bellasoda's stirlingmotor

Berätta om dina pågående projekt.
bellasoda

bellasoda's stirlingmotor

Inlägg av bellasoda »

Då var arbetet igång, en stirlingmotor ska byggas.

Målet är att bygga två cylindrar av beta-typ med en diameter på c:a 40mm som värms av antingen två stycken trangiabrännare eller en vedkamin.

En enkel skiss beskriver grundutseendet på cylindrarna:

Bild

Material har börjat införskaffas:

Bild
Användarvisningsbild
säter

Re: bellasoda's stirlingmotor

Inlägg av säter »

Har du någon idé om hur vevmekanismen ska se ut?
bellasoda

Inlägg av bellasoda »

Jag har lite idéer, men jag vet inte om de är bra i och med att de är enkla att realisera. Jag tänkte i alla fall ha två stycken vevstakar till tryck-kolven och en vevstake till förskjutningskolven. Ganska lik designen på den här videon:

Däremot hade jag inte tänkt bygga den lika snyggt. :D
bellasoda

Inlägg av bellasoda »

Jag har börjat svarva nu i alla fall:

Bild
Två svarvade bitar. Ett rör och en stång. Stången ska bli lock och botten till förskjutningskolven. Översta centimetern av stången (högra biten) ska sågas av för att bli lock.

Bild

De ska sitta ihop ungefär som ovan. Jag tänkte MIG-svetsa ihop dem.

Totala vikten på förskjutningskolven (utan kolvstång) ser ut att bli c:a 70 gram om jag inte fräser bort något material för lättning.
bellasoda

Inlägg av bellasoda »

Det här kommer att bli en segdragen tråd känner jag på mig. :D I den här takten så blir det inte klart i år ens en gång.

Efter ett till pass i verkstaden så har jag jobbat lite mer på förskjutningskolven. Två delar som ska svetsas ihop:

Bild

Bild

Sen blir det mer svarvande, fräsande och gängande i förskjutningskolven också, men det kommer sen.

Nu har jag fått hem mina PTFE-tätningsringar också (från tatringen.se), dyker väl upp bilder på dem snart också. Billigt var det inte, men kommer förhoppningsvis bli underhållsfria och väl fungerande tätningar. :)
Användarvisningsbild
3uba296

Inlägg av 3uba296 »

Lägg bilderna på forumets bildserver istället. :wink:
bellasoda

Inlägg av bellasoda »

Efter gårdagens pass i verkstaden så gick det lite framåt och lite bakåt:

Bakåt: Verkstadens MIG-svets var inte kompatibel med Julas alu-tråd. Blev bara trassel av alltihop. Nu är frågan, hitta en svets för aluminium, eller lösa problemet på annat sätt.

Framåt: Kom ganska långt på tryck-kolven.

Bild
Två delar alu som ska skruvas ihop. Här syns spåren för styrbanden, och de aktuella styrbanden i bakgrunden. Hur får man de att sitta på plats under drift? Lim?

Bild
Om jag håller fast styrbanden så ser det rätt snyggt ut tycker jag. :D

Bild
Här ser man de två olika bitarna ganska bra. Passar fint ihop. Nu ska det bara borras hål för skruvar och någon slags pinne som håller i kolven.

Bild
Här ser man tätningarna ganska bra. Två uppsättningar PTFE-tätning + o-ring. Ska täta en stång med ytterdiameter 10 och ett rör med innerdiameter 40. Tätningarna behöver inte smörjas, de har 'låg friktion', ska klara temperaturer på upp till 200 grader, rörelse på 4 m/s och ett tryck på 400 bar. Inte många andra typer av tätningar klara detta, särskilt kombinationen hastighet, temperatur och underhållsfri.

Fråga: hur lägger man upp bilder på forumets bildserver?
Användarvisningsbild
3uba296

Inlägg av 3uba296 »

"Ladda upp en bilaga" står det, bara att klicka på "välj fil"
nhl21

Inlägg av nhl21 »

Hur går det med byggandet?
Hade varit trevligt med lite bilder.
bellasoda

Inlägg av bellasoda »

Jag svetsade med pinne för första gången igår. Som jag brukar säga, det blir aldrig som man tänkt sig men det blir alltid något. :)

Jag funderar på att svarva kylcylindern i ett stycke istället för att svetsa ihop aluminiumbitarna.

Jag skaffade en brännare också (clas ohlson 88:-).

Utöver det har det inte hänt så mycket...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearing

Inlägg av bearing »

Jag har aldrig fått någon svets att se bra ut med pinne. Man måste ju vara otroligt stadig om man ska lyckas. Det är ju som att teckna med en blyertspenna och greppa 20cm ovanför pappret.

Med MAG har allt gått bra, förutom 0,8mm tunn plåt.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Ett trick är ju att helt enkelt styra pinnen mot t.ex. pekfingret på den handen man inte håller handtaget med.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag brukar greppa i pinnen, handtaget använder jag bara sista biten när pinnen är så pass kort att man får styrsel ändå.
bellasoda

Inlägg av bellasoda »

TIG är min personliga favorit, finns tyvärr inte i verkstaden. Det står en MIG där, med argon och allt, men det var billigare att köpa rostfria pinnar än rostfri tråd, så jag tänkte att det är väl bara att prova. :)

Tack för tipsen allihopa i alla fall, det ska jag komma ihåg till nästa gång. Det som var svårt var att få pinnen att tända. Jag brukar knacka till lite och ofta så satte den sig bara i arbetsstycket. Efter några försök gick det förstås. Är rostfria pinnar svårare att tända?
bearing

Inlägg av bearing »

Om pinnen är svårtänd hjälper det att öka strömmen i alla fall. Men det är generellt svårt att tända, tycker jag. Jag har iofs bara svetsat pinne med svetstransformator. Modernare aggregat kanske går att ställa in att ha hög ström i startögonblicket, och sedan lägre ström så att svetsen inte bränner igenom.
Skriv svar