Räkna jordöverslag med minst 50MHz sampling. Bygga krets?
-
EinarEnfas
Räkna jordöverslag med minst 50MHz sampling. Bygga krets?
Hej.
Jag skulle vilja räkna överslag genom en elmotors lager. Mätning mellan chassi och motoraxel.
Skulle vilja ha en portabel räknare som kan följande:
- Registrera hur många gånger per sekund potentialskillnaden mellan axel och chassi går från mer än tex 10V ner till noll.
- Bara registrera händelser där spänningsutjämningen går fort nog för att det ska handla om ett överslag, mindre än 100ns.
- Visa med lysdioder om antalet överslag från 10-20V är fler än 100 per sekund och om antalet överslag från >20V är fler än 10 per sekund.
Kan man bygga något liknande med elektronik på ett någorlunda enkelt vis?
Hur ska man lägga upp en sådan krets i grova drag?
Antar att den höga samplingsfrekvensen som krävs ställer till det. Men men, frågar man inte så...
Jag skulle vilja räkna överslag genom en elmotors lager. Mätning mellan chassi och motoraxel.
Skulle vilja ha en portabel räknare som kan följande:
- Registrera hur många gånger per sekund potentialskillnaden mellan axel och chassi går från mer än tex 10V ner till noll.
- Bara registrera händelser där spänningsutjämningen går fort nog för att det ska handla om ett överslag, mindre än 100ns.
- Visa med lysdioder om antalet överslag från 10-20V är fler än 100 per sekund och om antalet överslag från >20V är fler än 10 per sekund.
Kan man bygga något liknande med elektronik på ett någorlunda enkelt vis?
Hur ska man lägga upp en sådan krets i grova drag?
Antar att den höga samplingsfrekvensen som krävs ställer till det. Men men, frågar man inte så...
Re: Räkna jordöverslag med minst 50MHz sampling. Bygga krets
Allt går, det handlar väl bara om budget, det finns en orsak till att de instrumenten är rätt kostsamma att köpa.
-
EinarEnfas
Naturligtvis.
Men jag tänkte mig en budgetvariant som enbart ska berätta att det ev finns ett problem, sedan kan man plocka fram oscillioscopet.
Behöver ingen display, och ingen längre loggning än att kunna påvisa att problem finns genom att tända en diod eller två.
Tycker det borde gå att göra utan microprocessor med lite logikkretsar, komparatorer och timer.
Hur skulle du lagt upp en sådan krets?
Men jag tänkte mig en budgetvariant som enbart ska berätta att det ev finns ett problem, sedan kan man plocka fram oscillioscopet.
Behöver ingen display, och ingen längre loggning än att kunna påvisa att problem finns genom att tända en diod eller två.
Tycker det borde gå att göra utan microprocessor med lite logikkretsar, komparatorer och timer.
Hur skulle du lagt upp en sådan krets?
Skall du bara registrera om det finns problem, borde det räcka med en snabb OP och lite filter, samt en snabb räknare, eller enklast en frekvensräknare.
Det svåraste problemet är väl att ansluta till motoraxeln på ett bra sätt.
Det svåraste problemet är väl att ansluta till motoraxeln på ett bra sätt.
-
EinarEnfas
För mig är det tvärt om, och det bådar ju gott. 
Jobbar en hel del med kolborstar och DC-motorer, så mätning på axeln är inget problem.
OP förstärkare säger du. Lite mer ingående tips? Alltså så jag kan komma igång och tänka själv och läsa på etc.
Lovar att presentera den färdiga lösningen här om allt blir av.
Jobbar en hel del med kolborstar och DC-motorer, så mätning på axeln är inget problem.
OP förstärkare säger du. Lite mer ingående tips? Alltså så jag kan komma igång och tänka själv och läsa på etc.
Lovar att presentera den färdiga lösningen här om allt blir av.
En snabb op, typ video-förstärkare gissar jag, med minst 100 MHz bandbredd, troligen kopplad som komparator, några högpassfilter, för att filtrera bort icke-överslag, någon schmidt-trigger för att få snygga pulser, någon form av cmos räknarkrets, alternativt en frekvensräknare.
-
EinarEnfas
Just så. Och så behöver jag kanske ett filter för att ta hand om eventuella ringningar.
Men tack, nu har jag lite att googla på.
Men tack, nu har jag lite att googla på.
-
EinarEnfas
Buu, hittar inget sätt att simulera skiten i spice funktionsgenerator.
Nåja, detta blir ett stort projekt märker jag. Men jag ger det ett försök.
All input är av värde så ös på med era tankar!
Nåja, detta blir ett stort projekt märker jag. Men jag ger det ett försök.
All input är av värde så ös på med era tankar!
Om du går på processorspåret så kan du titta på http://ued.udjat.nl/counter/
Har byggt en tillämpning med 74F74 serien för räkna upp till 100Mhz.
Edit: Annars finns 74S74 serien, tar upp till 125Mhz, eller 74AS74 som tar 200Mhz.
Har byggt en tillämpning med 74F74 serien för räkna upp till 100Mhz.
Edit: Annars finns 74S74 serien, tar upp till 125Mhz, eller 74AS74 som tar 200Mhz.