Nytt liv i havererat flipperspel tack vare Arduino

Berätta om dina pågående projekt.
SimLego
Inlägg: 16
Blev medlem: 16 april 2013, 17:27:43

Nytt liv i havererat flipperspel tack vare Arduino

Inlägg av SimLego »

För några år sedan fick jag ett gammalt spanskbyggt flipperspel lite "på köpet" när jag inhandlade ett annat på annons. Detta spanska spel heter Crazy Race och finns presenterat på http://www.ipdb.org/machine.cgi?gid=587

Dess CPU-kort var både helt utbränt och sönderfrätt av kraftigt läckande backup-batteri, och bl a nätagg och Driver/Multiplexer-kort för spelplanen var ganska förstörda. Men jag satte glad i hågen igång med projektet att försöka ersätta CPU-kortet med TTL-logik. Väldigt snart insåg jag att projektet kräver enorma mängder kretsar, plus ganska mycket mer kunnande än vad jag besitter. Därför lade jag projektet på is i flera år, men jag sade för mig själv: "Tänk om det fanns ett universalstyrkort med processor och en massa digitala in- och utgångar och som man kunde programmera på ett enkelt sätt, helst i C eller Pascal."

I februari upptäckte jag till min glädje och förvåning att det ju finns, i stort sett exakt efter min önskemål! Och inte är det dyrt heller. Efter två månaders knåpande och programmering, går det nu att spela på spelet. Många, många småjusteringar återstår, men jag har fått igång tillräckligt mycket för att det fungerar som ett fullödigt konceptbevis. Poängtavlor, lampor, kontakter och spolar, allt har nu kontakt med de båda Arduino-korten (som har seriell kontakt med varandra), så det mesta som återstår är att programmera. Och dokumentera.

Jag har inte mycket till bilder ännu, men jag väntar en El Cheapo videokamera som jag köpt på eBay Då hoppas jag på att kunna lägga upp videoklipp på Youtube och dela dem här om intresse finns.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Nytt liv i havererat flipperspel tack vare Arduino

Inlägg av Lennart Aspenryd »

JA!
Det där vill vi veta mer om.
Gillar att man kan köra med flera autonoma enheter.
Och låta dem trigga varandra.
Så är det väl?
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Nytt liv i havererat flipperspel tack vare Arduino

Inlägg av Bosen »

Intresse finns självklart. Du kan väl börja med att ta en bild på ditt flipperspel?
Sånt här är ju skitkul :)
SimLego
Inlägg: 16
Blev medlem: 16 april 2013, 17:27:43

Re: Nytt liv i havererat flipperspel tack vare Arduino

Inlägg av SimLego »

Nja, jag har en Arduino som jag kallar Playfield Unit och en jag kallar Topbox Unit. (Konstigt att man tänker på engelska när man sysslar med sådant här...) Topbox-enheten har bara hand om de fyra poängtavlorna, frispelsvisaren, Ball-In-Play-lamporna, Tilt- och Game Over-lampa. Den pratar öht inte med Playfield-enheten, utan får bara korta textmeddelanden på mellan tre och åtta bytes när något förändrats. Jag valde läsbar text för att det skulle vara enklare att rätta till ev. misstag.

Playfield-enheten tar hand om så gott som allt annat. Det skulle säkert gå att klämma in allt på en och samma enhet, men det skulle kräva mer ledningsdragning och mycket mera avancerad programmering. Att kunna lägga in delays vid olika tillfällen har underlättat enormt. Det hade jag inte kunnat göra om kortet samtidigt skulle hålla igång poäng-displayerna.
SimLego
Inlägg: 16
Blev medlem: 16 april 2013, 17:27:43

Re: Nytt liv i havererat flipperspel tack vare Arduino

Inlägg av SimLego »

Ok, bilder kommer efter hockeyn. Ungefär hur stora bilder är brukligt i detta forum?
bearing
Inlägg: 11675
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Nytt liv i havererat flipperspel tack vare Arduino

Inlägg av bearing »

De anpassar sig automatiskt till 700 pixlars bredd. Går sedan att klicka för att få se uppladdad upplösning. Men det finns även en gräns i antal kB, så du bör förminska dem från kamerans originalupplösning.
SimLego
Inlägg: 16
Blev medlem: 16 april 2013, 17:27:43

Re: Nytt liv i havererat flipperspel tack vare Arduino

Inlägg av SimLego »

Ok, hinner testa med en bild. Fast jag antar att det är insidan som är mest spännande... ;)
Bild
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Nytt liv i havererat flipperspel tack vare Arduino

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bilden är perfekt!
Dels för att den är rätt storlek till min platta.
Dels för att den ger oss en idé om vad vi skall dyka ner i.
Som flipperfreak vill jag nu förstå, allt från knapparna till TILT!
Användarvisningsbild
BallInPlay
Inlägg: 457
Blev medlem: 5 november 2004, 18:23:55
Ort: Forsa
Kontakt:

