Vad är detta för kabel? Signalkabel?
Vad är detta för kabel? Signalkabel?
Jag är tyvärr dålig på el, men har en stor rulle kabel, 500m för att vara exakt. Härstammar från ett företag som på 90-talet höll på med djupdykning. Vad kan den ha används till? -Finns det något användningsområde för en sådan idag? Kan den användas som nedgrävd strömkabel (funderar på att bygga ett garage ute på tomten)?
Ytterdiametern är 14mm
Ytterdiametern på det två mindre ledarna 2.5mm
Yttardia på den grövre ledaren (påminner om en vanlig antennsladd) 5mm.
Ytterdiametern är 14mm
Ytterdiametern på det två mindre ledarna 2.5mm
Yttardia på den grövre ledaren (påminner om en vanlig antennsladd) 5mm.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Vad är detta för kabel? Signalkabel?
Antagligen en "navelsträng" till nån form av undervattenskamera. Det verkar vara två ledningar för matningsspänning och en koaxialkabel för video.
Är den flytneutral? D.v.s. om du lägger en snutt i vattnet, sjunker den som en sten eller svävar den omkring i vattnet? Det är ju många på forumet som bygger olika typer av undervattens-ROV och som nog skulle kunna vara intresserade. (Ett annat sätt att kolla det är att klippa av t.ex. 20 cm och väga, baserat på diametern kan man räkna ut volymen och får då densiteten.)
Även om den skulle fungera för nätspänning är den knappast godkänd för att användas för det. Du har ju ingen skyddsjord i den heller.
Är den flytneutral? D.v.s. om du lägger en snutt i vattnet, sjunker den som en sten eller svävar den omkring i vattnet? Det är ju många på forumet som bygger olika typer av undervattens-ROV och som nog skulle kunna vara intresserade. (Ett annat sätt att kolla det är att klippa av t.ex. 20 cm och väga, baserat på diametern kan man räkna ut volymen och får då densiteten.)
Även om den skulle fungera för nätspänning är den knappast godkänd för att användas för det. Du har ju ingen skyddsjord i den heller.
Var i Sverige finns du?
Jag kan ha behov av några meter kabel som du har.
Jag har några härvor med kraftig mark-elkabel som jag tänk sälja.
Kanske kan vi byta om det passar?
Jag kan ha behov av några meter kabel som du har.
Jag har några härvor med kraftig mark-elkabel som jag tänk sälja.
Kanske kan vi byta om det passar?
Ja det var ju en bit bort.
Jag har heller ingen resa åt det hållet.
Jag har heller ingen resa åt det hållet.
Är den där "smältlimsfärgade" saken bara utfyllnad eller är det nån slags fibergrej? Antagligen utfyllnad, men nån kanske vet bättre?
Om den vita smältlimsutseende är en tunn slang kan det vara en nivåsensorkabel med matningsspänning via de två "vanliga " tåtarna och signal via koaxen, men jag tror det är en några år gammal kabel för övervaknings kamror med powersupply.
Det är två st "smältlimsliknande" homogena strängar, ej ihåliga. Utfyllnad eller förstärkning, -jag vet ej.
Skulle tippa på "strength member" dvs avlastning. Kan vara så att de behövs för att få en rund kabel vilket är viktigt i vissa sammanhang, dels för hur den uppför sig vid spolning på rulle/trumma och för att kunna använda runda tätningsanordningar.