Hejsan.
Plockade fram min gamla "ficktelefon" eftersom batteriet var slut i min gsm och jag inte hadde laddaren hemma.
Telefonen är en spectronic TS400 och jag hittade en kul knapp på den. Det står "DATA" och trycker man där när man är i ett samtal får man upp ett litet terminalfönster där man kan skriva text och skicka.
Lyssnar man på samtalet kommer det korta "datastötar".
Är det nån som har någon aning om hur detta fungerar?
Vore rätt kul och kunna koppla upp sig mot en dator med modem och se om man kan får ut text.
Man skulle t.ex. kunna få information ur ett övervakningssystem och sedan styra detta.
NMT 450 data
Vet inte riktigt vad du är ute efter, men i NMT:s början så var det inte helt ovanligt att koppla in ett 28.8K-modem och köra data genom "vanligt" samtal.
NMT hade då en PCM-talkodning på 64kbps (precis som telenätet) på en 25KHz kanal full duplex.
Sedan bytte dom till ADPCM på 32kbps och den höga överföringsmöjligheten minskade drastiskt.
NMT i sig kommunicerar med FFSK i 1200bps, så det är väl inte den roligaste hastigheten direkt.
Ge ett mer konkret exempel på vad du tänkt göra.
Mvh
speakman
NMT hade då en PCM-talkodning på 64kbps (precis som telenätet) på en 25KHz kanal full duplex.
Sedan bytte dom till ADPCM på 32kbps och den höga överföringsmöjligheten minskade drastiskt.
NMT i sig kommunicerar med FFSK i 1200bps, så det är väl inte den roligaste hastigheten direkt.

Ge ett mer konkret exempel på vad du tänkt göra.
Mvh
speakman
Jo, jag hade tänkt att ringa upp ett modem ifrån min NMT-telefon.speakman skrev: Ge ett mer konkret exempel på vad du tänkt göra.
Mvh
speakman
Sedan använda den inbyggda terminalfunktionen för att få ut information från datorn.
Exakt vad jag skall göra med detta vet jag inte än. Läsa av temperaturen och reglera denna i stugan t.ex.
Telefonen;
http://www.spectronic.se/svenska/ts400.asp
Har letat på nätet och hittat lite info. Tydlgen kallas detta protokoll som min telefon använder DMS och används i vissa skogsmaskiner bland annat.
NMT/DMS
Det finns möjlighet att utnyttja det interna signaleringsprotokollet i NMT, "Data Mobile Station" (DMS). Enligt detta protokoll styr signaler när en NMT-telefon byter basstation eller frekvens. På den svenska marknaden finns en leverantör av NMT-telefoner med denna möjlighet, Spectronics AB. Korta meddelanden om volym/sortiment kan matas in direkt i telefonens teckenfönster innan uppkoppling sker. Överföringen kan då ske så snart uppkoppling skett. En annan fördel är att man kan överföra uppgifter under ett vanligt samtal.
Hastigheten vid dataöverföringen är låg, netto högst 600 bps och i praktiken ca 300 bps, och kan inte påverkas av egna programvaror och modem. Vid utveckling av mer komplicerade system med indatakontroller m.m. krävs ofta en interaktion med den fasta sidan, vilket ger längre samtalstider.
Mobil datakommunikation med hjälp av NMT/DMS är en säker överföringsform, särskilt i områden med dålig täckning och därmed sämre signalkvalitet i NMT-nätet. Det är också lätt att specialkomponera sin utrustning. På den fasta sidan installerar man ett eller flera speciella DMS-modem och i fordonet ansluter man sin fordonsdator direkt till Spectronicstelefonen med en särskilt anpassad kabel.
Senast redigerad av yngve 12 december 2005, 17:38:24, redigerad totalt 1 gång.