Intressant läsning!
Du har allså varit med i det praktiska arbetet det gör skillnad. Många har en förmåga att bara bilda sej en uppfattning av andras erfarenhet som jag vill påstå inte är det samma som att ha provat själv.
Inte för att andra inte kan ha rätt utan för att bekräfta och lära. Tillbaka till kretskorten. Som tur var det inte jag som drabbades utan en bekant.
Jag lovar att du på ganska kort tid skulle kunna göra stora pengar på att laga kretskort som sitter i styrda maskiner. Vad jag dock tror är det med stor sannolikhet inte möjligt att få tag på scheman till moderna maskiners styrsystem men jag kan ha fel vilket vore riktigt bra!
Ta exempel Fanuc som kanske är väldens största tillverkare av syrsystem för såväl svarvar, fräsmaskiner, fleropar, kantbockmaskiner mm.
Precis som du säger kostar dessa kort säkert inte mer än ett par hundralappar men de företag som ombesörjer reparationerna har vett på att ta betalt.
En kompis som är chef på ett stort företag inom tillverkningsindustrin säger att det är inte ovanligt att kostnaden blir femsiffrig.
Branchen är kanske lite för liten eller speciell och kunderna ofta industrin har inget större urval av folk som kan detta.
Det du beskrev om att inte ens få behålla det gamla kortet var helt korrekt! Varför kan man ju undra?
Alla jag träffat på inom industrin eller små verkstäder som har en cnc-maskin vet att laga en trasig maskin mycket väl kan kosta mer än värdet på maskinen om den är några år.
Ser man rent samhällsekonomiskt på detta så är det ju en katastrof. Dessa maskiner håller ju ofta en hög tolerans efter 20-30 år -bättre än 0.01mm vissa som "går" i olja är ju näst intill outslitbara ren mekaniskt. -typ maskiner som tillverkar armaturdetaljer i mässing. De brukade ha skärolja istället för skärvätska. Jag skriver brukade för det är några år sedan jag var på TA Hydronics AB i Ljung.
Du tog upp diesel. Detta är och har ju varit ett bra lösningsmedel till olika feta saker men den numera "miljövänliga" city diesel'n har fått en utspädning av RME rapsmetylester som jag trodde skulle vara till det bättre för avfettning men där hade jag fel.
Fel o fel -på de saker jag har testat den påminner den mer om avfettningsmedel än olja. Förr var den fet och riktigt smörjande.
Vad beträffar hårddiskar så har jag aldrig gjort annat än att försökt skrota dessa när de har tappat lusten att jobba. Intressant material de är gjorda i. Har läst att de kan vara kobolt överdragna. Det är på gränsen att man kan borra i dessa med normala HSS borr.
Mycket intressant att det du beskriver om rengöring av dessa. Inget för mej men jag tar med mej din info som kanske passar till annat.
Om att förbereda sej.
Jag har faktiskt tänkt i dina banor. Till min Siemens cnc-svarv som är mjukvaostyrd av en vanlig PC 386á har jag införskaffat 2 nya moderkort + ett beg. Maskinen kan bara drivas av windows98 SE samt att det skall vara ISA-bussar på moderkortet.
Till min Siemens fräsmaskin ligger finns ett nytt elektronrör i skåpet. Kostade runt 1500kr och en bildskärm kostar från Siemens 27000kr.
Så du förstår att det saltas en del. Jag köpte för skoj skull en konverter för att på ett billigt sätt ersätta svindyra B/W skärmar mot moderna
skärmar som passar till en PC. Har dock ej provat detta ännu men om infot jag fåt stämmer så är detta en grej att slippa sälja huset vid en kommande reparation.
http://www.aceamusements.us/how-to-conv ... itor-.html
Okey, nu var jag lite utan för rengöring av kretskort men kanske lite nyttigt för den som även har gamla arkadspel eller flipperspel.
Ursäkta om det finns div stavfel. -de ser jag ofta dagen därpå