Shuntfråga
Shuntfråga
Om man vill mäta strömmar från till ett startbatteri så kan man ju ha en enkel shunt, typ, Elfa 76-973-03.
Å andra sidan har Vishay ganska eleganta typ dessa, dock med sämre noggrannhet. Om man kan leva med det så kunde man ju montera allt på samma kretskort, möjligtvis med förstärkning på baksidan för att ge tillräcklig styrka?
Synpunkter?
Å andra sidan har Vishay ganska eleganta typ dessa, dock med sämre noggrannhet. Om man kan leva med det så kunde man ju montera allt på samma kretskort, möjligtvis med förstärkning på baksidan för att ge tillräcklig styrka?
Synpunkter?
-
- Inlägg: 15898
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
Re: Shuntfråga
Varför inte med en Halleffektgivare eller en strömtransformator?
Jag tänker LEM isåfall.
Du minskar antalet kontaktpunkter som kan ge problem.
(du höll ju på med någon IC ett tag, men jag förstår problematiken kring att mäta så här stora strömmar på ett PCB)
Är det ett engångsbygge och behöver du kunna mäta full startström (dvs 200 A eller så?)
Noggranheten med en strömshunt kommer du ifrån genom en kalibrering , fast det blir väl vid lägre ström än max antar jag
Jag tänker LEM isåfall.
Du minskar antalet kontaktpunkter som kan ge problem.
(du höll ju på med någon IC ett tag, men jag förstår problematiken kring att mäta så här stora strömmar på ett PCB)
Är det ett engångsbygge och behöver du kunna mäta full startström (dvs 200 A eller så?)
Noggranheten med en strömshunt kommer du ifrån genom en kalibrering , fast det blir väl vid lägre ström än max antar jag

Re: Shuntfråga
Ska du kalibrera så kan du lika bra köra shunt:en direkt på PCB:et.
Edit: Allegro har lite info
http://www.allegromicro.com/Design-Cent ... tions.aspx
Edit: Allegro har lite info
http://www.allegromicro.com/Design-Cent ... tions.aspx
Re: Shuntfråga
Titta på ACS758ECB-200B från allegro, de klarar 200 ampere.
http://www.digikey.com/product-detail/e ... ND/2042750
http://www.digikey.com/product-detail/e ... ND/2042750
-
- Inlägg: 15898
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
Re: Shuntfråga
Mmm, vad är skillnaden på ett kretskort och en shunt som klarar 200A?

Därför tänkte jag på "trä på kabeln" hallgivare eller strömtransformatorer.

Därför tänkte jag på "trä på kabeln" hallgivare eller strömtransformatorer.
Re: Shuntfråga
Strömtransformator är nog en väg att gå, då slipper man ha extra kontakter som kan ge problem. Fast är det DC så blir det svårare med en strömtransformator.
-
- Inlägg: 15898
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
Re: Shuntfråga
Mmm, den senare du länkade till såg vettig ut förutom då kontaktpunkter, som måste säkras. Att trycka 200A genom den lilla plutten
Jag skriver strömtransformator lite slarvigt men det är en kombination av Hallgivare (för DC) och strömtransformator (för AC) ,exakt hur de fungerar vet jag inte men det kanske är en hallgivare enbart. De har ialla fall bandbredd DC-XX kHz.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 6msensorer

Jag skriver strömtransformator lite slarvigt men det är en kombination av Hallgivare (för DC) och strömtransformator (för AC) ,exakt hur de fungerar vet jag inte men det kanske är en hallgivare enbart. De har ialla fall bandbredd DC-XX kHz.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 6msensorer
Re: Shuntfråga
Man kan ta ACS758KCB och göra ett hål för släppa ner den stora klumpen.
Sedan får man göra ett kort med tjock koppar.
Dessa press fit kontatker verkar vara trevliga http://se.farnell.com/wurth-elektronik/ ... dp/1821275 eller likannde.
Sedan får man göra ett kort med tjock koppar.
Dessa press fit kontatker verkar vara trevliga http://se.farnell.com/wurth-elektronik/ ... dp/1821275 eller likannde.
Re: Shuntfråga
Tack, jo, men Hallgivare har begränsat dynamiskt omfång. Startbatterier är enkla i det fallet, men med förbrukningsbatterier är det värre, då man kan behöva mäta små strömmar över lång tid.
Det är batteriövervakning i detta fall. Glömde nämna det. Efterföljaren till http://www.dalton.ax/battmeter
PS. I min 12V 50A ställbara switchnätdel har jag en LEM för strömmätningen.
Det är batteriövervakning i detta fall. Glömde nämna det. Efterföljaren till http://www.dalton.ax/battmeter
PS. I min 12V 50A ställbara switchnätdel har jag en LEM för strömmätningen.
-
- Inlägg: 15898
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
Re: Shuntfråga
Dynamiskt omfång?
Menar du att de har dåligt S/N eller ?
De jag har tittat på brukar användas för strömavkänning i VFDer (har ett gäng avlödda) men där är det inte kritiskt och de fungerar ju som strömswitchar som trippar VFDn vid för hög utström (via den interna elektroniken)
Menar du att de har dåligt S/N eller ?
De jag har tittat på brukar användas för strömavkänning i VFDer (har ett gäng avlödda) men där är det inte kritiskt och de fungerar ju som strömswitchar som trippar VFDn vid för hög utström (via den interna elektroniken)
Re: Shuntfråga
Ja. Batteriövervakning är knepig på det sättet.Dynamiskt omfång? Menar du att de har dåligt S/N eller ?
Edit: Alla kommersiella batteriövervakningsar jag sett använder shunt.
-
- Inlägg: 15898
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
Re: Shuntfråga
Man lär sig något nytt varje dag
I detta fallet är det kanske mindre kritiskt med antalet kontaktpunkter?

I detta fallet är det kanske mindre kritiskt med antalet kontaktpunkter?
Re: Shuntfråga
Inte säker på att jag förstår frågan? Du menar galvanskt? Men jo, visst vill man minimera antalet kontakter. Som jag tänkt det kommer övervakningen att klara 8 sensorer och kommunicera med I2C, galvaniskt isolerat. Det är speciellt viktigt i aluminiumbåter.I detta fallet är det kanske mindre kritiskt med antalet kontaktpunkter?
Re: Shuntfråga
Kan kanske kan mäta startmotorn, laddning och all annan elektronik separat.
Edit: Eller mät vid varje säkring. Då vet man ju hur stor maxströmmen är.
Edit: Eller mät vid varje säkring. Då vet man ju hur stor maxströmmen är.
Re: Shuntfråga
Normalt hr man separata batterier för start och förbrukning, men sedan kan det hela kompliceras av att man även laddar förbrukningsbatteriet från generatorn vid behov. Båda batterierna från en landströmsladdare eller underhållsladdnng via solcell.Kan kanske kan mäta startmotorn, laddning och all annan elektronik separat.