
Dina mini-projekt!
Re: Dina mini-projekt!
Hur varmt blir det om du kortsluter alla de där batterierna samtidigt? Glöm inte att filma också. 

- JimmyAndersson
- Inlägg: 26561
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Re: Dina mini-projekt!
Ebenezum:
"32st 10Ah LiFePO4-celler"
Det var inte lite...
Agwan:
Om allt är som det ska så blir det inte speciellt varmt efter som skydden löser ut.
Var jag tråkig nu?
Annars skulle det bli *väldigt* varmt. Speciellt om man även försöker släcka med vatten.
"32st 10Ah LiFePO4-celler"
Det var inte lite...

Agwan:
Om allt är som det ska så blir det inte speciellt varmt efter som skydden löser ut.
Var jag tråkig nu?

Annars skulle det bli *väldigt* varmt. Speciellt om man även försöker släcka med vatten.
Re: Dina mini-projekt!
får sorgerlikt och till dotterns förtvivlan meddela att hamsterkraft AB har gått ur tiden
tyvärr hann jag inte att slutföra statistiken för motionerandet
//Ola
tyvärr hann jag inte att slutföra statistiken för motionerandet
//Ola
Re: Dina mini-projekt!
Den har i alla fall bidragit lite till vetenskapen, det är mer än de flesta andra hamstrar kan stoltsera med.
Re: Dina mini-projekt!
Kyla med vatten är det som funkar bäst.JimmyAndersson skrev: Annars skulle det bli *väldigt* varmt. Speciellt om man även försöker släcka med vatten.
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26561
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Re: Dina mini-projekt!
Jasså? Jag trodde att ämnena i dessa batterier reagerade kraftigt på vatten
och att man skulle undvika vatten på dem, oavsett om de är hela eller inte.
(Hettas batterierna upp kraftigt så finns det väl en risk att barriärerna spricker.)
och att man skulle undvika vatten på dem, oavsett om de är hela eller inte.
(Hettas batterierna upp kraftigt så finns det väl en risk att barriärerna spricker.)
Re: Dina mini-projekt!
Batterierna innehåller redan allt som behövs för att frisätta energi. Det man vill göra är att kyla batteriet för att hindra att fler celler överhettas och börjar brinna. Då är vatten överlägset.
- Electricguy
- Inlägg: 12480
- Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
- Ort: Kälmä' typ..
Re: Dina mini-projekt!
Dock lär ju inte vatten vara så ultimat ur den synpunkt att Litium reagerar starkt med det. Någon form av olja eller kanske kolsyra borde väl funka bättre..
Re: Dina mini-projekt!
Fast första man tänker vid en brand är ju inte att hälla olja på den heller direkt 

Re: Dina mini-projekt!
Det första man tänker på är vilka kläder man ska ha i gosskören om man sitter med den packen lithiumbatterier mellan benen på en cykel.
Re: Dina mini-projekt!
Hur är det får man inte ut mer från samma volym från vanliga lipol batterier? Fast vilket som sedan är billigast är jag dock inte helt insatt i.
Re: Dina mini-projekt!
Jag har sett några tester som FAA har gjort på laptops med brinnande batterier. Vattensläckare var bäst, flaskvatten hyfsat, halon tämligen dåligt, is låg bara uppepå och kom inte åt batteriet.
Re: Dina mini-projekt!
Jag köpte hem cellerna sommaren 2012 och jag vill minnas att de kostade ungefär $20/st fraktat och momsat.
Vid samma tid ungefär köpte jag celler från två olika tillverkare (tillverkare A och U) i Kina och jag byggde först ett batteri till cykeln med celler från tillverkare A.
Cellerna från A andas mer kvalitet än de från U, prismässigt skiljde det sig inte så mycket.
När jag väl fått allt på plats så blev jag lite förvånad över att min 500Watts Bafang-motor ledigt slickade i sig 30A från 16s1p 10Ah, vilket med dessa LiFePO4 celler är i mesta laget med tanke på livslängden på cellerna. Därför tänkte jag nu sätta ihop ett batteri på 20Ah med celler från U dels för att ha lite marginal med strömuttaget och dels för att se hur de står sig mot de andra cellerna i kvalitet. Som bonus så kommer ju batteriet räcka dubbelt så lång förhoppningsvis. Med det befintliga 10Ah batteriet så kommer man lätt tre mil med minimalt trampande.
Vid samma tid ungefär köpte jag celler från två olika tillverkare (tillverkare A och U) i Kina och jag byggde först ett batteri till cykeln med celler från tillverkare A.
Cellerna från A andas mer kvalitet än de från U, prismässigt skiljde det sig inte så mycket.
När jag väl fått allt på plats så blev jag lite förvånad över att min 500Watts Bafang-motor ledigt slickade i sig 30A från 16s1p 10Ah, vilket med dessa LiFePO4 celler är i mesta laget med tanke på livslängden på cellerna. Därför tänkte jag nu sätta ihop ett batteri på 20Ah med celler från U dels för att ha lite marginal med strömuttaget och dels för att se hur de står sig mot de andra cellerna i kvalitet. Som bonus så kommer ju batteriet räcka dubbelt så lång förhoppningsvis. Med det befintliga 10Ah batteriet så kommer man lätt tre mil med minimalt trampande.