Köpråd labbaggregat mottages tacksamt!
Köpråd labbaggregat mottages tacksamt!
Jag har nu hållit på ett tag med olika projekt. Känner att det är dags att ta labbandet till en ny nivå. Istället för att leta efter väggvårtor hela tiden till olika saker jag vill testa så vore det ju trevligt med ett labbaggregat. Men vad ska man köpa?
Är inte så sugen på att lägga ner alltför mycket pengar, men vill samtidigt ha något som inte förstör mina grejer. Det är ju tråkigt om det ger spänningstoppar vid på/avstängning så att det går sönder saker. Har läst om att vissa aggregat kan ge såna skräptoppar...
Tänkt användningsområde: Labbar med Arduino, 1-wire, OP-amp, andra typer av bussar och mikroprocessorer. Tänkte mig ett aggregat med 1 strömlina men man kanske behöver en andra oxå?!?
Kollat på:
Kjell o Co
1199:-
Conrad LINJÄR NÄTENHET PS-1302 D art:511806
700:-
ebay DC-DC converter med display
70:-
Spontana kommentarer från er som är lite mer erfarna? Borde jag titta åt ett helt annat håll? Är detta bara skräp?
PS. Finns det redan någon nyttig tråd med köpråd om detta så läser jag gärna den. Har dock inte hittat något när jag har sökt... DS.
Är inte så sugen på att lägga ner alltför mycket pengar, men vill samtidigt ha något som inte förstör mina grejer. Det är ju tråkigt om det ger spänningstoppar vid på/avstängning så att det går sönder saker. Har läst om att vissa aggregat kan ge såna skräptoppar...
Tänkt användningsområde: Labbar med Arduino, 1-wire, OP-amp, andra typer av bussar och mikroprocessorer. Tänkte mig ett aggregat med 1 strömlina men man kanske behöver en andra oxå?!?
Kollat på:
Kjell o Co
1199:-
Conrad LINJÄR NÄTENHET PS-1302 D art:511806
700:-
ebay DC-DC converter med display
70:-
Spontana kommentarer från er som är lite mer erfarna? Borde jag titta åt ett helt annat håll? Är detta bara skräp?
PS. Finns det redan någon nyttig tråd med köpråd om detta så läser jag gärna den. Har dock inte hittat något när jag har sökt... DS.
Senast redigerad av shootking 23 april 2013, 13:02:07, redigerad totalt 1 gång.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Re: Köpråd labbaggregat mottages tacksamt!
Lustigt nog satt jag idag och kollade in DC DC med både Volt och Ampere. Jag är med på tanken.
Så jag köpte två nu ikväll. De skickas ju från det vackra Cambridge.
Senast redigerad av Lennart Aspenryd 22 april 2013, 23:03:38, redigerad totalt 1 gång.
En bra bit över prisnivån på det du listar, men en trevlig bundling tycker jag:
http://se.farnell.com/agilent-technolog ... dp/2250753
Jag handlade en sådan för ett tag sedan och jag är nöjd.
http://se.farnell.com/agilent-technolog ... dp/2250753
Jag handlade en sådan för ett tag sedan och jag är nöjd.
Lite över den nivå jag hade tänkt mig. Det måste väl finnas lite billigare som inte är absoult skit heller hoppas jag?!?
/J
/J
Billigast men med risk är att köpa begagnat eller bygga ihop ett eget om man har en lämplig transformator över. Till mikrokontrollerprojekt brukar jag använda en enkel nätadapter. Däremot när det ställs högre krav på matningspänningarna som inte går att lösa med billiga nätadaptrar såsom dubbel matningspänning använder jag labbaggregat.
Vilken variant köpte du? Har du länk?Lasp skrev:Lustigt nog satt jag idag och kollade in DC DC med både Volt och Ampere. Jag är med på tanken.
Jag har Kjells labbagg för 999:- och är ganska nöjd med det. Fungerar fint. Saknar bakgrundsbelysning av siffrorna och man ska inte ha något känsligt inkopplat när man slår av eller på det, då studsar spänningen både hit och dit.
Skulle jag köpa ett nytt agg idag skulle jag satsa på ett som har en separat "slå igång spänningen-ut"-knapp som ser till att det inte blir några fula spikar vid spänningspåslag/avslag.
MVH: Mikael
Skulle jag köpa ett nytt agg idag skulle jag satsa på ett som har en separat "slå igång spänningen-ut"-knapp som ser till att det inte blir några fula spikar vid spänningspåslag/avslag.
MVH: Mikael
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Shootking!
Jag köpte två av de små DC DC som du länkade till.
Jag har några riktigt bra aggregat som ger 13.8 ut och tänkte ta ner till det jag vill som 5 eller 3.3 V.
Jag köpte två av de små DC DC som du länkade till.
Jag har några riktigt bra aggregat som ger 13.8 ut och tänkte ta ner till det jag vill som 5 eller 3.3 V.
Du vill nog ha strömbegränsning, vilket gör att DC-DC convertern går bort.
Personligen skulle jag vilja att ett bra labbagg har:
- strömbegränsning
- dubbla mätare (V och A) (hopplöst att behöva växla med en knapp)
- dubbla utspänningar (alltså - 0 + )
- en extra +5v utgång
..Tyvärr är det rätt få labbagg i vettig prisklass som uppfyller det där.. speciellt dubbla utspänningar.
Jag har flera stycken, men dom två jag använder mest är ett metex och ett klassiskt mascot.
Personligen skulle jag vilja att ett bra labbagg har:
- strömbegränsning
- dubbla mätare (V och A) (hopplöst att behöva växla med en knapp)
- dubbla utspänningar (alltså - 0 + )
- en extra +5v utgång
..Tyvärr är det rätt få labbagg i vettig prisklass som uppfyller det där.. speciellt dubbla utspänningar.
Jag har flera stycken, men dom två jag använder mest är ett metex och ett klassiskt mascot.
Jag ser att Kjell har "kampanj" på :
http://www.kjell.com/sortiment/el/strom ... 32v-p48263
Jag har ett sådant och det har så här långt fungerat OK.
Jag har inte mätt upp hur det gör vid av eller påstängning
men har i alla fall inte märkt några konstigheter...

