Egenskaper hos AD149 PNP Ge ersättare?
Egenskaper hos AD149 PNP Ge ersättare?
Jag håller på att laga en gammal jukebox stereo förstärkare och har sprungit på problem…
Ljudet i ena kanalen är distorderat och jag har kommit fram till att problemet ligger i en av de två slutstegstransistorerna, den blir mycket varmare än de övriga när förstärkaren gått en stund. Varje kanal består av två PNP germaniumtransistorer och en utgångstrafo och matas med enbart -45 volt.
Plockar jag ur den transistor jag misstänker är felaktig och diodmäter på den så leder den kors och tvärs åt nästan alla håll, men är inte kortsluten.
Typen är 125703 och någon sådan har jag inte lyckats få tag i men lyckligtvis har någon tidigare lagat andra kanalen och där sitter det nu AD149 och den kanalen spelar bra. Glad i hågen beställer jag ett gäng AD149, det är alltid bra att ha ’några extra på lager’. Jag byter båda i den trasiga kanalen, slår på spänningen och kanalen är tvärtyst. Transistorerna sitter i hållare så jag provar att plocka över de två AD149 från andra kanalen och då spelar den som den skall.
När jag diodmäter på de nya AD149 jag köpt så har jag en spänning om 650 mV mellan bas och emitter men de AD149 som sitter i andra kanalen mäter 170 mV.
Jag tycker nästan det verkar som om de nytillverkade AD149 jag köpt är av kisel istället för germanium, kan det vara så???
Ljudet i ena kanalen är distorderat och jag har kommit fram till att problemet ligger i en av de två slutstegstransistorerna, den blir mycket varmare än de övriga när förstärkaren gått en stund. Varje kanal består av två PNP germaniumtransistorer och en utgångstrafo och matas med enbart -45 volt.
Plockar jag ur den transistor jag misstänker är felaktig och diodmäter på den så leder den kors och tvärs åt nästan alla håll, men är inte kortsluten.
Typen är 125703 och någon sådan har jag inte lyckats få tag i men lyckligtvis har någon tidigare lagat andra kanalen och där sitter det nu AD149 och den kanalen spelar bra. Glad i hågen beställer jag ett gäng AD149, det är alltid bra att ha ’några extra på lager’. Jag byter båda i den trasiga kanalen, slår på spänningen och kanalen är tvärtyst. Transistorerna sitter i hållare så jag provar att plocka över de två AD149 från andra kanalen och då spelar den som den skall.
När jag diodmäter på de nya AD149 jag köpt så har jag en spänning om 650 mV mellan bas och emitter men de AD149 som sitter i andra kanalen mäter 170 mV.
Jag tycker nästan det verkar som om de nytillverkade AD149 jag köpt är av kisel istället för germanium, kan det vara så???
Senast redigerad av blueint 26 april 2013, 22:49:51, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Intetsägande ettords rubrik: AD149
Anledning: Intetsägande ettords rubrik: AD149
Re: AD149
Piratkopierade transistorer, det har jag inte drabbats av tidigare.
Transistorn är märkt med iSC på första raden och AD149 under.
Jag har köpt dem från ASWO, och mitt intryck är att det är ett seriöst företag.
Men de kan ju ha blivit lurade i sin tur, om det nu är en kisel transistor i kapseln.
Transistorn är märkt med iSC på första raden och AD149 under.
Jag har köpt dem från ASWO, och mitt intryck är att det är ett seriöst företag.
Men de kan ju ha blivit lurade i sin tur, om det nu är en kisel transistor i kapseln.
-
Bittämjaren
Re: Egenskaper hos AD149 PNP Ge ersättare?
AD149 har en Vceo på 30V och Vcbo på 50V det blir lite i underkant med en spänningsmatning 45V. Jag antar att det är ett push - pull kopplat slutsteg med transformator och då kan spänningstopparna bli det dubbla över transistorerna. Nåväl för det mesta klarar transistorerna mer än vad specen säger.
OBS att vissa germaniumtransistorer kan ha riktigt dålig tålighet för backspänning över bas-emittersträckan. Det kanske inte gäller AD149 men om jag fattat rätt så kan diodtest/ohmmätning på fel sätt skada vissa germaniumtransistorer.
Huru härmed?
Huru härmed?
Nej, så pass känsliga är nog inte Ge-trissor. Jag har åtminstone inte lyckats förstöra någon sådan genom att kontrollmäta.
Inte ens på den gamla goda tiden med analoga "Simpan" och mätområde R x 1.
Inte ens på den gamla goda tiden med analoga "Simpan" och mätområde R x 1.