Kan jag koppla mitt oscilloskop till datorn via dess PRTport

Användarvisningsbild
zwitter
Kontakt:

Kan jag koppla mitt oscilloskop till datorn via dess PRTport

Inlägg av zwitter »

Jag har ett oscilloskop (TDS3014) som har en printerport för att skriva ut osc-bilden på skrivare. Det finns insticksmoduler till oscilloskopet för tex RS232 kommunikation, men de är skitdyra ,~4900kr på Farnell.

Det jag vill göra är att koppla oscilloskopet till min dator via parallelporten och att datorn har någon mjukvara som simulerar en skrivare och fångar upp bilden som oscilloskopet vill skriva ut så att jag kan spara bilden på hårddisken. Finns det något sånt program eller finns det en annan lösning?

Det finns en diskettstation på oscilloskopet som man kan föra över bilder med, men det är segt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nej, det kan du inte!

Vad du KAN göra är att bygga en liten mikroprocessor som kan emulera en skrivare och som sparar utskriften i ett minne som sedan skickas till PC'n men du finner definitivt inget färdigt så det blir till att programmera o bygga.

Och då har du bara bilden att utgå ifrån, ingen "riktiga" data....

Vad du sannoligt också kan är att hitta ett RS232-modul begagnad eller en klon-beskrivning.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

en annan fundering , dom har ju standard diskdrive?

och det är väl bara diskriven som är superseg, finns det några elekroniska minnen man kan ersätta diskfriven med?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det skulle krävas en mikroprocessor där också. Diskdrivar och t.ex flashminnen "pratar" inte alls på samma sätt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

japp, någonstans i mina mycket suddiga biologiska ramminne ligeer ett fragment av en dylik annordning, något man skulle ha för att ersätta diskstationen med ett ramminne

om det finns färdiga så kan ju det kanske vara ett allternativ
Användarvisningsbild
zwitter
Kontakt:

Inlägg av zwitter »

Men det känns inte helt omöjligt att koppla oscilloskopet direkt till datorn. Varför skulle man inte kunna ha en mjukvara som simulerar en skrivare? Det går väl att läsa generellt på parallelporten och likaså sända ut?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

"Kanske" är det definitiva svaret!

Har du en paralellport med det rätta "mode" kan det rent teknisk gå.

Sen kommer programmet: det finns med mycket stor sannolikhet inget som är färdigt! Kör du WinXP kommer du inte åt paralellporten heller utan speciell drivrutin....men dessa drivrutiner FINNS gratis och ingen stoppar dig från att börja programmera.

Rent elektronisk kan man klara sig med en ren kontaktdon-till-kontaktdon adapter, att sätta mellan ett par motstånd osv. kan nog vara en bra idé, programmet blir tyvärr ganska marigt däremot.

Men som sagt: inget är omöjligt.

Jag tror dock att det vore enklare att skaffa ett begagnad modul.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Zwitter, har inte TDS3014 en ethernet port som standard? Jag har tankat data från ett TDS3054B via dess ethernet port. Funkar fint. Man kan även styra oscilloskopet via ett web-interface.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

På 3054an verkar Ethernet porten sitta på samma kort som RS232 porten, så de kommer nog i samma tillval..
Användarvisningsbild
zwitter
Kontakt:

Inlägg av zwitter »

Nej tyvärr har den bara en parallelport.

Jag har tittat runt lite på program som emulerar/simulerar en skrivare. Hittade detta men är inte riktigt säker på att det är helt rätt.
http://zx.zeno.com/

De har en ppt presentation och på bild 13 så får man känslan av att datorn längst ner i bild simulerar en skrivare i ett nätverk. Kanske funkar det även med andra interface.
http://zx.zeno.com/Presentation/Zx.ppt
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nja...den emulerar att den är en printer...vid att buffra utskriftjobb och anmäla dom som färdiga. Jag har likadan hemma då min skrivar sitter på en annan dator så det är en helt vanlig nätverksskrivare som inte har eget ethernet-interface men sitter på en dator som sitter till nätet.

Hur du än vrider och vändar på det sitter du i sitsen att du måste gära ett interface som du sedan gör ett program för....det blir lite pilligt men går sannolikt relativt enkelt när bara du vet vad du ska göra.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

AndLi, i TD3054B versionen är ethernet inbyggd från början. Det är bara om man behöver GPIB, RS-232 eller VGA som man behöver expansionskortet.
sm2wls

Inlägg av sm2wls »

Man är sällan först med ett problem (förutom när man besöker bilverkstäder...).

http://www.printcapture.com/details.html

Gör allt du vill och lite till, men inte utan hårdvara.
Användarvisningsbild
zwitter
Kontakt:

Inlägg av zwitter »

Men ojojoj är det inte precis ett sånt program som jag letar efter? :D

Tack
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Jo, det lär va vad du söker.
Inte för intet sm2wls skrev:
Gör allt du vill och lite till, men inte utan hårdvara.
Skriv svar