Är MPLABX det mest naturliga alternativet för PIC ?
Är MPLABX det mest naturliga alternativet för PIC ?
Jag använder själv fn MPLABX för PIC eftersom det är senaste varianten av MPLAB. Det uppfattades som naturligt att detta skulle vara något standard alternativ. Man brukar använda senaste versionen av en programvara. Men är det bästa alternativet ? Vad använder ni för PIC ? Har ni funnit något alternativ vara bättre än MPLABX och i så fall varför ?
Re: Är MPLABX det mest naturliga alternativet för PIC ?
Använder MPLAB 8.86. Har inte testat 8.89 än på testmiljö utan väntar hellre till MPLAB.X blir användbart.
Valbar MPLAB version innan X är väl ett bättre alternativ om man ska tro Microchips egna forum.
Valbar MPLAB version innan X är väl ett bättre alternativ om man ska tro Microchips egna forum.
- SeniorLemuren
Jag började med MPLAB tittade sedan på MPLABX men det var inget alternativ för mig. Alldeles för tillkrånglat och enligt min mening inte speciellt användarvänligt.
Jag kör med mikroC pro for PIC. Gratis upp til 2K word. Någon har påstått att det är buggigt, men jag har inte haft några problem med det. Kan mycket väl vara så att de som har upplevt det som buggigt kört de tidigare versionerna. Men det har utvecklats mycket sedan dess.
Visst händer det att det dyker upp någon enstaka bugg (ganska sällan), men det kommer alltid en snabb fix i sådana fall. Säg mig vilken programvara som helt saknar buggar vid nysläpp? Dom rättas snabbt, så jag brukar vänta någon tid innan jag uppdaterar till den senast släppta versionen.
Det finns ett eget forum för mikroelEktronikas produkter. i forumet kan man läsa om många användare skriker bugg rätt snabbt, sedan har det visat sig vara dålig programmering eller glappkontakt/felkopplade µC som varit skälet.
Jag kör med mikroC pro for PIC. Gratis upp til 2K word. Någon har påstått att det är buggigt, men jag har inte haft några problem med det. Kan mycket väl vara så att de som har upplevt det som buggigt kört de tidigare versionerna. Men det har utvecklats mycket sedan dess.
Visst händer det att det dyker upp någon enstaka bugg (ganska sällan), men det kommer alltid en snabb fix i sådana fall. Säg mig vilken programvara som helt saknar buggar vid nysläpp? Dom rättas snabbt, så jag brukar vänta någon tid innan jag uppdaterar till den senast släppta versionen.
Det finns ett eget forum för mikroelEktronikas produkter. i forumet kan man läsa om många användare skriker bugg rätt snabbt, sedan har det visat sig vara dålig programmering eller glappkontakt/felkopplade µC som varit skälet.
-
Jag kör på mplabx, visst lite buggigt, men mest buggigt är pickit3, den skiten suger.
Men mikroC bör då hålla dig långt bort från, min mormor skulle nog generera bättre kod än mikroC.
Och 2K kommer iaf jag upp i på 5-10minuter kodande.
Jag rekommenderar mplabx, för det är den miljö jag kan bäst och den har funkar bra för mig.
Men mikroC bör då hålla dig långt bort från, min mormor skulle nog generera bättre kod än mikroC.
Jag rekommenderar mplabx, för det är den miljö jag kan bäst och den har funkar bra för mig.
Än så länge har man ju ett eget val, MPLAB 8.x eller MPLAB X.
Bara att köra det som passar en själv bäst. Personligen tycker
jag att MPLAB 8.x räcker gott till vanliga hobby/hemma behov.
Den som tycker att det är spännande och har ett speciellt
intresse för utvecklingsmiljöer kan ju själv knåpa ihop något
med valfri IDE och bygga make script med MPASM/MPLINK.
T.ex : http://www.ultraedit.com/products/uestudio.html
bara för att plocka en i högen (använder själv UE32 för generella
textredigeringsbehov)
Bara att köra det som passar en själv bäst. Personligen tycker
jag att MPLAB 8.x räcker gott till vanliga hobby/hemma behov.
