Hej
Dethär är kanske inte en elektronikfråga, men jag testar.
Där jag bor är vi sju villaägare som tillsammans har eget vatten, Vi har källvatten som rinner ut ur berget, och med lite arrangemang för uppsamlandet och en pumpstation så har vi alla ett kanonfint vatten. Det är ett eget elavtal till anläggningen som en av fastighetsägarna står för. Vi har inte nån försäkring utan delar på alla driftskostnader, underhåll el mm.
Nätet tillhör Fortum och de lät en ledarna korrodera av så att motorn endast fick två faser. Ett gammalt fuktskadat motorskydd gjorde så att motorn brann.
Vi har ställt skadeståndskrav gentemot ellverantören baserat på att deras nätspänning pajade, vilket ledde till att pumpmotorn brann. De hävdar att det är vårt eget fel eftersom vårt motorskydd inte räddade motorn.
Vem har rätt? Kan vi begära av elleverantören att de har spänning i alla tre faserna? Eller kan de begära av oss att vi har ett fullt fungerande motorskydd? Nåt som i princip r omöjligt i den fuktiga miljön i brunnen?
Hälsningar/Lars
Motorskydd?
- prototypen
Re: Motorskydd?
Det är ni som får stå för fiolerna, motoskyddet ska lösa för sådana saker.
Protte
Protte
Ja, det blir väl så;men jag har bestämt för mej att jag nån gång hört att man inte alltid kan lita på att motorskyddet faktiskt räddar motorn, att det kan gå åt fanders med motorn, utan att det för den skull är fel på motorskyddet. Det hörde jag nån gång på -70 talet. , tror jag. Den tidens motorskydd kanske var såna, o inte idag?
/Lars
/Lars
lekman123 skrev:
Vem har rätt? Kan vi begära av elleverantören att de har spänning i alla tre faserna? Eller kan de begära av oss att vi har ett fullt fungerande motorskydd? Nåt som i princip r omöjligt i den fuktiga miljön i brunnen?
Hälsningar/Lars
Vad säger att motorskyddet måste vara monterat nere i brunnen??
Kan väl lika gärna sitta i centralen tillsammans med säkringar och mätare!?
Helt riktigt. Många monterar både motorskydd, hydrofor och tryckbrytare inomhus. På så vis styrs trycket i fastigheten efter att man tagit hänsyn till tryckfall i ledningar och underhållet blir enklare.