Hur mäter jag eko på telefonlinje?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lars Odlen

Hur mäter jag eko på telefonlinje?

Inlägg av Lars Odlen »

Har problem med att DTMF toner förvrängs av telefonoperatören, pga ett ca 200 ms eko
De säger att linjen är OK

Hur mäter och dokumenterar jag ekot?

Tack för bistånd
Lars Odlen
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Re: Hur mäter jag eko på telefonlinje?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Vi har just nu ComHem som operatör, och anser att telefonin är oandvändbar.
De säger då att de inte är tankeläsare och förutse våra problem.
Men idag fick jag be kundtjänst från banken att ringa till min mobil.
Så lösningen är att skippa fast telefoni och enbart köra med mobilt.

Annars borde man kunna spela in samtalet och köra upp det i AudioCity!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Spela in, generera ett klick, ladda inspelningen i Audacity och plocka rätt på tidsdistansen?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

DTMF-signalerna ska vara minst 65ms långa. Om du kan tajma signalen så den slutar exakt när ekot börjar, så borde det i slutänden blir en enda 400ms korrekt ton... :mrgreen:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Den stora fördelen med ip-telefoni är att man kan välja valfri leverantör, oberoende av vem som äger ledningen i sin fastighet.

Förutom att välja en bra operatör så är det absolut viktigaste vilken typ av utrustning man har.
Det som fungerar sämst är en analog ip-teleadapter i kombination med trådlös telefon.

Man har alltså en låda kopplad till internet som emulerar ett vanligt gammalt analogt telejack. I detta analoga telejack har man kopplat en dect-telefon. Det blir nästan alltid eko eftersom både ingående och utgående ljud kommer på samma ledning, i kombination med fördröjningarna i internetanslutningen och dect-överföringen blir det väldigt svårt för operatören att filtrera bort ekot.

Har man en telefon som pratar ip direkt slipper man detta och får dessutom bättre ljudkvalitet.
Jag kan varmt rekommendera Gigaset A510IP, har den installerad hemma och hos ett antal kunder. Det går dessutom koppla in flera lurar som ringer på samma eller egna linjer, ringa internt och koppla samtal osv.

Några operatörer jag använt som lämnar ut nödvändiga sip-uppgifter så man lätt kan koppla in sin egen telefon:
Teletek
Voicetech
Cellip
Nerre

Inlägg av Nerre »

I stort sett alla Siemens VOIP-telefoner funkar bra. Basstationerna är nästan (men inte helt) identiska (vi har en S765IP och sen en A580IP som vi köpte för att testa att ha på landet, men det funkade inget bra via mobila bredbandet där), det som skiljer är mer handenheterna. Jag tror alla deras basstationer klarar samma antal "linjer" och handenheter.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Jo, vi har också en Siemens kombinerad analog och IP-telefon. Funkar utmärkt! Precis som mrfrenzy säger, så är det bra med en direktkoppling från den digitala VoIP-linjen till en likaledes digital överföring till luren. Att hålla på och AD/DA-omvandla i flera led p.g.a en mellanliggande analog linje ställer bara till ytterligare ekoproblem.
Skriv svar