Solpanel kombi (el + vatten)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rolex42

Solpanel kombi (el + vatten)

Inlägg av rolex42 »

Någon som har erfarenhet av solpaneler som kyls med vatten som sen värmer tappvattnet.
Är det lönt å kombinera eller blir det bara ett krångligt mer sårbart system?
Jag hittar bara Anaf Solar men det borde finnas fler.
( Dansk broschyr )
v-g
EF Sponsor

Re: Solpanel kombi (el + vatten)

Inlägg av v-g »

Fanns ju absolicon i Härnösand men mig veterligen avancerade och enbart dugliga i varma klimat.

Bäst är att ha separata system tror jag.
rolex42

Inlägg av rolex42 »

Ett antal Elforsk rapporter
Utvärdering av MaReCo Nov 2005
Utveckling av Hybrid MaReCo Febr 2011
Förstudie för uppförande av Solarus PV-hybrid i ett stort system Febr 2012 med bla en tabell över kostnader som indikerar vad en panel kostar.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Den vanliga typen av installation för solvärmt vatten är ju ett slutet system (med glykolvatten) som cirkulerar runt vattnet så länge solen förmår att höja temperaturen på en tank där värmen mellanlagras.

Jag antar att ett sådant system inte är nån höjdare för solpaneler avsedda att ge el, de borde väl i princip alltid hållas svalare bara av luftkylning?

För att låta vanligt tappvatten värmas upp i en kombipanel så behövs dels ett hyggligt mer eller mindre kontinuerligt flöde av tappvarmvatten (eller ljummet tappvatten, torde vara vettigt att ev. ihop med termostater & co mata t.ex. tvätt/diskmaskiner), och dels behövs något som ser till att vattnet inte bara stängs av utan att systemet torkas ur tillräckligt innan det blir minusgrader ute.

Jag är skeptisk. Däremot om man har en värmepump med luft-utomhusdel så borde det vara en bra idé att kombinera luftflödet på utomhusdelen med avkylningen av solelpaneler. Då måste man dock se till att en eventuell sammankoppling kopplas isär när man kör värmepumpen som kylning.
rolex42

Inlägg av rolex42 »

Det är sant någon form av kylning ex värmepump skulle behövas. Och då kanske energivinsten i solcellerna inte blir tillräckliga för att motivera den dyrare och mer komplicerade lösningen.
Vad skulle hända om man matade vätskan från bergvärme in i solpanelen innan den går till värmepumpen?
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

På de solpaneler jag satte upp är jag mycket glad att jag inte hade vattenrör att ta hänsyn till när jag fick plocka bort ett par paneler vid en omkoppling.

Rent generellt tycker jag det är det en risk att kombinera olika system.
Som jag ser det är fördelen att du sparar takplats samt slipper kosta på två tak-installationsjobb.
Men nackdelarna kan vara desto fler.

Vid service, vad händer då? Om en solpanel går sönder i mitt system så tar det max ett par timmar att byta, och det enda jag behöver göra är att slå av ett par strömbrytare samt med en insexnyckel lossa ett par tre paneler och plugga ur.
I ett kombisystem får man väl även tappa ut glykolvatten och lossa på rörförskruvningar, och efteråt lufta hela systemet.
Det har hänt att solvärmesystem har kokat med läckage eller värre skador som följd. Måste hela kombipanelen bytas då?

Om systemen verkligen har nytta av varandra så kan man väl kombinera eller om man får ett oerhört bra (=lågt) pris.
Annars ser jag mest nackdelar med kombisystem.

Ovan är min åsikt om detta och jag har ingen egen erfarenhet av kombipaneler.
Jag har dock monterat ett solcellssystem och tycker det fungerar smidigt som det är.
Jag har också byggt solfångare som skall monteras framöver och ser ingen fördel med att de skulle sitta ihop med solcellerna.
Skriv svar