Den som tycker att det är spännande och har ett speciellt
intresse för utvecklingsmiljöer kan ju själv knåpa ihop något
med valfri IDE och bygga make script med MPASM/MPLINK.
T.ex : http://www.ultraedit.com/products/uestudio.html
bara för att plocka en i högen (använder själv UE32 för generella
textredigeringsbehov)
- SeniorLemuren
Jadu, hur bra din mormor funkar som kompilator har jag inga synpunkter på. Är det hon som rekommenderat dig att inte använda mikroC eller kom du på det själv, efter att ingående ha testat det?victor_passe skrev:Jag kör på mplabx, visst lite buggigt, men mest buggigt är pickit3, den skiten suger.

Jag påstår att den kod som mikroC har gett mig i mina projekt har funkat mycket bra hittills. Hur koden ser ut i kompilerad form bryr jag mig faktiskt inte om, så länge den gör det jag vill och inte gör koden större än t.ex Hi-tech c och andra kompilatorer.
Visst 2K word har jag passerat också, men eftersom jag var väldigt nöjd med mikroC så köpte jag en full version till det facila priset av 1500 spänn.
Så upplever jag det också ibland men undrar om det inte beror på att det är nytt och man har inte hunnit lära sig det.SeniorLemuren skrev:Jag började med MPLAB tittade sedan på MPLABX men det var inget alternativ för mig. Alldeles för tillkrånglat och enligt min mening inte speciellt användarvänligt.
Kanske skulle prova det om jag ska skriva ett program mindre än 2K. Fn är mitt program nästan 13K. Ja det hade kunnat vara 40% mindre om jag betalt för kompilatorn.Jag kör med mikroC pro for PIC. Gratis upp til 2K word. Någon har påstått att det är buggigt, men jag har inte haft några problem med det. Kan mycket väl vara så att de som har upplevt det som buggigt kört de tidigare versionerna. Men det har utvecklats mycket sedan dess.
MPLABX är inte speciellt "nytt". NetBeans som IDE har en 15 årig historia
varav ca 10 år under det nuvarande namnet. Det enda "nya" är att
Microchip levererar ett antal NetBeans plugins för sina verktyg. Men
arbetssätt och de generella verktygen är så klart NetBeans vanliga.
Sen, om man gillar NetBeans eller inte är ju en helt annan fråga.
Så om man inte förrut har jobbat i liknande miljöer (Eclipse är en
annan liknande miljö) så kan det kanske vara lite komplext.
varav ca 10 år under det nuvarande namnet. Det enda "nya" är att
Microchip levererar ett antal NetBeans plugins för sina verktyg. Men
arbetssätt och de generella verktygen är så klart NetBeans vanliga.
Sen, om man gillar NetBeans eller inte är ju en helt annan fråga.
Så om man inte förrut har jobbat i liknande miljöer (Eclipse är en
annan liknande miljö) så kan det kanske vara lite komplext.
- Krille Krokodil
Eclipse är lite överväldigande i början men väldigt effektivt att jobba i när man har förstått grundkoncepten och ställt in lite saker så som man vill ha dem. Väl värt att lära sig eftersom att där utvecklas plugins till det för en stor mängd språk och hårdvaror.
Eclipse funkar fint så länge inte någon klåfingrig tillverkare har sabbat sin implementation av eclipse.
Finns en med förkortning på 3 bokstäver, vilka de två första är samma och alla 3 bokstäver är konsonanter, som tillverkaren har varit för klåfingrid på.
edit: fixat stavfel.
Finns en med förkortning på 3 bokstäver, vilka de två första är samma och alla 3 bokstäver är konsonanter, som tillverkaren har varit för klåfingrid på.
edit: fixat stavfel.
Senast redigerad av Micke_s 29 april 2013, 09:18:42, redigerad totalt 1 gång.
Eftersom MPLAB nu är EOL, sista versionen kommer nu i juni, så är väl MPLABX något man måste börja titta på.
En fördel med just -X är att man får C++ till PIC32orna.
En fördel med just -X är att man får C++ till PIC32orna.
