Enstens RIAA-steg (rör)
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Enstens RIAA-steg (rör)
Regulatorer, kanske också kapacitansmultiplikatorer. De ska ge en jämn matningsspänning oavsett lasten och kan ju också verka så att de "multiplicerar" den kapacitans som ligger på basen ett antal gånger vilket ger en virtuell bättre reglering. Kan på så vis undertrycka brum.
Varför jag vill att du tillfälligt sta ha bort dem är för att göa det enklare under uppstart. Alternativt bygger du klart nätdelen (det hade varit billigare om du köpt en färdig trafo från första början - jag hänvisar ofta till en snubbe i England som säljer massa olika OCH billiga - jag har en gitarrtrafo på väg för knappt 400 spänn inkl frakt) och ser att den funkar.
Varför jag vill att du tillfälligt sta ha bort dem är för att göa det enklare under uppstart. Alternativt bygger du klart nätdelen (det hade varit billigare om du köpt en färdig trafo från första början - jag hänvisar ofta till en snubbe i England som säljer massa olika OCH billiga - jag har en gitarrtrafo på väg för knappt 400 spänn inkl frakt) och ser att den funkar.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Trissorna är så kallade emitterföljare dvs utspänningen på emittern följer basspänningen. I det här fallet ända tills dess zenerdioden börjar leda och därmer begränsar utspänningen. Pga zenerdiodens karaktäristik så blir basspänningen mycket konstant från det att zenern börjar leda vilket får till följd att matningsripplet dämpas kraftigt och ut kommer en mycket konstant spänning (extra konstant pga den parallella elyten). När sedan spänningen in på kollektorn stiger till över 100V kommer zenern hålla emot och överskottspänningen (c.a 30V i vårt fall) hamnar över 12k-motståndet och trissan.
Mitt tidigare resonemang kring spikspänningar över trissan kan således slängas i papperskorgen. Vi kommer inte få några fler problem annat än möjligtvis akademiska såsom att strömmen genom zenern är så låg att utspänningen kanske bara hamnar runt 95V. Detta behöver inte ens ändras men låter sig enkelt göras genom parallellande av 12k-motståndet. För eftersom du ju är intresserad av elektronik så antar jag att du har lite motstånd hemma?
Du ska veta att även jag lär mig mycket av det här!
Jag är glad att du vill köra vidare.
Lycka till!
MVH/Roger
Mitt tidigare resonemang kring spikspänningar över trissan kan således slängas i papperskorgen. Vi kommer inte få några fler problem annat än möjligtvis akademiska såsom att strömmen genom zenern är så låg att utspänningen kanske bara hamnar runt 95V. Detta behöver inte ens ändras men låter sig enkelt göras genom parallellande av 12k-motståndet. För eftersom du ju är intresserad av elektronik så antar jag att du har lite motstånd hemma?
Du ska veta att även jag lär mig mycket av det här!
Jag är glad att du vill köra vidare.
Lycka till!
MVH/Roger
Att ge upp ligger inte för mig!
Jo jag har ganska mycket komponenter "på hyllan"
Jo jag har ganska mycket komponenter "på hyllan"
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
"jag har ganska mycket komponenter på hyllan" ... Jojo, det har man hört och sagt själv förut. Men ALDRIG de komponenter man behöver på störten. 

Jodå du har dem.... de ligger bara gömda under nåt annat, dyker upp när du monterat de nyinköptasoundbrigade skrev:"jag har ganska mycket komponenter på hyllan" ... Jojo, det har man hört och sagt själv förut. Men ALDRIG de komponenter man behöver på störten.

Haha, jo fast en hel ligger prydligt i sortimentskåp så riktigt så illa är det inte.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Sant som Amen i kyrkan!soundbrigade skrev:"jag har ganska mycket komponenter på hyllan" ... Jojo, det har man hört och sagt själv förut. Men ALDRIG de komponenter man behöver på störten.

EDIT> Lagt upp den på dutub för enkelhetens skull: http://youtu.be/w7qe3eJ1d04
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Mizzarrogh
Du skulle ju sätta ett sådandär bargraf rör jag tipsade om igår i dendär mässingstingesten du fick av mig förut, om du har kvar den, det skulle ju bara bli hur läckert som helst! 
Jag väntar på att min kvarglömda bankdosa skall anlända hit i kväll bara så skall jag försöka skicka iväg vår försenade beställning av mässingsplattorna, så att bygget kan fortskrida!
Så kan du köpa ett bargrafrör för pengarna vi sparar på frakten.

Jag väntar på att min kvarglömda bankdosa skall anlända hit i kväll bara så skall jag försöka skicka iväg vår försenade beställning av mässingsplattorna, så att bygget kan fortskrida!

Så kan du köpa ett bargrafrör för pengarna vi sparar på frakten.

HAHA, ja dom var onekligen riktigt coola. Ska nog beställa lite därifrån. Ingen dum idé det där med den där biten jag fick av dig, jag har väntat in en riktigt bra idé för den och där har du det!
- Mizzarrogh
Kanske läge för samköp om du inte ledsnat på mitt internetkrångel vid dethär laget...
? (Funderar på att beställa från bägge företagen i länkarna)
Tänkte också beställa en batch blandade rör därifrån, men behöver litet betänketid att läsa på om specifikationer för en del av dem då det verkade finnas massor med snarlika miodeller av en del rörtyper.

Tänkte också beställa en batch blandade rör därifrån, men behöver litet betänketid att läsa på om specifikationer för en del av dem då det verkade finnas massor med snarlika miodeller av en del rörtyper.

För den som undrar vad vi pratar om, här kommer bilder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Byggsatser säljs av den här snubben: IN13 VU-meter
Moovees:
http://www.youtube.com/watch?v=8XnI8TIQt_k&gl=FR&hl=fr
http://www.youtube.com/watch?v=B2XPa6INGLg&gl=FR&hl=fr
http://www.youtube.com/watch?v=wnp0CqOM1xo
Moovees:
http://www.youtube.com/watch?v=8XnI8TIQt_k&gl=FR&hl=fr
http://www.youtube.com/watch?v=B2XPa6INGLg&gl=FR&hl=fr
http://www.youtube.com/watch?v=wnp0CqOM1xo
- Mizzarrogh
Härligt! Scheman och allt.
Dendär mässingsprylen är nog en gammal hållare till en panntermometer tror jag så det borde nog gå att få tag på fler eller svarva en egen om man behöver två.
Minns inte innermått men har för mig de korta rören var ca 5mm i diameter (det långa är någon mm bredare 6, någonting har jag för mig) Det korta är ca 14 cm alt und alles exklusive anslutningstamparna har jag för mig. Det långa minns jag inte men det står i länkarna.).
Jag skall också införskaffa indikerings och siffer rör tror jag.

Dendär mässingsprylen är nog en gammal hållare till en panntermometer tror jag så det borde nog gå att få tag på fler eller svarva en egen om man behöver två.

Minns inte innermått men har för mig de korta rören var ca 5mm i diameter (det långa är någon mm bredare 6, någonting har jag för mig) Det korta är ca 14 cm alt und alles exklusive anslutningstamparna har jag för mig. Det långa minns jag inte men det står i länkarna.).
Jag skall också införskaffa indikerings och siffer rör tror jag.