Re: Nytt liv i havererat flipperspel tack vare Arduino

Inlägg av BallInPlay »

Ja, vi avvaktar motvilligt fler bilder och information.
Har du fått ordning på reglerna så de är närmast orginal ? Kanske inte
är så mycket regler i spelet orginal...
SimLego
Inlägg: 16
Blev medlem: 16 april 2013, 17:27:43

Re: Nytt liv i havererat flipperspel tack vare Arduino

Inlägg av SimLego »

Reglerna har jag nog fått ordning på till minst 95%. Problemet är att jag aldrig sett spelet in action, mer än två korta klipp på Youtube. En kryptiskt formulerad flyer har gett ett flertal ledtrådar - samtidigt som den reste nya frågetecken. Manualen gav en hel del ledtrådar, och så givetvis vad som står tryckt på själva spelplanen.

Flera detaljer i reglerna saknar vad jag vet motsvarighet i de amerikanska förebilderna, vilket gör att jag måste gissa en del. Att man kan få flera Extra Balls är en sådan detalj som säger sig självt lite vad den innebär - men det framgår inte exakt hur man vinner dem. Inte heller hur mycket av det man uppnått som man behåller till nästa kula. "Free Plays" är en annan sådan grej. Nej, det är inte samma som Credits, alltså antal frispel. Möjligen kan det röra sig om att spelet håller reda på vilken spelare som fått frispel, och hur många. Men det tror jag inte.

Bild
Här är en bild inifrån topboxen. Det var inte mycket i den, och nu är det ännu mindre. Uppe till vänster "Topbox-enheten", nere till höger en strömfördelare jag gjorde, mest för att slippa att ledningarna hänger löst. Jag upptäckte att det som skulle vara +7,0 volt visade sig vara 12,4 volt. Löste det lite quick 'n' dirty med en 7808 och en diod som tar ner spänningen till 7,2 volt. På det skrotade moderkortet satt en avdelning som gav stabiliserad 5 volt åt TTL-logiken. Den funktionen har jag i moderkortets frånvaro ersatt med ett spänningsaggregat från en liten desktop-PC. Den ger också 12 volt till Arduino-korten.
Bild
Användarvisningsbild
BallInPlay
Inlägg: 457
Blev medlem: 5 november 2004, 18:23:55
Ort: Forsa
Kontakt:

Re: Nytt liv i havererat flipperspel tack vare Arduino

Inlägg av BallInPlay »

Ser bra ut, har själv haft lite tankar åt det hållet och får lite inspiration nu...
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Nytt liv i havererat flipperspel tack vare Arduino

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Japp nu har vi sett:
Innanmätet
och tidigare Yttermätet.
Nu vill vi se Drawings
om det inte är förmätet. (är det norrländskt)
salle
Inlägg: 878
Blev medlem: 28 oktober 2004, 09:41:45
Ort: Växjö

Re: Nytt liv i havererat flipperspel tack vare Arduino

Inlägg av salle »

Det är i dessa lägen jag kan ångra att jag gav bort mitt gamla flipperspel där någon innan jag blev ägare klippt kabelstammen till topboxen (när det dessutom finns kontakter när man vill plocka isär spelet)

Salle
SimLego
Inlägg: 16
Blev medlem: 16 april 2013, 17:27:43

Re: Nytt liv i havererat flipperspel tack vare Arduino

Inlägg av SimLego »

Ja, BallInPlay, du har ju definitivt rätt användarnamn! ;) (Jag har förresten bott i K-holm i 13 år).

Bild
Här hänger Playfield-enheten strax intill Driver/Multiplexer-kortet som jag fått modifiera i två omgångar. Först för att det rådde total kortslutning i den del som skulle avkoda de fyra bitar som skulle tala om hur mycket bonus man har. Jag kopierade först den delen, men misslyckades på något sätt och insåg att det är så mycket enklare att använda tio pinnar på Arduino-kortet istället för tre och låta kortet sköta avkodningen. Pinnarna räcker gott & väl i alla fall. Sedan var jag tvungen att flytta upp några effekttransistorer till en fräsch experimentplatta då kretskortet var sönderbränd och kopparbanorna hängde lösa.

Av okänd anledning, brändes några ingångar när de läste av switch-matrisen. Varför har jag aldrig lyckats utröna. Kanske induktionsströmmar från spolarna eftersom de går i samma kabelstammar? Jag chansade hur som helst på att låta en 74LS08 utgöra buffert, monterade den på IC-hållare ifall den skulle paja, men si den pallar de påfrestningarna. Konstigt nog...
SimLego
Inlägg: 16
Blev medlem: 16 april 2013, 17:27:43

Re: Nytt liv i havererat flipperspel tack vare Arduino

Inlägg av SimLego »

Ajajaj, Salle. Tja, man lever så länge man lär, eller nå't sån't. Vad hette spelet?

Innanmätet... utanmätet... drawings=förmätet(?) Menar du då hela ledningsnätet?
Skriv svar