Detektera postbilen när den åker förbi. "Gul bil!"
Detektera postbilen när den åker förbi. "Gul bil!"
Posten har lite lattjo tider här och kan komma allt mellan 11 och 16. Tänkte det kunde vara ett kul projekt att detektera när den illgula postbilen passerar vårt hus.
Är det nödvändigt? Nej.
Finns det andra lösningar för att se om posten kommit? Säkert.
Är det ett kul och intressant projekt att försöka detektera en viss färg? Jupp.
Jag har cirka 5 meter från huset till vägen där postbilen passerar.
Det vore trevligt att ha en visuell indikation på när posten kommer och kanske ett mail eller SMS.
Den största utmaningen blir (antar jag) att detektera en viss given färg, i detta fallet knallgul.
Idéer, någon?
Är det nödvändigt? Nej.
Det vore trevligt att ha en visuell indikation på när posten kommer och kanske ett mail eller SMS.
Den största utmaningen blir (antar jag) att detektera en viss given färg, i detta fallet knallgul.
Idéer, någon?
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Re: Detektera postbilen när den åker förbi. "Gul bil!"
Du har ju ytterligare två parametrar i detta infångande!
Dels en tidslucka när systemet skall verka,
dels att Postbilen saktar in och stannar vid lådorna!
Den kör dessutom därifrån inom xx antal sekunder.
Då skall det inte vara så svårt.
Hej!
Hos oss vore problemet mycket enklare.
Det hade räckt med att mäta hastigheten i passagen. Vår postis uppfattas inte som en gul bil, utan syns
blixtra förbi som ett enda långt gult streck.
M.v.h DanG
Hos oss vore problemet mycket enklare.
Det hade räckt med att mäta hastigheten i passagen. Vår postis uppfattas inte som en gul bil, utan syns
blixtra förbi som ett enda långt gult streck.

M.v.h DanG
Ja, fast brevlådorna är inte placerade utanför mitt hus, däremot så är dom så pass nära och det är en 90 graders kurva lite längre fram så postis maxhastighet blir inte så hög, vilket ger mig lite extra tid att detektera.Lasp skrev:Du har ju ytterligare två parametrar i detta infångande!
- Klas-Kenny
Rent spontant känns det som att en Raspberry Pi eller liknande kort skulle kunna passa för jobbet. 
Koppla en vanlig webbkamera till den, och så lite smart kod (Vem vet, kanske redan finns bra program för jobbet, att detektera objekt av en viss färg är ju inget jätteovanligt), och inga problem att tex. skicka ett mail eller så.

Koppla en vanlig webbkamera till den, och så lite smart kod (Vem vet, kanske redan finns bra program för jobbet, att detektera objekt av en viss färg är ju inget jätteovanligt), och inga problem att tex. skicka ett mail eller så.
Bra förslag!
SvenPon som var här på forumet tidigare hade ju någon snurra som analyserade bilder från en webkamera.
Borde man inte kunna göra en del av jobbet genom att färgfiltrera redan på kameran?
SvenPon som var här på forumet tidigare hade ju någon snurra som analyserade bilder från en webkamera.
Borde man inte kunna göra en del av jobbet genom att färgfiltrera redan på kameran?
(Webb)kameraövervakning av allmän plats brukar inte vara speciellt tillåtet.
Undrar om det räknas som kameraövervakning om man har så dåligt fokus att inga detaljer syns, bara en allmän färg-blurr...
Undrar om det räknas som kameraövervakning om man har så dåligt fokus att inga detaljer syns, bara en allmän färg-blurr...
Dessutom kommer ju inget att visas, sparas eller publiceras. Att detektera en färg kan väl knappast kallas kameraövervakning.
Vad jag menar är att jag är ju inte intresserad av "bilden" som sådan dvs ingen bildskärm kopplad, ingen inspelning/lagring av datat.
Intressant gränsdragning där.
Vad jag menar är att jag är ju inte intresserad av "bilden" som sådan dvs ingen bildskärm kopplad, ingen inspelning/lagring av datat.
Intressant gränsdragning där.

Det finns ju en snubbe som har en hemsida med en massa kreative hembyggen. Och han byggde om jag inte minns fel nån grej som detekterade en polisbil just baserat på färgen (eller i alla fall utseendet).
Edit: Hittade sidan, och jag mindes lite fel. Det var bara en idé han hade.
http://www.antus.org/tok.html
Edit: Hittade sidan, och jag mindes lite fel. Det var bara en idé han hade.
http://www.antus.org/tok.html
Senast redigerad av Nerre 29 april 2013, 12:08:55, redigerad totalt 1 gång.
Posten kör tydligen med RAL 1032 vilket blir RGB 220, 168, 38 (beroende på vart man hittar informationen.......) så en sån här för 93,70SEK med lämplig lins kopplad till en microprocessor kanske vore nått?
Sökte på ebay och fick upp lite olika alternativ, men jag vet inte hur det är med räckvidden och hur snabba dom är.
Är postgubben lika snabb som här så har nog dessa kort dessvärre inte en suck tror jag. Man hör enkelt på motorljudet när posten kommer här, och sedan är han borta. Han måste ha varvat sönder ett ett par postbilar i det här laget.
En mindre sexig lösning skulle vara att ha en liten radiosändare som skickar en signal när postlådan fylls, eller töms också för den delen. Sedan därifrån skicka till ett interface som kan skicka sms till dig eller tända en lampa.
Är postgubben lika snabb som här så har nog dessa kort dessvärre inte en suck tror jag. Man hör enkelt på motorljudet när posten kommer här, och sedan är han borta. Han måste ha varvat sönder ett ett par postbilar i det här laget.
En mindre sexig lösning skulle vara att ha en liten radiosändare som skickar en signal när postlådan fylls, eller töms också för den delen. Sedan därifrån skicka till ett interface som kan skicka sms till dig eller tända en lampa.
-
ensten skrev:Posten har lite lattjo tider här och kan komma allt mellan 11 och 16. Tänkte det kunde vara ett kul projekt att detektera när den illgula postbilen passerar vårt hus.
Är det nödvändigt? Nej.
Idéer, någon?
- prototypen
Tiltbrytare i locket och trådlös ringklocka / dörrklocka
Protte
Protte
-
Ledsen Ernsten men ja locket känns kanske mer möjligt.
Hur urskiljer du postens bil mot valfri annan gul bil? Borde kanske gå... Det är postmärket på sidan va?
Hur urskiljer du postens bil mot valfri annan gul bil? Borde kanske gå... Det är postmärket på sidan va?