http://www.kjell.com/sortiment/el/strom ... 32v-p48263
Jag har ett sådant och det har så här långt fungerat OK.
Jag har inte mätt upp hur det gör vid av eller påstängning
men har i alla fall inte märkt några konstigheter...
På specarna ser det ju bra ut. Och kanske inom räckhåll för budgeten oxå...
- Klas-Kenny
Har också ett sådant, fungerar helt OK. 
Enda tråkiga är att det inte är dubbla displayer till varje kanal, man får ändra mellan ström/spänningsvisning med en knapp. Finns heller ingen riktig indikering på om den är i CC eller CC-läge (Där är lysdioder man kan tro är för detta, men de visar bara om displayen visar spänning eller ström).
Sen är den lite tråkig med parallellkoppling av kanalerna, har man parallellkopplat dem kan man inte använda Track-funktionen så kanalerna ligger på samma spänning, den fungerar bara när de är i serie. Och att justera båda kanaler till exakt samma spänning är ju lite trixigt.
Edit: Ett plus för det agget är att det har en 10varvs pot för spänning, istället för en "corse" och en "fine". Tyvärr är inte strömjusteringen 10varvs, så den är lite svår att justera noga.

Enda tråkiga är att det inte är dubbla displayer till varje kanal, man får ändra mellan ström/spänningsvisning med en knapp. Finns heller ingen riktig indikering på om den är i CC eller CC-läge (Där är lysdioder man kan tro är för detta, men de visar bara om displayen visar spänning eller ström).
Sen är den lite tråkig med parallellkoppling av kanalerna, har man parallellkopplat dem kan man inte använda Track-funktionen så kanalerna ligger på samma spänning, den fungerar bara när de är i serie. Och att justera båda kanaler till exakt samma spänning är ju lite trixigt.
Edit: Ett plus för det agget är att det har en 10varvs pot för spänning, istället för en "corse" och en "fine". Tyvärr är inte strömjusteringen 10varvs, så den är lite svår att justera noga.
Men detta då? Någon som har provat? Ser ju prisvärt ut!
Electokit XJ3003X
995:-
Eller storebrorsan som verkar ha det mesta:
Electrokit XJ3003XIII
2395:-
Det första känns ju passande för mig funktions och prismässigt, frågan är ju kvaliteten???
Electokit XJ3003X
995:-
Eller storebrorsan som verkar ha det mesta:
Electrokit XJ3003XIII
2395:-
Det första känns ju passande för mig funktions och prismässigt, frågan är ju kvaliteten???
Senast redigerad av shootking 23 april 2013, 13:03:03, redigerad totalt 1 gång.
http://www.electrokit.com/labaggregat-0 ... -lcd.50031
http://www.electrokit.com/labaggregat-2 ... -lcd.49803
Det var ju oerhört märkligt att dina länkar fungerade då
du gjorde "Förhandsgranska" för att testa länkarna.
För du menar väl inte att du postade *utan* att testa länkarna?
http://www.electrokit.com/labaggregat-2 ... -lcd.49803
Det var ju oerhört märkligt att dina länkar fungerade då
du gjorde "Förhandsgranska" för att testa länkarna.
För du menar väl inte att du postade *utan* att testa länkarna?

Det tycker jag iofs är irriterande, ska man ställa om från 1.2 till 28V (exempel) är det ett jäkla snurrande, då föredrar jag fine/corse. Samma sak o,m man ska testa att höja spänningen till exempelvis en motor, då vill jag inte veva som en galning på en ratt, då är ju precisionen underordnad.Klas-Kenny skrev: Edit: Ett plus för det agget är att det har en 10varvs pot för spänning, istället för en "corse" och en "fine". Tyvärr är inte strömjusteringen 10varvs, så den är lite svår att justera noga.
..Avsaknad av CC-lysdiod är väldigt irriterande precis som du skriver, en av anledningarna att jag mest kör mitt metex som har sådan