Får lekman dra en jord?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Seroster

Får lekman dra en jord?

Inlägg av Seroster »

Har en dator med tillhörande högtalare som båda sitter och surrar av 50hz så att de nästan lämnar bordet, detta för att datorn är ansluten till ett ojordat uttag.
Det jag undrar är om jag får peta in en jordtåt på 1.5mm2 i befintlig kanal, som har ett fack ledigt, hela vägen fram till min dator och skruva fast den i chassit, och dra in andra änden antingen i elcentralen?
Eller, jag vet att det inte är tillåtet, frågan är -hur- otillåtet? Är det i stil med att spika upp sina egna VPrör eller är det grövre?

Skulle det vara en bättre lösning att jorda i datorchassit och dra en lös kabel till ett vägguttag där jag har en shuko med enbart en jordanslutning?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Får lekman dra en jord?

Inlägg av TomasL »

Pröva med att vända stickproppen i vägguttaget 180 grader, annars får du dra förlängningssladd, till ett jordat uttag

Vad har du mer anslutet till datorn, TV?
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

nej du får inte göra något av förslagen, man får inte koppla in jord från en jordpunkt i ett annat rum till ett rum som saknar jordade uttag.

en förlängningskabel är ok om du drar all ström från den kabeln, men det är ju lite meck
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"datorn är ansluten till ett ojordat uttag."

"ett vägguttag där jag har en shuko med enbart en jordanslutning?"

Om du har ett jordat uttag, varför inte koppla datorn med en riktig jordad kabel till det?

Skyddsjorden i datorns nätaggregat får kontakt med datorns chassi när man skruvar fast det.
Det behövs alltså ingen separat jordkabel.

En annan orsak till att det brummar:
Dina högtalare kan ha problem (dålig kontakt) med sin signaljord.
Detta kan då göra att det brummar.
Löd om högtalarnas signaljord-sladd i åtminstone högtalarnas ändar.

Som TomasL skrev: Testa även att vända stickproppen i vägguttaget. OBS: Bara en av dem.
(Dvs om högtalarnas förstärkare och datorn är inkopplade till vägguttaget så vänder du alltså bara datorns *eller* högtalarnas.)

Du vet det kanske, men jag skriver det ändå: Skyddsjord (grön/gul) är inte alls samma sak som signaljord.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

En dator vars nätagg har en jordad kontakt SKALL anslutas till jordat uttag.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Och hur många datorer i vårt avlånga land är anslutna på det sättet?
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Har du provat datorn i ett jordat uttag, så du vet att detta är orsaken till problemet?
rikkitikkitavi

tecno skrev:Och hur många datorer i vårt avlånga land är anslutna på det sättet?
Jo självbevarelsedriften har brister i Svea rike.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Rikkitikkitavi:
När började den regeln gälla?
Nästan alla datorer har haft en stickkontakt med jordbleck sedan (åtminstone) början av 80-talet.
Men länge var en bostads enda jordade uttag de(t) som fanns i köket. :)

Det var ju inte förrän en bit in på 90-talet som regeln kom som sa
att nybyggda eller renoverade hus enbart skulle ha jordade uttag.
Och det är ju inte alla bostäder som renoverats efter det.

Kort sagt: Det kan vara svårt att uppfylla kravet på att något med jordad kontakt ska kunna anslutas till jordat uttag.

Parentes:
Vårt hus renoverades på 80-talet och elektrikern fick av någon anledning för sig att dra jordledare till alla uttag.
Men han satte dit ojordade uttag. Jag har inte mätt än ifall jordledarna är anslutna till centralens jordskena,
men jag tror de är det. (Jo, vi ska byta till jordade uttag. Måste bara få tid att planera in lite andra önskemål också.)

"Jo självbevarelsedriften har brister i Svea rike."

Och en elektriker är gratis. För att inte tala om jordade uttag. Kostar ju mindre än ett frimärke... :wink:
(Mitt syfte med raden ovan: Alla har inte råd att byta till jordade uttag. Alla kan inte ta lån. Alla äger inte sin bostad.)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

rikkitikkitavi skrev:En dator vars nätagg har en jordad kontakt SKALL anslutas till jordat uttag.
Nej, det behövs inte, enbart i rum som typ kök, bad osv.
Seroster

Inlägg av Seroster »

Det första jag tänker göra när jag fått min BB är att jorda hela lägenheten, om inte värden föredrar ojordat...

Anledningen att jag inte vill dra ut en kabel till uttaget jag tänkte sno en förlängningsjord av är att det är balkonguttaget, vilket styrs av en brytare, jag vet själv att datorn kommer stängas av av misstag flertalet gånger. Sen är det ju så att 1.5mm RK kan man lätt lirka ut genom ett diskret hål, en RKK 1.5, not so much. Dessutom är kabeln dumt dragen, den är redan gott och väl 20 meter lång.

Det som är på uttaget för tillfället är allt som är på mitt multimediasoffbord, Alltså min stationära dator med skärm, 5.1surroundet som surrar, flickvännens laptop med switchad nätdel, en bordslampa med CFL och den switchade nätdelen till den externa HDDn.

Jag är ganska säker på att problemet inte sitter i signaljorden, hörlurar har också brummat.
Vände subwooferns matning (vilket matar hela surroundet) 180 och fick ingen förbättring.

Vilket är minst olagligt/farligt, stjäla från uttaget som har 20meter till skåpet eller smyga in i en kanal där jag har 6m till skåpet?

Mätte för övrigt just 116v(!) från datorchassit till systemjord.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Systemjord? Är inte det datorchassit. Om du menar mot skyddsjord så ar det fullständigt normalt.
Seroster

Inlägg av Seroster »

Systemjord, Alltså jordskenan i elcentralen.
rikkitikkitavi

ni har inte nämnt jordfelsbrytare eller?

vad händer om isoleringen fallerar i nätdelen?
inte vanligt , men inte otänkbart. öppna.valfri ATX nätagg så ser jag inte en dubbelisolerad komponent...

ibland är sunt förnuft viktigare än regler. orsaken till att det inte finns regelverk är givetvis för att det inte går att låta "stickproppsinspektionen" övervaka varje kontakt i privatpersoners hem.

mao kan det vara vettigare att dra en jordad förlängningssladd från köket till sovrummet till datorn än att chansjorda i elementet...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jo att det är vettigt att ansluta till ett jordat uttag är en sak.

Men du skrev "SKALL", vilket inte stämmer med verkligheten.
Dessutom, ett ledande hölje är i princip ofarligt, så länge du inte kommer åt andra jordade enheter.
Dessutom behöver man inte ha dubbelisolering i torra rum.
Dubbelisolering krävs bara i "fuktiga/våta" rum, om man använder ett o-jordat sladdställ.

Till exempel i ett kök, om enheten är dubbelisolerad, behöver den inte vara jordad, är den enkelisolerad måste enheten ha jordkontakt.
Därför är nätaggen enkelisolerade, vilket kräver ett sladdställ med jord, däremot, enligt svenska regler, eller snarare de gamla reglerna enbart jordade uttag i kök.
Dock gäller fortfarande samma krav på produkterna, enkelisolering, skall kunna jordas "vide behov", dubbelisolering behöver inte jordas alls.
Skriv svar