att dela en frekvens med 74xx/40xx är enkelt, men några bra förslag till att göra *2 och *3?
och att få ut en 50%/50% signal, ok, får man gånger 4 kan kan man dela med 2 igen, men ibland räcker inte
maxfrekvensen till, för min del handlar det om två olika saker,
ena är att öka en given fast frekvens, från kristalloscillolator till en frekvens som inte finns färdiga enkla oscillolatorer att köpa, i gränsområdet för maxfrekvenserna för 74hc logik
det andra är en svårare fråga då frekvensen går från noll till flera KHz, pulståg från skala
några förslag?
digital frekvensmultiplikation?
Jag, som är µC-freak skulle ta en lämplig processor och använda en Capture Unit och sedan generera frekvenser beroende på den inkommande puls. Detta håller upp till ca: 20-40KHz skulle jag tro, lite beroende på processorval osv. jag har mätt och räknat pulser på det vis i 20KHz-området men man måste "polera" mjukvaran lite.
En hårdvaralösning kommer att bli lite av det samma:
En räknare som kör med en fast hög frekvens in mäter inkommande pulslängd, dess output styr dividern som sedan skickar ut 2 eller 3 pulser med önskade frekvens, det blir knepigt när man kommer ner i frekvens, det blir väldig många bit i räknaren och det kan bli aktuellt med 2 system som överlapper, 1 till låga frekvenser och 1 till höga.
Verkar faktisk som en FPGA-grej.....
En hårdvaralösning kommer att bli lite av det samma:
En räknare som kör med en fast hög frekvens in mäter inkommande pulslängd, dess output styr dividern som sedan skickar ut 2 eller 3 pulser med önskade frekvens, det blir knepigt när man kommer ner i frekvens, det blir väldig många bit i räknaren och det kan bli aktuellt med 2 system som överlapper, 1 till låga frekvenser och 1 till höga.
Verkar faktisk som en FPGA-grej.....