Jag tänkte bygga en liten kontrollpanel för min fräs och tänkte då göra så att man kan styra via en extern jog wheel osv.
Någon som sitter på information/länkar om hur man gör detta? färdiga breakout kort? gärna kompatibla med gecko drivningen.
typ något som detta hade jag tänkt mig
Det gör det säkerligen om du läser det finstilta på sidan 876 sektion 8 avd 3
Gecko finns ett otal varianter, kanske skulle varit enklare att skriva vilken modell det rör sig om (en annan använder ju bara lösa drivers och inget hopkok, vad säger den manualen?)
Det innebär ju ATT du måste haka på en Pport till för att få ytterligare 5 ingångar. Väljer du då ett breakoutkort som har möjligheten att omvandla de vanliga step/dir utgångarna till ingångar så har du lite fler ingångar att välja på. CNC4PC har den typen av BoB.
Vill du snåla så kan du ju koppla det du vill med det du har = dags att lusläsa Mach3 manualen.
Går det inte att lösa med et modbus IO-kort? Var det inte någon här på forumet som sålde ett Moduskort för just detta ändamål? Annars kankse det går att scripta eller vad man kan göra i Mach och köra på denna lösning: http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =5&t=64852. Korten är påväg hem och ska testas lite, fungerar det får du gärna testa ett.