Hjälp att bygga en power soak
- PoorCadaver
- Kontakt:
Hjälp att bygga en power soak
Hej!
En vän har bett mig bygga en Power soak för en Marshall-stärkare. Har googlat en hel del men inte riktigt hittat det jag söker.
Den ska passa en 50W Marshall, annars är det inte några speciella krav.
Finns det någon här som kan hjälpa mig?
Tack!
En vän har bett mig bygga en Power soak för en Marshall-stärkare. Har googlat en hel del men inte riktigt hittat det jag söker.
Den ska passa en 50W Marshall, annars är det inte några speciella krav.
Finns det någon här som kan hjälpa mig?
Tack!
Re: Hjälp att bygga en power soak
Det finns justerbara L-pads för just det ändamålet, t ex här. Se till att välja en med rätt impedans (kolla högtalaren) och rejält hög effekttålighet (eftersom gitarrstärkaren kommer köra nära max effekt hela tiden).
- PoorCadaver
- Kontakt:
Är det max effect man ska gå på?
Jag är tyvärr helt newbie på det här...
Finns det någon exempelkoppling eller något att kolla på eller liknande? Har ingen aning om hur jag ska gå vidare.
Jag är tyvärr helt newbie på det här...
- PoorCadaver
- Kontakt:
Exempel på bygge med en variabel L-pad: http://www.instructables.com/id/Guitar-Amp-power-soak/
- PoorCadaver
- Kontakt:
Jo, men den kan bara användas för max 25 W. Måste det inte till fler grejer för högre effekt? Har sett bilder på kretsar med stora keramik-motstånd.
Inte fler grejer, men större, minst 100W effekttålighet verkar rekommenderas för 50W-förstärkare.
Det går självklart att bygga en fast L-pad av effektmotstånd också, nackdelen är att man inte kan justera ljudnivån vid max uteffekt från förstärkaren efter hand.
Det går självklart att bygga en fast L-pad av effektmotstånd också, nackdelen är att man inte kan justera ljudnivån vid max uteffekt från förstärkaren efter hand.
- PoorCadaver
- Kontakt:
Så det är alltså såhär den ska kopplas fast med en mer effekttålig L-pad på minst 100W? Och that's it?

Om du söker "Dämpsats" på elfas sida så hittar du 4 st. Bör finnas större utbud på dom andra elektroniksidorna eller på eBay.
/// Marcus
/// Marcus
- Electricguy
Vad är grejen med att elda upp en massa effekt i en reostat? Finns det inte volymkontroll på förstärkaren? 
- PoorCadaver
- Kontakt:
Man kan tweeka rör-stärkarna på ett annat sätt mha den här. Jag har ännu inte satt mig in i själva konceptet men jag ska göra det innan jag bygger den. Behöver just nu bara lite hjälp att komma i rätt riktning för att se om det ens är görbart.
PoorCadaver: Japp, mer än så behövs inte vad jag förstått.
Electricguy: Meningen är att förstärkaren ska klipppa och generera massa distorsion (övertoner) för att få det klassiska elgitarrs-ljudet, utan att behöva göra grannarna döva i processen.
Electricguy: Meningen är att förstärkaren ska klipppa och generera massa distorsion (övertoner) för att få det klassiska elgitarrs-ljudet, utan att behöva göra grannarna döva i processen.
Grejen är att rörförstärkare har en mjuk klippning vilket ger det ljud som efterfrågas. Personligt anser jag att det borde vara möjligt att åstadkomma med en "fuzz-box" liknande konstruktion om man bara vet vad som sker.