För låg ström ut från trafo

Berätta om dina pågående projekt.
mackemint

För låg ström ut från trafo

Inlägg av mackemint »

Hejsan!
I ett projektbygge jag hållit på med ett tag är manualen mycket tydlig i att enbart balanserad 12V-likspänning får förse matning.
Jag beställde således en balanserad flervärdestransformator från Electrokit som sedan dess gått ur sortimentet.
När jag fick hem den och började mäta på den märkte jag att den i 12V-läget endast gav ca 11.35V. Lite väl snålt.
Jag hörde av mig till Ekit och de var som vanligt tillmötesgående och skickade iväg en ny utan extra kostnad.
När jag fick hem den visade det sig att den också ger 11.35V ut.
Dessa båda ger ~2A obelastat.

Frustrerad som jag var plockade jag isär den ena, byggde en likriktarbrygga enl bifogat schema med komponenterna inuti och lade till en 7812-a i slutet (transformatorn i originalutförandet till projektet har även den en 7812, så då borde det vara safe).
Denna mäter nu 11,75V, vilket är inom toleranser.
Dock märker jag att den bara levererar <0.15A vilket inte är tillräckligt för mitt bygge!
Hur kan det komma sig och vad kan jag göra åt det?

Schema för likriktarbryggan finns på sid 6 längst upp till höger:
http://www.paia.com/manuals/docs/9308-fatman-manual.pdf

Mvh
/M
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: För låg ström ut från trafo

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag väääääääääääääääntar på att PDFen ska öppnas men jag anar ändå vari ditt problem består. jag skulle nog vilja .... NÄ, nu ser jag.

Vilken 12V-trafo med utström >500mA skulle funka. Jag skulle kanske titta efter en väggvårta med spänning 12V @ 1A, eller en lagom trafo från Elekctrokit eller BHIAB.
SM3BDZ

Inlägg av SM3BDZ »

mackemint skrev:Hejsan!

När jag fick hem den visade det sig att den också ger 11.35V ut.
Dessa båda ger ~2A obelastat.

Frustrerad som jag var plockade jag isär den ena, byggde en likriktarbrygga enl bifogat schema med komponenterna inuti och lade till en 7812-a i slutet (transformatorn i originalutförandet till projektet har även den en 7812, så då borde det vara safe).
Denna mäter nu 11,75V, vilket är inom toleranser.
Dock märker jag att den bara levererar <0.15A vilket inte är tillräckligt för mitt bygge!
Hur kan det komma sig och vad kan jag göra åt det?
Vad menar du med att den levererar 2A obelastat??
150mA känns i minsta laget för en 7812. Det bör nog iallafall klara 1A har jag för mig, vilket går att kolla i datablad...
En annan sak, med vad mäter du utspänningen? Kan du lita på din voltmeter?
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

:humm:

Hur menar du att den bara levererar 0.15A ..?
Är det så att du mätt hur mycket som lämnar den och det är
0.15A 12V?
Isåfall så är det din last som helt enkelt inte vill ha mer.

Swech
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

SM3BDZ skrev:150mA känns i minsta laget för en 7812. Det bör nog iallafall klara 1A har jag för mig, vilket går att kolla i datablad...
Beror på vilken sort man väljer. Ur en TO-92-kapsel ska man inte vänta sig mer. För en TO-220 håller jag med dig.
Skriv svar