Idé: Reflow-lödugn av en enkel varmluftspistol

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Erl

Idé: Reflow-lödugn av en enkel varmluftspistol

Inlägg av Erl »

Jag har funderat på hur jag ska göra ytmonteringslödning hemma.
  • På jobbet har vi en 2 kW spisplatta, men den ger inte tillräckligt snabb temperaturökning.
  • Det finns lödugnar att köpa på nätet (typ T962), till ett acceptabelt pris av ca 3000 kr ink frakt, men många verkar tycka att de inte fungerar bra (t.ex. ojämn temperaturfördelning, dålig firmware).
  • Många bygger om typ pizzaugnar, men det verkar vara lite av en chansning om det blir bra, det är inte helt billigt och kräver en del jobb.
Vad jag förstår använder professionella ugnar varmluft för uppvärmning, medans de flesta enklare pizza-ugnar och även T962 använder IR. IR skulle vara sämre för att de svarta kretsarna som man inte vill värma upp absorberar IR, och lödtenn, ben och pads som man vill värma upp reflekterar IR.

Min idé är om man skulle kunna ta en enkel varmluftspistol (typ den här för 299 kr som kan ge 70 - 550°C), och blåsa in i typ ett rör med kretskortet som ska lödas och en temperatursensor. Om man kan mäta och styra temperaturen, samt köra tillräckligt låg lufthastighet så att inte komponenterna blåser bort, så borde kan kanske ha en bra lödugn.

Vad tror ni?
blueint
Kontakt:

Re: Idé: Reflow-lödugn av en enkel varmluftspistol

Inlägg av blueint »

Modifiera en pizzaugn med inblås från en varmluftspistol via någon dispersionstrumma så att flödet sprids och inte blåser bort något. Eller köp varmluftsugn om sådan finns.

Chansning av pizzaugnar kan minskas genom att mäta hur snabbt den värmer på max effekt, respektive svalnar med öppen lucka.

Man kan iof också tilläggsisolera ev ugn för snabbare temperaturkurvor.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Erl skrev:Jag har funderat på hur jag ska göra ytmonteringslödning hemma.
  • På jobbet har vi en 2 kW spisplatta, men den ger inte tillräckligt snabb temperaturökning.
  • Det finns lödugnar att köpa på nätet (typ T962), till ett acceptabelt pris av ca 3000 kr ink frakt, men många verkar tycka att de inte fungerar bra (t.ex. ojämn temperaturfördelning, dålig firmware).
  • Många bygger om typ pizzaugnar, men det verkar vara lite av en chansning om det blir bra, det är inte helt billigt och kräver en del jobb.
Vad jag förstår använder professionella ugnar varmluft för uppvärmning, medans de flesta enklare pizza-ugnar och även T962 använder IR. IR skulle vara sämre för att de svarta kretsarna som man inte vill värma upp absorberar IR, och lödtenn, ben och pads som man vill värma upp reflekterar IR.

Min idé är om man skulle kunna ta en enkel varmluftspistol (typ den här för 299 kr som kan ge 70 - 550°C), och blåsa in i typ ett rör med kretskortet som ska lödas och en temperatursensor. Om man kan mäta och styra temperaturen, samt köra tillräckligt låg lufthastighet så att inte komponenterna blåser bort, så borde kan kanske ha en bra lödugn.

Vad tror ni?
Risken är att du bygger in förstrypningar i flödet, som gör att kylningen av värmespiralen blir för dålig (den är redan orangeglödande) och den blir för mjuk och fördärvas eller rent av smälter. Det åtgärdas givetvis med en effektreglering men då kommer du inte runt problemet med lång uppvärmningstid.

Du vill dessutom ha ett väl definierat flöde som är homogent över alla komponenter för att dessa skall värmas likformigt.

kräver mao lite eftertanke, men säkert inte omöjligt.
zealotry

Inlägg av zealotry »

Kanske går att köra full fart på pistolen och istället reglera luftströmmen, blanda in mer/mindre kall luft istället.
bearing

Inlägg av bearing »

På jobbet har vi en 2 kW spisplatta, men den ger inte tillräckligt snabb temperaturökning.
Vad är problemet med långsam tempökning?
Att komponenter kan gå sönder p.g.a för hög temp under för lång tid?

Jag har omsmältningslött på spisplatta (keramikhäll). Mätte faktiskt upp tempkurvan innan, och såg att det gick lite för långsamt, men provade ändå, och det gick bra (för mig).
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det finns en anledning till att temperaturtoppen har en tidsbegränsning enligt specifikation.
bearing

Inlägg av bearing »

Och det är den anledningen jag söker...

När man handlöder en stor komponent till ett kopparplan / tjock ledare lär man också överskrida spec. För att inte tala om när man avlöder en komponent med många ben som inte riktigt vill släppa. Min erfarenhet är att komponenterna klarar behandlingen. För hobbybruk känns det som att den där tempprofilen inte är superviktig att hålla. Om någon lyckats sabba komponenter vid ugnslödning är jag intresserad av att höra det.

Den första delen av tempkurvan ska gå sakta för att inte få problem med flusset, så i den delen av kurvan är det ju bara bra om det går segt.

EDIT: kanske borde flytta de här inläggen till någon allmän tråd om omsmältningslödning, och inte sabba idén om varmluftpistol.
na2jojon

Inlägg av na2jojon »

Det finns en varmluftspistol på Jula för samma pris med digital inställning av temperaturen mellan 60-650 C . Kanske är lättare att använda vid styrning av temperaturen.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Du måste se till att inte blåsa bort komponenterna och det är temperaturen hos komponenterna samt tiden för exponering som är kritisk. Inte temperaturen på utblåset i sig. Intressant idé men jag tror den behöver lite filande innan det fungerar.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Det är stor skillnad på att handlöda och stoppa hela rasket i en ugn.
Löder du på benen så blir inte innanmätet i kretsen lika varmt som om du bakar
alltihop

Swech
Skriv svar