- Henrik Kjellberg
Själv kör jag MPLAB X och är "mycket" nöjd... Det vill säga MPLAB X fungerar mycket bättre och har mycket färre konstiga egenheter och permanenta buggar (som jag upptäckt/blivit lidande av) än MPLAB 8.x.
Detta stämde såklart inte för ett år sedan, men när jag för ett halvår sedan gick över till MPLAB X så gjorde jag det för att buggar i 8.x gjorde att jag inte kunde använda trace-funktionen i RealICE'en.
MPLAB X har några egenheter som är lite jobbiga, varav den absolut värsta är att man inte alltid tycks kunna lita på värdet i variabler när man stannar och kollar. Man lär sig ganska snabbt förstå när man tittar på ett felaktigt värde och får då skriva en liten test-rad för att se om värdet är det som MPLAB säger att det ska vara...
Men likväl anser jag MPLAB X vara stabilare och effektivare. Det bästa med MPLAB X tycker jag nog ändå är hur snabbnavigerad koden blir. Man kan alltid ctrl-klicka på en variabel, funktion eller annat och komma till dess definition, man kan alltid högerklicka och snabbt söka upp alla ställen i projektet där den används osv. osv.
Detta stämde såklart inte för ett år sedan, men när jag för ett halvår sedan gick över till MPLAB X så gjorde jag det för att buggar i 8.x gjorde att jag inte kunde använda trace-funktionen i RealICE'en.

MPLAB X har några egenheter som är lite jobbiga, varav den absolut värsta är att man inte alltid tycks kunna lita på värdet i variabler när man stannar och kollar. Man lär sig ganska snabbt förstå när man tittar på ett felaktigt värde och får då skriva en liten test-rad för att se om värdet är det som MPLAB säger att det ska vara...

Men likväl anser jag MPLAB X vara stabilare och effektivare. Det bästa med MPLAB X tycker jag nog ändå är hur snabbnavigerad koden blir. Man kan alltid ctrl-klicka på en variabel, funktion eller annat och komma till dess definition, man kan alltid högerklicka och snabbt söka upp alla ställen i projektet där den används osv. osv.

-
har en pick 32 och kör med en chipkit programmer http://www.digilentinc.com/Products/Det ... pKIT%20PGM men får inte över programmet.. står att det blir error och när jag väljer programmerare så står den inte med på dess lista över valbara.. någon som kan hjälpa mig?
Vill bara att det ska fungera ^^.
Vill bara att det ska fungera ^^.
Har detta någonting alls att göra med denna tråd ?
D.v.s om man ska köra MPLAB 8.x eller MPLAB X ?
Om inte, v.v starta en egen tråd med en vettig rubrik.
Fick du ingen hjälp från leverantören?
D.v.s om man ska köra MPLAB 8.x eller MPLAB X ?
Om inte, v.v starta en egen tråd med en vettig rubrik.
Fick du ingen hjälp från leverantören?
-
Det verkar som att "robobuilderirch" är lite dålig på att läsa på innan h*n postar i forumet. Betänk att folk på forumet hjälper andra utav välvilja men när folk postar inlägg i låg klass så är det inte lika lockande att svara, speciellt när de som postar frågor inte har kollat efter svar själva först.
Att man sedan postar i en random tråd gör inte problemt bättre.
Inget personangrepp menat utan säger det bara för att du kansek ska kunna skriva bättre inlägg och på så vid öka dina chanser att få hjälp.
Sodjan:
Tja, tillverkaren för mplab(x) är ju samma som tillverkaren för chippet som sitter på pickit. men det finns nog inte mer korrelation än så.
Lite som att fråga om råd om sin bil i ett forum för kaffekokare bara för att Bosh råkar ha gjort delar till båda.
Att man sedan postar i en random tråd gör inte problemt bättre.
Inget personangrepp menat utan säger det bara för att du kansek ska kunna skriva bättre inlägg och på så vid öka dina chanser att få hjälp.
Sodjan:
Tja, tillverkaren för mplab(x) är ju samma som tillverkaren för chippet som sitter på pickit. men det finns nog inte mer korrelation än så.
Lite som att fråga om råd om sin bil i ett forum för kaffekokare bara för att Bosh råkar ha gjort delar till båda.