Får lekman dra en jord?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rikkitikkitavi

Re: Får lekman dra en jord?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Du tolkar SKALL juridiskt. Jag tolkar det som endast en stark rekommendation , annars hade jag såklart hänvisat till en existerande regel/lag/standard.

Det är många om och men, tror du gemene man har den kunskapen?

För mig har säkerheten alltid främsta perspektiv, att sedan regelverket tillåter annat är väl inte intressant?
Som sagt, hade det gått att efterleva hade regelverket varit strängare på den punkten.

Och egentligen, ponera att något går fel och någon blir skadad eller värre pga en elektrisk apparat inte var skyddsjordad fast den var avsedd att anslutas till skyddsjord?
Jag lovar dig att det står i bruksanvisningen att den skall anslutas till skyddsjord, dvs tillverkaren har definierat "vid behov" som alltid då den är nätansluten.

Vad blir följden? Om det sker i ditt hem? Och om samma sak sker på en arbetsplats?
Seroster

Inlägg av Seroster »

Provade att dra en temporär jord från ett köksuttag, nu funkar inte surroundet, eller hörlurarna. Får inget annat än ett tyst 1khz pip ut ur lurarna.
Hur fan smäller man ett ljudkort genom att ansluta jorden till datorburken? '-'
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

köp en jordlyft och sätt mellan dator och högtalare så slipper du problemet. tror de kan benämnas galvanisk avskiljare om du inte hittar jordlyft.

vad det gäller jord och dator så tycker jag att man ska ha jordfelsbrytare på uttaget om det inte finns någon jord i uttaget om man har en dator inkopplad. då slipper man otrevliga överraskningar om det blir något fel på nätagget.
Seroster

Inlägg av Seroster »

Självfallet finns det JFB.
Kan labba med en sugtrafo, När jag köpt ett nytt ljudkort :doubt:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tja, vi sa ju till dig att INTE göra det eller hur.
Olika vägguttag har olika jordpotential, eftersom nollan och jorden är samma sak i centralen, så kan lustiga saker hända om man inte använder samma uttag.

Orsaken heter jordströmmar, vilka kan bli rätt stora, om man gör fel.
Testade du att vrida en av stickpropparna?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det du kan och får göra är att endast ha jordade grendosor, så att alla jordarna vid datorn svävar på samma potential. Detta är också det bästa sättet att slippa det du råkade ut för, pajat ljudkort. Att ljudkortet pajade beror delvis på att telepluggarna och även rca-pluggar är så idiotiskt konstruerade att det blir kontakt för signal före signaljord. Om du då i normalfallet har en ström i signaljorden så försöker den strömmen gå genom signalledaren istället, och eftersom den har rätt hög impedans så blir det en hög spänning som kan knäcka in/utgångar.

Det farliga med att dra in jord till någon enstaka sak är inte vad som kan hända med datorn, utan vad som kan hända med din gamla ojordade golvlampa av metall från 1957, med lite lagom sönderskavda ledare. Så länge datorn inte är jordad så kan du inte få en riktigt farlig stöt om du tar både i datorchassiet och lampan även om lampan blivit strömförande. Om du däremot jordar datorn så blir det plötsligt livsfarligt att ta både i datorchassiet och en strömförande ojordad apparat.

jag trodde att man läste på om "isolerat rum" o.s.v. om man pluggade till begränsad behörighet?
Seroster

Inlägg av Seroster »

Nej, Som så mycket man lär ut nu nämner man inte varför, bara att man inte får.

Jordade för övrigt allt på förgreningsdosan, tycker att allt borde ha svävat på samma potential.
Drog inte ut vare sig telepluggen eller RCA, så alla signaljordar borde ha varit anslutna.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det står oftast "SKALL anslutas till jordat vägguttag" märkt på nätdelen och i bruksanvisningen. Då är det nog lite mer än en stark rekommendation, det är ett krav för att tillverkarens ansvar skall gälla.

