Vad är detta - Datorkort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Vad är detta - Datorkort

Inlägg av JimmyAndersson »

För 8-9 år sedan städade jag i en lokal och hittade en gammal dator. Tyvärr var den så tung att man knappt kunde lyfta den, så den fick bli lämnad åt sitt öde. :( :( :(
Plockade däremot med mig ett kort som satt i den. Nu hittade jag kortet och tänkte ifall någon vet vad det är och har används till:

Bild
Bild

Lite komponenter som sitter på:
2N3055 (Transistorn på den svarta kylplattan)
BC140 (Q2, Transistorn över trimpoten.)
BC237 (Q3, Transistorn till höger om trimpoten)
39R WR0825 (De fyra stora svarta motstånden)
220µF 40v (Den blåa kondensatorn)
1N4004 (tre stycken dioder)

På den svarta "hållaren" (längst ner i översta bilden) står det: Vero electronics LTD.
På kortet står det "NFE1112", "Rev R" med vit text.
På lödsidan står det "MBD3196".
Kortet är gjort i Norge(!)

Vad är det för kort? Vad kan det ha varit för dator?
Det ser ut som kortet är någon form av styrning/regulator...
Användarvisningsbild
pippi

Inlägg av pippi »

Vad var det för lokal som du städade ur??

Fick bara en känsla av att det kanske är en dimmermodul till teater/discoljus :humf:

Kanske inte.. då det inte finns nån triac med.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det var en gammal skola, men det fanns kvar grejjer från något miljöhus (som tar hand om elektronik mm) och på sådana ställen kan man hitta det mesta...

Kortkontakten är 12.2cm lång så det är inget PCI-kort direkt... :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är ju bara tre anslutninger till kortet. Så det kan ju inte vara så mycket roligare än en spännings regulator. Eller möjligtvis dimmer.

EDIT: stavning
Senast redigerad av danei 14 december 2005, 11:33:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Hur fungerar en "segulator" ?
Justerar spänningen långsamt? Nåja, jag förstår vad du menar. :)

Ingen mer info?
pern

Inlägg av pern »

En "egen" version av SS-30 bussen kanske .

http://www.old-computers.com/museum/com ... st=1&c=567
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Det hade varit intressantare att veta vad det stog på utsidan av
burken som kortet satt i...

Norge ? Dator ?
En burk från Norsk Data kanske ?
DU kan se om du känner igen burken här :
http://www.sintran.com/sintran/history/history.html
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

pern: Har inte lyckats komma in på sajten än. Men jag ska kolla upp det senare. :)

sodjan: "Norsk data", det lät intressant. Trodde jag skulle hitta massa norska datorskämt när jag sökte på det, men jag hittade en del info om företaget och dess datorer. Tyvärr var det mest "sidan kan inte hittas" bland länkarna.

Tyvärr låg datorn på en lastpall med kanter, så det var lite svårt att titta närmare. Försökte lyfta på den, men det gick knappt.
Datorn såg ut att komma från 70-80-talet. Jag såg ingen processor eller "moderna" kretskort. Det mesta bestod av gamla kretskort med diskreta komponenter. Minns inte med 100%, så det kan ha varit en hel del IC-kretsar också. Det var en riktigt stor 'burk' med många kort i. Har för mig att den hade diskettstation med 8 eller 5 1/4tums-floppy, men det minns jag inte säkert.

edit: På sidan du länkar till så skulle det kunna ha varit en "ND-100 Compact" eller "ND-5000 Compact - Samson". Tyvärr var en stor del av chassit bortplockat, så jag vet inte med säkerhet. Storleksmässigt stämmer det kanska bra. Men elektroniken var nog lite äldre än kortet "ND-120CX CPU" som visas under ND-100 Compact. Men det var som sagt ett antal år sedan så jag minns inte riktigt.
pern

Inlägg av pern »

Länken visar bara den dator som som intrudcerade SS-30 bussen , antagligen inte den du hadde.

SS-30 var IO bussen till SS-50 bussen som i sin tur var en efterföljare till S-100 Bussen. SS-30 hadde t.ex. inte +5v så det skulle kunna vara ett 5v kort till den bussen.

Tidsåldern kan stämma men på den tiden fast det nästan lika många bussar som det fanns tillverkare.

Men , en gissning bara ;-)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Lyckades komma in på sidan. (Mitt internet är lite ostabilt nu...)
SS-30 verkar ha 'pinnar' på kortplatserna, men när jag sökte på "S-100" så hittade jag en intressant sajt.

"North Star Horizon" och "IMS" påminner om den datorn jag hittade. Fast dessa två verkar vara mindre.

Det var inte så dåligt gissat. :)
pern

Inlägg av pern »

Siffrorna anger antalet kontaktpunkter som bussen har. S-100 hadde tex 100, SS-30 30 osv. Eftersom ditt kort hadde 30 så gissade jag att det var en modifierad SS-30 buss.

Men S-100 bussen är den som de flesta tittade på när man "designade" sin bussar på den tiden. Alla kort i datorerna hadde även i regel sin egen späningsregulator där de tog ström från 12V, eller ett kort likande ditt för att generera 5v. Och med tanke på den feta kylflänsen så ....
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Precis. Hm, det vore ganska lätt att göra ett schema av kortet och se vad det gör.

Men om någon här ser kortet och upptäcker att "ett sånt hade jag i min gamla burk" så vore det kul med lite bakgrunds-info. :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jimmy:Norsk Data hade vi i den dataföreing som vi var med i i gymnasiet. Denna dator som vi fått donerad bestod av två st 19" rack i storlek av fullstora kylar och ett 19" rack som var hälften så högt.

"Disketterna" var stora som pizzatallrikar och var inkapslade i plast. Skivorna inuti var av aluminium.

"Hårddiskarnas" skivor var av samma storlek som disketterna och två st + det jag antar var diskettstationen upptog hela det mindre racket.

Denna dator fungerade när vi fick den dock hann jag aldrig se vad den gick för. Någon "råkade" flytta om kretskorten i den och sen var den kaputt.

Fick många roliga saker från den, kondensatorerna var som ½liters läskeburkar, fläktar som mer än väl duger som ventilationsfläktar till 20 datorer av idag (naturligtvis var det trumfläktar) och minst 3 st satt det i den. Frågan är hur åbäket lät när den var igång?

Bandbackupen så, den var redan slaktad då jag såg den första gången men dörren till den satt på övre delen av ett av de högre racken. "Dörren" som banden satt på (troligtvis i gammal 70 talsfilmstil) var 1,5 cm solid metall troligen stål.

Usch ja synd att man aldrig fick uppleva härligheten i action måste ha varit en upplevelse att berätta för barnbarnen.[/b]
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Vore kul att ha en sådan burk. Bild

Mina älsta datorer är Vic20, Amiga1000 och en bärbar 286:a.
Till A1000-datorn har jag ett extraminne på 2MB. Minnet är 25cm x 25cm x 5.5cm stort! :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jimmy: Minneskretsarna (de jag antar var det) till Norsk Data var väl c:a 50x60 cm, så där ligger du i lä ;)

Du ska veta vilket helsike det var att släpa det som var kvar av åbäket till containern.
Skriv svar