Har länge suktat efter en fräs. Håller på med diverse projekt där en fräs skulle passa.
Frågan är finns det någon som säljer billiga fräsar och vad börjar priserna på. Känns som att 3-4000kr vore vettiga pengar att lägga för mig. Kanske bara att glömma?
Önskemål är arbetsmått på 30x30 cm möjligen mindre. Ska fräsa trä i första hand plast och ev aluminium för text i frontpaneler.
Har titta i köp och sälj om någon avyttrar sin förstafräs vid uppgradering utan att hitta något.
Billig CNC-fräs?!
-
Re: Billig CNC-fräs?!
Du kan bygga en budget delux för det priset.
Jag håller på med en och bara motorer, drivare samt billiga trapetsstänger så hamnade jag på 4000:-
Totalt kommer min kosta ca 6000 och då använder jag budget skenor från rackplan som exempel.
Jag håller på med en och bara motorer, drivare samt billiga trapetsstänger så hamnade jag på 4000:-
Totalt kommer min kosta ca 6000 och då använder jag budget skenor från rackplan som exempel.
Jag har varken tid eller kunskap till att bygga en fräs själv.
Därför har jag surfat runt och funnit denna på Ebay för 11.500kr med frakt från England.
Fräs på Ebay
Kanske priset är lite högt om du nämner 3-4000kr.
Finns andra mindre modeller på Ebay med lite klenare motorer.
Har för mig att jag sett färdiga kit för så lite som 6000kr.
Vad jag har förstått så vill man ligga runt 20.000rpm om man skall fräsa i trä.
Dessa billiga motorer på 2-300W är DC-motorer och kommer oftast bara upp i 8000rpm.
Medans motorerna från 800W och uppåt är trefas med en VFD och kommer upp i 24000rpm.
Därför har jag surfat runt och funnit denna på Ebay för 11.500kr med frakt från England.
Fräs på Ebay
Kanske priset är lite högt om du nämner 3-4000kr.
Finns andra mindre modeller på Ebay med lite klenare motorer.
Har för mig att jag sett färdiga kit för så lite som 6000kr.
Vad jag har förstått så vill man ligga runt 20.000rpm om man skall fräsa i trä.
Dessa billiga motorer på 2-300W är DC-motorer och kommer oftast bara upp i 8000rpm.
Medans motorerna från 800W och uppåt är trefas med en VFD och kommer upp i 24000rpm.
Då har jag lite mer info. Blir nog till att vänta en stund till innan det blir en fräs
mm det gäller planera, min har på gått i ca 4 år från tankar till handling 

-
JB säljer ju en liten fräs som kanske skulle kunna vara något http://www.jbcnc.se/product_info.php?cP ... cts_id=217
Kolla där om det är något som passar.
Kolla där om det är något som passar.