Tändsystem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
M!k@el
Inlägg: 173
Blev medlem: 25 oktober 2005, 12:38:51
Ort: Varberg
Kontakt:

Tändsystem

Inlägg av M!k@el »

Tjena

Håller på o ska bygga en pulsjet motor men då kom frågan hur kan jag bygga ett litet tändsystem till den? jag behöver bara en gnista då ja ska starta den, men det måste vara batteridrivet och ha tillräckligt stark gnista på tänstiftet utan att den bara "slocknar" av bränslet. så litet som möjligt vore bra =)
Användarvisningsbild
Cenorpa
Inlägg: 737
Blev medlem: 11 juli 2005, 20:58:03
Ort: Stockholm | Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Tändspole till en MC kanske skulle fungera?
Eller en stepup transformator med lite kondensatorer på utgångssidan.
Eller om du råkar ha en olaglig stun gun liggandes så kan du ju ta den...
M!k@el
Inlägg: 173
Blev medlem: 25 oktober 2005, 12:38:51
Ort: Varberg
Kontakt:

Inlägg av M!k@el »

Nja

Skulle kanske kunna ta det man så behöver jag svänghjul o massa o då blir det för stort o klumpigt. o eftersom pulsjeten inte har någon turbin så måsta allt tas "utifrån". skulle behöva något batteridrivet som kan skapa en ljusbåge, det finns ljusslangar på ikea som är batteridrivna som ger 600Volt AC (tror ja de var) ut om man kanske kunda ta hjälp av det på något sätt?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26647
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Pulsar du en vanlig tändspola till t.ex. MC (nej! inte svänghjulversionen, från en MODERN hoj!) kan du få allt du önskar men en mycket enkel version är glödstiftet från en modellmotor.

När gasen komprimeras och stiftet är varmt nog kommer det att hända en hel del....

Enklare kan det knappast bli heller: en gängbit till att skruva fast stiftet i och ett 2V batteri till att starta det med.
M!k@el
Inlägg: 173
Blev medlem: 25 oktober 2005, 12:38:51
Ort: Varberg
Kontakt:

Inlägg av M!k@el »

det beror på vad jag kommer använda för bränsle men trorligen blir det etanol, men ett glödstift tror jag inte kommer klara värmen som bildas, men som sagt det är ju nästan på samma sätt en gnista, sedan täns det av värmen. men kan ju alltid blåsa in metanol o sedan ta en tändare i utblåset =) (hur många vet vad en pulsjetmotor är? =) )
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

M!k@el skrev: (hur många vet vad en pulsjetmotor är? =) )
JAG vet inte men om du vill får du gärna berätta.... Om inte någon av dom som svarat innan i tråden svarar vs.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26647
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag har läst en hel del om dom men jag är lite osäker på om du menar den genomlöpningsmodell som finns (mer reed-ventil osv) eller om du menar den ventilfria versionen.
Användarvisningsbild
sMkr
Inlägg: 67
Blev medlem: 30 maj 2005, 17:11:59
Ort: Göteborg

Inlägg av sMkr »

Ta ett "vanligt" tändstift och en tändspole och pulsa in späningen.
Eddi
Inlägg: 80
Blev medlem: 1 oktober 2005, 22:54:46
Ort: Korsholm, Finland

Inlägg av Eddi »

Här är ett schema jag har tagit ner någonstans ifrån. Han som använde det hade en turbin jet, men det går nog säkert åt en pulse jet också. Jag har själv tänkt använda det till min pulse jet som snart är färdig.

Bild
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2493
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Tändspolar till CDI-system på moderna bilar är små och kraftfulla.
Audi skall ha ngn som kostar strax över 200:- (många som kör den till ganska vassa motorbyggen till bilar)
Saab 9-3ss har en som jag har använt endel, toppenbra men ganska dyr.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Sondre's sida finns en del information om pulsjet, både med ventiler och ventillösa.

Skulle man ha en svets vore det något att bygga...
M!k@el
Inlägg: 173
Blev medlem: 25 oktober 2005, 12:38:51
Ort: Varberg
Kontakt:

Inlägg av M!k@el »

Macce vem har sagt att man måste ha svets? den jag ska bygga är svarvad =)

det är den här raka varianden http://web.telia.com/~u22008472/pulsjetmotor_ventil.htm

om någon är intresserad så kan jag skicka ritningen!
Användarvisningsbild
Stuggi
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 december 2005, 00:09:51
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Vad hade du tänkt montera den på?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 24617
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Även om dom inte är lika fina (gillar skarpt utseendet på dom raka modellerna :) ) så hade jag personligen ändå gått efter den öppna varianten utan ventiler. Ventilerna i den andra varianten får oftast ett jäkla hårt liv att leva så ventilerna brukar inte hålla så väldigt länge.

Sen så hade jag också kört med gasol eller någon annan brännbar gas, lättare att hantera och lite säkrare. Det blir också enklare tändsystem så det hade räckt med en enkel gnisttändarare typ pietzo som vissa tändare har. Med flytande bränsle måste du också ha en pump och ett munstycke som skapar en fin dimma för bästa effekt. Men hade jag haft verktygen till det så hade jag absolut även byggt en med ventiler, bara för att dom är så fräcka. :)
Eddi
Inlägg: 80
Blev medlem: 1 oktober 2005, 22:54:46
Ort: Korsholm, Finland

Inlägg av Eddi »

Ram jetar har ju inga ventiler men är raka. De ventillösa puls jetarna tror jag heter Lockwood(de som har en 180graders krök på sig.
Skriv svar