Fråga ang. en DDS

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ElectricNooB

Fråga ang. en DDS

Inlägg av ElectricNooB »

Hej!

Jag har tänkt mig experimentera med en DDS.

http://www.electrokit.com/ad9859ysvz-tq ... -dac.44126

The maximum full-scale output current of the combined DAC outputs is 15 mA, but limiting the output to 10 mA provides the best spurious-free dynamic range (SFDR) performance. The DAC output compliance range is AVDD + 0.5 V to AVDD – 0.5 V. Voltages developed beyond this range cause excessive DAC distortion and could potentially damage the DAC output circuitry. Proper attention should be paid to the load termination to keep the output voltage within this compliance range.

Min fråga lyder: För att få en signal på 1Vpp så ansluter man en 50ohm's resistor mellan DAC'ens output och AVDD. Har jag tänkt rätt?

Om ja, hur är det då med att skicka iväg signalen med en 50ohm's koax till ett annat kretskort där man har en 50ohm terminator som dubblar som ”last” för DAC'ens strömkälla (Därifrån så matar man in signalen till en förstärkare med hög ingångsimpedans).

Kommer detta att funka? :)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Fråga ang. en DDS

Inlägg av AndersG »

Min fråga lyder: För att få en signal på 1Vpp så ansluter man en 50ohm's resistor mellan DAC'ens output och AVDD. Har jag tänkt rätt?

Om ja, hur är det då med att skicka iväg signalen med en 50ohm's koax till ett annat kretskort där man har en 50ohm terminator som dubblar som ”last” för DAC'ens strömkälla (Därifrån så matar man in signalen till en förstärkare med hög ingångsimpedans).
se där ja:
Unlike most DACs, this output is referenced to AVDD, not AGND.
10mA * 50 ohm blir vär 0,5v?

Jag skulle nog sätta en buffert mellan.
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Exakt men 10mA är väl så att säga i "peaken" så man kommer få en halv sinus 0.5V över AVDD och -0.5V under AVDD dvs. 1Vpp eller har jag fattat galet

Det kan ha med saken att göra att jag inte helt förstår vad de menar med "full-scale output current"... :lol:

Jo, en buffert skulle ju helt klart vara att föredra men anledningen till varför jag vill göra såhär är att det är en "dyr" DDS och jag vill ha så lite som kan gå fel som möjligt på det kortet där den sitter... :lol:

Men om man skall ha en buffer kan man använda sig av tex. en video OP med negativ feedback förutsatt att den har tillräckligt med bandbredd?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jo, du har rätt. en halv volt åt varje håll blir en.. I min DDS har jag en AD8056, men du kan enkelt sätta in en liten MMIC
dds9835b.jpg
edit:
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Hm, hittade denna: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19749

Den verkar ju rätt bra eller?

Förresten, du har ingen projekttråd på DDS'en, jag minns att din tråd om DC-DC omvandlaren var mycket intressant! :)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Går säkert rätt bra, den är ju inte kritiskt och nej, det finns ingen projekttråd, tyvärr.
Skriv svar