Att folk inte har jordade uttag överallt i bostaden är inte datortillverkarens problem, köper man en dator som SKALL anslutas till jordat uttag får man helt enkelt ta hem en elektriker som fixar jordade uttag. Det är inte ett dugg ovanligt att rum som har används som "hemmakontor" har fått jordade uttag av den anledningen (medans övriga rum i bostaden har ojordade uttag).
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Det verkar inte vara ovanligt i ljudsammanhang att apparaterna får olika jordpotential 116V mellan datorchassi och jord är inte överraskande mycket. Det blir ofta sådana här problem när man kopplar ljudsystem och TV till datorn.

Om du har ett system med olika apparater där du har brum men inget är jordat kan det bli värre om du jordar en apparat i detta system, många gånger hjälper det att istället koppla bort jorden. På datorer brukar/de det väl annars stå att om de är kopplade till nätverk (med kabel) så skall de vara inkopplade på jordat uttag.

Men nu verkar det vara kört ändå tills du skaffat nytt ljudkort, man undrar om det finns modeller med galvaniskt avskilda in/utgångar?
Alltså min stationära dator med skärm, 5.1surroundet som surrar, flickvännens laptop med switchad nätdel, en bordslampa med CFL och den switchade nätdelen till den externa HDDn.

Vilka av dessa har jordade elkontakter, bara datorn?

Slutar surroundet surra om du kopplar/de bort ljudkabeln från datorn, antennkabeln till TV:n?

Jag påstår inte att dessa är det bästa valet av prylar men de kan vara ett alternativ, det man vill åstadkomma är att blockera strömmen i jordledarna om det är det som är anledningen till brummet:
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... are-p24137
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... lad-p30496

Att testa att vända kontakterna i olika positioner kan ha betydelse, vet dock inte hur det funkar med switchade nätaggregat. Har man många apparater som sitter ihop med varandra så kanske man behöver prova flera kombinationer.
kennethshem.se skrev:OK, hur kan nu kontaktvändandet ha någon som helst betydelse. Amatörelektrikern kommer genast med motargumentet att det är växelström i uttaget så det spelar ingen roll hur man sätter i pluggen. Tja, det hade varit sant om vi haft spänning i båda hålen i vägguttaget. Det ena hålet är kopplat till fasen med en potential på 230 volt ... Det andra hålet har nollpotential och ligger max på någon volt i förhållande till jord. Nätspänningen som kommer in i elektroniklådan går normalt till en transformator och det är här det får betydelse hur ni stoppar i kontakten. Helt beroende hur transformatorn är tillverkad så kommer det ytterlager på transformatorlindningen som är närmast kopplad till fasen att kopplas olika mycket kapacitivt till transformatorns sekundärlindning (utgångslindning). Om man vänder på kontakten så att nollan kommer närmast sekundärlindningen så blir den kapacitiva strömmen mycket mindre. Om nu två apparater är ihopkopplade så kommer den här strömmen att gå mellan dem och ibland ge upphov till brum eller tom störningar som kan finnas på nätet. Effekten kommer att variera med hur de två apparaternas nätkontakter är vända i förhållande till varandra.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Du har ofta avstörningsfilter på ingången som kopplar mot skyddsjord från respektive "tåt" i vägguttaget.

Kondensatorerna är inte större än att läckströmmen är ofarlig, men den känns.
Se bilden här:

http://www.epanorama.net/documents/pc/u ... ed_pc.html

Skyddsjorden i PC är ansluten till lågspänningsidans 0V i nätaggregatet (signaljord, kraftjord) som dessutom är ansluten till signaljord på ljudkortet.
(ofta är det en av skruvarna som håller kretskortet som är skruvad mot en ledarbana på 0V på nätaggregatet)

Är då inte skyddsjord anslutet i väggen kommer de små avstörningskondensatorerna att ge en liten ström som laddar upp apparaternas strökapacitanser, varför signaljord/skyddsjord/kraftjord svävar på valfri potential (ofta 230VAC / 2 +- toleranserna på avstörningskondensatorerna)

EMC mässigt är också en ojordad PC i metallchassi inte lika bra som en jordad PC.
JanErik

Inlägg av JanErik »

Skaffa TV-tuner så får du jorden "lagligt" genom kabel-tv-uttaget 8)
Jag har ojordade uttag men ingen potentialskillnad mellan datorskalet och elementet.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

