varma transistorer
varma transistorer
Har ett problem med varma trissor på ett kretskort.De ska tåla 3A, men redan efter 1 min kan man inte hålla på trissorna. 25 volt växelström in på kortet , säkrad med 1 A och utgången på transformatorn driver ett lysrör på 9 W,220V 40 Milliamp och inga komponenter. Kondensatorn visar 25v , 680uF 25 V och är stabil,dioderna visar samma värde alla 4 . vg ge mig ett tips
Ps: 25v med 0.8A ger ju 15 W. De 2 trissorna heter D882 och ligger på ingångssidan.
Försökt ladda upp bild ,men det går inte.
Ps: 25v med 0.8A ger ju 15 W. De 2 trissorna heter D882 och ligger på ingångssidan.
Försökt ladda upp bild ,men det går inte.
Senast redigerad av tommen 23 april 2013, 14:23:56, redigerad totalt 3 gånger.
Re: varma transistorer
Hej och välkommen till forumet, din problembeskrivning haltar dock:
* Schema saknas och därav vilken position transistorerna har.
* Felaktiga enheter, t.ex Ma existerar ej.
* Schema saknas och därav vilken position transistorerna har.
* Felaktiga enheter, t.ex Ma existerar ej.
- anders_bzn
- Kontakt:
Håller med blueint, lite svår att förstå. Men hur stor är förlust effekten och sitter det någon kylare på transistorerna?
Det är ett litet kretskort 5x5 cm som andvänds för att tända ett Uformat minilysrör till ett 20 liters akvarium.Kinestillverkat.
Kunde jag få hjälp med att ladda upp en bild så ska ni få se det.
I grundutförandet så finns inga kylplåtar men jag har lagt till ett, men den blir väldigt varm ändå.
Säkringen hade gått + de två trissorna. Grundsäkringen var på 2A, men den har jag lödat på lite grovt och endast med 1A.
Kunde jag få hjälp med att ladda upp en bild så ska ni få se det.
I grundutförandet så finns inga kylplåtar men jag har lagt till ett, men den blir väldigt varm ändå.
Säkringen hade gått + de två trissorna. Grundsäkringen var på 2A, men den har jag lödat på lite grovt och endast med 1A.
- Klas-Kenny
Precis under där du skriver inläggen i forumet finns en funktion för att ladda upp bilder. 
Bara tryck "Välj Fil" och sen "Bifoga filen" så är den framme.
Bara tryck "Välj Fil" och sen "Bifoga filen" så är den framme.
Här är den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av tommen 23 april 2013, 15:36:35, redigerad totalt 2 gånger.
Bild på undersidan?
Sedan så ser den där säkringen inte så säker ut. Dels för att positionen ej är fixerad och att lödtenn används direkt på den.
Verkar vara någon form av switchad konstruktion men ser inte ut som transistorerna verkar i push-pull. Så det ligger närmare att det är någon pulsad konstruktion som t.ex flyback? Eftersom det är kineskonstruktion så är det väl inte otroligt att man som vanligt har underdimensionerat konstruktionen.
Sedan så ser den där säkringen inte så säker ut. Dels för att positionen ej är fixerad och att lödtenn används direkt på den.
Verkar vara någon form av switchad konstruktion men ser inte ut som transistorerna verkar i push-pull. Så det ligger närmare att det är någon pulsad konstruktion som t.ex flyback? Eftersom det är kineskonstruktion så är det väl inte otroligt att man som vanligt har underdimensionerat konstruktionen.
Säkringen är bara provisorisk eftersom jag noterade värmen.
Sitter med 2 skruvar direkt på plast, därför har jag lite självbevarelsedrift ..
Hur skulle man kunna lösa värmproblemet ?
Helt klart måste strömstyrkan vara för hög.
På sekundärsidan 0,040 A somsagt och primärsidan max 140 map att det är 25 volt.
Mätte med mätare och den är säkrad med 250 ma, som inte höll.
Konstaterar att i nuläget drar den ca 600 ma och frågan är om det är trissorna som måste bytas eller man kan göra något annat ?
Sitter med 2 skruvar direkt på plast, därför har jag lite självbevarelsedrift ..
Hur skulle man kunna lösa värmproblemet ?
Helt klart måste strömstyrkan vara för hög.
På sekundärsidan 0,040 A somsagt och primärsidan max 140 map att det är 25 volt.
Mätte med mätare och den är säkrad med 250 ma, som inte höll.
Konstaterar att i nuläget drar den ca 600 ma och frågan är om det är trissorna som måste bytas eller man kan göra något annat ?
"map" är en okänd enhet.
Avser du milliampere så använd mA, inte ma.
Du kan förstås montera extra kylare som då riskerar att vara farliga för beröring. Men det kan ändå vara så att transistorerna är överbelastade så att den slutar att fungera långt tidigare än tänkt.
Avser du milliampere så använd mA, inte ma.
Du kan förstås montera extra kylare som då riskerar att vara farliga för beröring. Men det kan ändå vara så att transistorerna är överbelastade så att den slutar att fungera långt tidigare än tänkt.
Den är inte ny och har gått många månader innan detta hände.Har mätat alla komponenterna och ingen "sticker ut" från normalen. Därför kan man ju undra vad som hänt m a p att den fungerat länge utan problem. Skulle vilja ha ner strömstyrkan till max 140 mA och då skulle det nog klara sig..
Tack för bollplanken, och jag tror jag hittat felet nu.
Var så fokuserad vid 25 v AC, då det var det värdet jag fick över kondensatorn när jag mätte för några dagar sedan.
Kollade extra noga på Ac-Ac adaptorn och där står 12v AC 1,5A 18VA och det förklarar nog saken.
Ber om ursäkt för att jag tagit upp er tid, så kan det gå när man inte är vaken..
Tack för bollplanken, och jag tror jag hittat felet nu.
Var så fokuserad vid 25 v AC, då det var det värdet jag fick över kondensatorn när jag mätte för några dagar sedan.
Kollade extra noga på Ac-Ac adaptorn och där står 12v AC 1,5A 18VA och det förklarar nog saken.
Ber om ursäkt för att jag tagit upp er tid, så kan det gå när man inte är vaken..
tommen: Välkommen till forumet! Du behöver såklart inte be om ursäkt för att du tog upp tid, just för att få svar på funderingarna som forumet finns
Skapa gärna nya trådar om framtida problem.
Den här tråden spårade tyvärr ur i en liten diskussion i affekt som inte hade med din fråga att göra, därför har jag tagit bort den diskussionen och låst denna tråd. Om några vill diskutera dessa frågor går det givetvis bra att skapa en ny tråd i avsedd kategori.
Den här tråden spårade tyvärr ur i en liten diskussion i affekt som inte hade med din fråga att göra, därför har jag tagit bort den diskussionen och låst denna tråd. Om några vill diskutera dessa frågor går det givetvis bra att skapa en ny tråd i avsedd kategori.