Hon som satt i andra sidan luren verkade inte riktigt vara med till 100%, så jag bredde på lite extra åt alla håll och kanter.
Och efter 5 minuter så hade hon inte koll på någonting, och trots att hon hade alla mina siffror på datorn kunde hon ändå inte räkna ut min genomsnittliga kostnad per kWh (kWh per år/alla fakturorna per år). hon gissade vilt mellan 95öre till 2kr. hon började lågt och ökade när jag la till förslag, vid 2kr gav jag upp och frågade om hur det nya avtalet såg ut.
Hon kunde då gladeligen räkna ut att jag skulle spara minst 500kr/år med mitt nya elavtal(som hon föreslog), på de ca 12000 kWh jag har som årsförbrukning.
Jag drog då slutsatsen igen att jag med mitt direktel-uppvärmda 220m² hus, inte gör åt med så lite. (jag har ca 23000 kWh/år)
Då sa jag att jag ska nog själv ska ringa eon, och be få prata med någon som vet hur el fungerar. Jag bad att få alla papper som jag kunde få på det nya avtalet, och när de anländer ska jag gladeligen ringa och fråga om hur mitt gamla avtal ser ut jämfört med det nya. då ska jag även fråga vad jag borde betala /kWh om jag gör åt med olika mycket energi.
För er som bara säger "jaja" och inte tänker efter när de ringer och säger att du får ett bättre pris, borde tänka igen.
För att dra ut massa elprylar i huset/lägenheten för att spara pengar, är helt meningslöst om du inte vågar stå på dig mot elbolagen och fråga vad du egentligen betalar, för det är först då du kan spara mycket pengar på din förbrukning.
Jag ska se om jag kan rota fram en gammal inspelning jag gjorde för något år sedan, då var jag i gasen rejält när de inte kom fram till hur man räknade, och fick på så sätt ner priset rejält, och även bort min årsavgift.