JimmyAndersson skrev: Parentes:
Vårt hus renoverades på 80-talet och elektrikern fick av någon anledning för sig att dra jordledare till alla uttag.
Men han satte dit ojordade uttag. Jag har inte mätt än ifall jordledarna är anslutna till centralens jordskena,
men jag tror de är det. (Jo, vi ska byta till jordade uttag. Måste bara få tid att planera in lite andra önskemål också.)
Det var relativt vanligt enligt en kompis som är (eller snarare var) elektriker, när elektrikern drog elen så visste han inte huruvida husets ägare ville ha jordade eller ojordade uttag så då drog man fram jord överallt, om ägarens en valde ojordat var det ju bara att låta den ligga löst.

Extrakostnaden för en extra jordtåt när man ändå drar är minimal, krånglet som blir om man måste göra om efteråt är stort :)

Idag kanske det känsn konstigt att någon specifikt skulle be om att få ojordade uttag, men på den tiden hade folk en massa utrustning med ojordade uttag som inte passade i jordade kontakter, och då ville man inte ha jordade uttag.

Idag är ju ojordade kontakter typ helt utrotade, förutom på dubbelisolerade prylar, och där passar ju kontakten även i jordat.
Seroster

Inlägg av Seroster »

e5frog skrev:Det verkar inte vara ovanligt i ljudsammanhang att apparaterna får olika jordpotential 116V mellan datorchassi och jord är inte överraskande mycket. Det blir ofta sådana här problem när man kopplar ljudsystem och TV till datorn.

Om du har ett system med olika apparater där du har brum men inget är jordat kan det bli värre om du jordar en apparat i detta system, många gånger hjälper det att istället koppla bort jorden. På datorer brukar/de det väl annars stå att om de är kopplade till nätverk (med kabel) så skall de vara inkopplade på jordat uttag.

Men nu verkar det vara kört ändå tills du skaffat nytt ljudkort, man undrar om det finns modeller med galvaniskt avskilda in/utgångar?
Alltså min stationära dator med skärm, 5.1surroundet som surrar, flickvännens laptop med switchad nätdel, en bordslampa med CFL och den switchade nätdelen till den externa HDDn.

Vilka av dessa har jordade elkontakter, bara datorn?

Slutar surroundet surra om du kopplar/de bort ljudkabeln från datorn, antennkabeln till TV:n?

Jag påstår inte att dessa är det bästa valet av prylar men de kan vara ett alternativ, det man vill åstadkomma är att blockera strömmen i jordledarna om det är det som är anledningen till brummet:
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... are-p24137
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... lad-p30496
Kan förtydliga lite:
I samma fördelarstrip sitter det:
1 stationär datorburk, fas, nolla, jord.
1 datorskräm, fas, nolla, jord.
1 switchad nätdel till laptop, fas, nolla, jord.
1 switchad nätdel till extern HDD, fas, nolla. (eurokontakt)
1 subwoofer med förstärkare, fas, nolla. (eurokontakt)
1 dubbelisolerad bordslampa, fas, nolla. (eurokontakt)
Fördelaren går in i ett ojordat uttag.

När jag drog en jord från köksuttaget, vilket är en annan säkring, men samma fas och samma jordfelsbrytare, till jordblecket på fördelardosan fick jag ett högt 50hz BRAOW från högtalarna, som sen gick över till att bara stilla surra i 1khz, vilket de aldrig förr gjort.
Testade högtalarna i andra apparater, och de funkar fint. Testade andra högtalare i datorn, den funkar inte lika fint.
Köpte ett USB-ljudkort, och det funkar nu igen.
Undrar hur fanken det kan ha dödat ljudkortet att jorda fördelardosan.
Jag har ingen TV.
Kan vara så att brummet induceras från kraftkablarna in i högtalarkablarna.

Så jag är tillbaka på ruta ett, brummande högtalare, chassi på 160v, ingen jord och två hundra fattigare.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Har du radio (med antenn via kabel-TV-uttaget)?
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Ja, det är intressant att veta vilka andra kopplingar som finns förutom elen.
Skriv svar