta.