Får lekman dra en jord?
Re: Får lekman dra en jord?
Det är över huvud taget inget annat kopplat till datorn förutom elen.
Internet är trådlöst.
Internet är trådlöst.
Har "folk i allmänhet" verkligen gjort sig av med "allt" med rund ojordad stickpropp?Glenn skrev:Idag är ju ojordade kontakter typ helt utrotade, förutom på dubbelisolerade prylar, och där passar ju kontakten även i jordat.
Är fördelaren jordad eller ojordad? Jag antar jordad, men det verkar faktiskt finnas ojordade fördelare med fler än de klassiska fyra uttagen.Seroster skrev:Kan förtydliga lite:
I samma fördelarstrip sitter det:
1 stationär datorburk, fas, nolla, jord.
1 datorskräm, fas, nolla, jord.
1 switchad nätdel till laptop, fas, nolla, jord.
1 switchad nätdel till extern HDD, fas, nolla. (eurokontakt)
1 subwoofer med förstärkare, fas, nolla. (eurokontakt)
1 dubbelisolerad bordslampa, fas, nolla. (eurokontakt)
Fördelaren går in i ett ojordat uttag.
Det låter nästan som att du faktiskt har något fel på någon apparat. Fungerar verkligen signaljorden i kabeln mellan dator och högtalare? (Hörs ett rent monoljud ordentligt? Får du typ "kräkkänslor" om du sitter perfekt mitt emellan högtalarna? Hörs stereoeffekter som att ljudet faktiskt är olika från vänster/höger?). Ohmmät (med strömmen bortkopplad) mellan pinnarna på högtalarnas 230V-stickpropp och signalingången.Seroster skrev:När jag drog en jord från köksuttaget, vilket är en annan säkring, men samma fas och samma jordfelsbrytare, till jordblecket på fördelardosan fick jag ett högt 50hz BRAOW från högtalarna, som sen gick över till att bara stilla surra i 1khz, vilket de aldrig förr gjort.
-
Mindmapper
Läser du i de flesta (förmodligen 99.9%) instruktioner angående datorns handhavande så står det att de skall anslutas till jordat uttag. Men vad som står i dessa papper som följer med ska man väl inte behöva bry sig om? De är väl bara för att missleda konsumenten?TomasL skrev:Jo att det är vettigt att ansluta till ett jordat uttag är en sak.
Men du skrev "SKALL", vilket inte stämmer med verkligheten.
Dessutom, ett ledande hölje är i princip ofarligt, så länge du inte kommer åt andra jordade enheter.
Dessutom behöver man inte ha dubbelisolering i torra rum.
Dubbelisolering krävs bara i "fuktiga/våta" rum, om man använder ett o-jordat sladdställ.
Till exempel i ett kök, om enheten är dubbelisolerad, behöver den inte vara jordad, är den enkelisolerad måste enheten ha jordkontakt.
Därför är nätaggen enkelisolerade, vilket kräver ett sladdställ med jord, däremot, enligt svenska regler, eller snarare de gamla reglerna enbart jordade uttag i kök.
Dock gäller fortfarande samma krav på produkterna, enkelisolering, skall kunna jordas "vide behov", dubbelisolering behöver inte jordas alls.
Den är jordad, så IMO borde all jord vara på samma potential.MiaM skrev: Är fördelaren jordad eller ojordad? Jag antar jordad, men det verkar faktiskt finnas ojordade fördelare med fler än de klassiska fyra uttagen.
Vi har en handfull gamla lampor hemma med klass 0 stickpropp, men annars är det nog inget sånt kvar... De skulle nog gå rätt bra att göra om till klass II eftersom det är marmor eller trä (ingen berörbar metall).MiaM skrev: Har "folk i allmänhet" verkligen gjort sig av med "allt" med rund ojordad stickpropp?
Möjligen har jag nån väldigt gammal lödpenna ligger med gjuten klass 0-propp (använder den inte, hade en gång i tiden planer att göra en minimal rökmaskin av den, därför den finns kvar i skrotlådan).
Tänker jag efter har vi nog en gammal elorgel (som tidigare ägarna av huset lämnade kvar) som är klass 0 också.
köp LF transformatorer och koppla in på ljudkabeln från datorn....Seroster skrev:Har en dator med tillhörande högtalare som båda sitter och surrar av 50hz så att de nästan lämnar bordet, detta för att datorn är ansluten till ett ojordat uttag.
Det jag undrar är om jag får peta in en jordtåt på 1.5mm2 i befintlig kanal, som har ett fack ledigt, hela vägen fram till min dator och skruva fast den i chassit, och dra in andra änden antingen i elcentralen?
Eller, jag vet att det inte är tillåtet, frågan är -hur- otillåtet? Är det i stil med att spika upp sina egna VPrör eller är det grövre?
Skulle det vara en bättre lösning att jorda i datorchassit och dra en lös kabel till ett vägguttag där jag har en shuko med enbart en jordanslutning?
Efterssom allt nybyggt och nyrenoverat varit heljordat i ganska många år så har det ju iaf inte sålts/producerts sånt, men folk har väl kvar lite lampor och sånt dom sågat sönder kontakterna på så dom passarMiaM skrev:Har "folk i allmänhet" verkligen gjort sig av med "allt" med rund ojordad stickpropp?Glenn skrev:Idag är ju ojordade kontakter typ helt utrotade, förutom på dubbelisolerade prylar, och där passar ju kontakten även i jordat.
- DW
- Kontakt:
Seroster
Enl ga Televerket radio så fick man som radioamatör fixa en egen jord om man störde eller om man blev störd i den normala jorden.
Innan jag somnade ifrån kortvågsradion hade jag 3st 1 meter långa kopparrör lodrätt stående (nergrävda) i marken utan för mitt fönster.
De bildade en triangel uppe ifrån sett. De skall lödas ihop med grov kopparkabel och ha en så kort väg som möjligt in till radion.
I mitt falla var/blev jag störningsfri.
Om man "får" ha annan utrustning påkopplad vet jag inte men hela min anläggning med kortvåg, FM 144mhz, packetradio, länk mm var kopplad till denna.
Alla var nöjda trotts 100 watt i antennen mindre än 50m från grannen.
Enl ga Televerket radio så fick man som radioamatör fixa en egen jord om man störde eller om man blev störd i den normala jorden.
Innan jag somnade ifrån kortvågsradion hade jag 3st 1 meter långa kopparrör lodrätt stående (nergrävda) i marken utan för mitt fönster.
De bildade en triangel uppe ifrån sett. De skall lödas ihop med grov kopparkabel och ha en så kort väg som möjligt in till radion.
I mitt falla var/blev jag störningsfri.
Om man "får" ha annan utrustning påkopplad vet jag inte men hela min anläggning med kortvåg, FM 144mhz, packetradio, länk mm var kopplad till denna.
Alla var nöjda trotts 100 watt i antennen mindre än 50m från grannen.
Radiojord behöver iofs inte vara samma sak. Radiosändaren kan ju ha en ojordad nätsladd men ändå jordas med jordspett i marken.
Jag tror att det helt enkelt bara var så ovanligt med utrustning som blev jordad och berörbar att det inte sågs som ett större problem förr. Det var ju inte förrän på 80-talet det började förekomma något berörbart kopplat till tv-antennen till exempel. Före det hade TV-apparaterna strömförande chassie, och om man spelade ljudet genom stereon så var det via audio-skyddstrafo på TV'n. Folk hade sällan någon videobandare före slutet på 70-talet, så även där fanns inget berörbart kopplat till antennjorden.
Återstår då stereons FM-radio kopplad till antennuttaget. Jag vet inte hur vanligt det var.
Dessutom behövde någon möblera så att en trasig lampa eller liknande stod invid stereon, kanske inte så vanligt.
Jag tror att det helt enkelt bara var så ovanligt med utrustning som blev jordad och berörbar att det inte sågs som ett större problem förr. Det var ju inte förrän på 80-talet det började förekomma något berörbart kopplat till tv-antennen till exempel. Före det hade TV-apparaterna strömförande chassie, och om man spelade ljudet genom stereon så var det via audio-skyddstrafo på TV'n. Folk hade sällan någon videobandare före slutet på 70-talet, så även där fanns inget berörbart kopplat till antennjorden.
Återstår då stereons FM-radio kopplad till antennuttaget. Jag vet inte hur vanligt det var.
Dessutom behövde någon möblera så att en trasig lampa eller liknande stod invid stereon, kanske inte så vanligt.
själv har jag ganska många grejer som har rund ojordad stickpropp däribland skivspelare, rullbandspelare några rörradioapparater lampor klockradio mm.MiaM skrev: Har "folk i allmänhet" verkligen gjort sig av med "allt" med rund ojordad stickpropp?
dock bor jag i ett hus som har ojordat i de flesta rummen förutom kök, verkstad och våtutrymen.
laptopen jag skriver detta på "SKALL" förövrigt vara ansluten till jordat uttag men då dessa är en bristvara i min bostad får den gott nöja sig med ett ojordat... och den verkar inte klaga
På mitt cirka >10 år gamla laptop agg står det "Apparaten skall anslutas till jordat uttag när den ansluts till ett nätverk" - vilket väl undantar trådlöst sådant och man behöver väl inte heller göra anslutningen samtidigt. 
Sitter apparater ihopkopplade med varandra så är det väl bra om de har samma jordpotential, antingen får man lösa det eller se till att de inte är anslutna via jord.
Jag hade nyligen problem med ett mantelströmsfilter som påverkade mottagningen på kabel-tv dekodern pga dålig passform, när jag tog bort det fick jag rullande störningar på datorskärmen och brum i tv-högtalare så den åkte snabbt tillbaks men direkt i uttaget (där det passade något bättre) istället för på kabeln som går till uttaget sen var problemet löst igen. Innan jag satte dit det så syntes fina gnistor varje gång man kopplade om antennkablar (vilket händer då och då när man testar olika tv-spel).
Drar man en optisk ljudkabel så slipper man hela det problemet förstås.
Sitter apparater ihopkopplade med varandra så är det väl bra om de har samma jordpotential, antingen får man lösa det eller se till att de inte är anslutna via jord.
Jag hade nyligen problem med ett mantelströmsfilter som påverkade mottagningen på kabel-tv dekodern pga dålig passform, när jag tog bort det fick jag rullande störningar på datorskärmen och brum i tv-högtalare så den åkte snabbt tillbaks men direkt i uttaget (där det passade något bättre) istället för på kabeln som går till uttaget sen var problemet löst igen. Innan jag satte dit det så syntes fina gnistor varje gång man kopplade om antennkablar (vilket händer då och då när man testar olika tv-spel).
Drar man en optisk ljudkabel så slipper man hela det problemet förstås.
-
limpan4all
Den absolut troligaste anledningen till att det står i manualer och på apparater att dom skall vara jordade (kopplas till ett jordat uttag) är att det antagligen krävdes för att klara EMC testerna i samband med CE märkningen.
ALLA EMC mätningar blir så mycket enklare att klara om man kan jorda någonstans....
ALLA EMC mätningar blir så mycket enklare att klara om man kan jorda någonstans....
- prototypen
Limpan, ÄR det så?
Induktansen i skyddsjord måste vara så stor att skyddsjorden inte har någon betydelse för att uppfylla EMC direktivet.
Lågspänningsdirektivet handlar mer om skyddsjordens betydelse.
Protte
Induktansen i skyddsjord måste vara så stor att skyddsjorden inte har någon betydelse för att uppfylla EMC direktivet.
Lågspänningsdirektivet handlar mer om skyddsjordens betydelse.
Protte
-
rikkitikkitavi
Fast det beror väl på frekvensen? I många fall minskar ju PCns störningar om den asnluts till jordat uttag så viss påverkan har det.Ibland...
Men jag håller med om att det borde vara LVD som styr, då skyddsjord knappast installeras med EMC som riktlinje och därför inte kan sägas ha den funktionen. Att det råkar bli så beror väl mest på slumpen...
Kraven på anslutning till skyddsjord kommer av att höljet är elektriskt ledande, och skall vara anslutet till skyddsjord (alltså en jord som uppfyller vissa krav) för att uppfylla $xy i LVD eller snarare kopplade standarder ( orkar inte läsa på...) .
Men jag håller med om att det borde vara LVD som styr, då skyddsjord knappast installeras med EMC som riktlinje och därför inte kan sägas ha den funktionen. Att det råkar bli så beror väl mest på slumpen...
Kraven på anslutning till skyddsjord kommer av att höljet är elektriskt ledande, och skall vara anslutet till skyddsjord (alltså en jord som uppfyller vissa krav) för att uppfylla $xy i LVD eller snarare kopplade standarder ( orkar inte läsa på...) .
Surra för övrigt även om jag har datorn på ett jordat uttag.
Och jag brände kortet. =P
Tror problemet kan ligga i billigt RCAkablage, där man har två paralella ledare istället för en inre ledare och en skärm.
Ska jag byta kablaget blir det till att bryta sig in i högtalarna som är limmade, inte skruvade, och ersätta den billiga skräphögtalarkablen med typ coax, och då får jag köpa sex stycken RCAhanar, vilket redan där överskrider budgeten för ljudet, som köptes second hand för en spottstyver.
Så det är en avvägning mellan kostnad och leva med brummet, jag kan nog leva med det ett tag till.
Och jag brände kortet. =P
Tror problemet kan ligga i billigt RCAkablage, där man har två paralella ledare istället för en inre ledare och en skärm.
Ska jag byta kablaget blir det till att bryta sig in i högtalarna som är limmade, inte skruvade, och ersätta den billiga skräphögtalarkablen med typ coax, och då får jag köpa sex stycken RCAhanar, vilket redan där överskrider budgeten för ljudet, som köptes second hand för en spottstyver.
Så det är en avvägning mellan kostnad och leva med brummet, jag kan nog leva med det ett tag till.