Använda RC Batteripack till mobil och radio

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Criuzer

Använda RC Batteripack till mobil och radio

Inlägg av Criuzer »

Hej
Jag tänkte bygga en adapter som låter mig använda LiPo ackar till RC modeller för att ladda min mobil och radio (VHF/UFH handradio) under vandringar m.m.
Typ två voltregulatorer på ~30volt in och 5 respektive 6 volt 1-2A ut. 5 Volt via USB A hona och 6 volt i en fast kabel med en 2,4 mm DC plug i änden.
Givetvis en batterifrånskiljare och säkring också. Sen borde det väl vara fritt fram att köra på en ack av den här modellen?
Något jag missat/bör tänka på?
ToPNoTCH

Re: Använda RC Batteripack till mobil och radio

Inlägg av ToPNoTCH »

En sak att tänka på är att den batteritypen förstörs permanent om du urladdar den under ett visst gränsvärde.

Det pågår även en debatt om säkerheten kring LiPo. Ett tag var det tal om förbud till och med, men vad jag förstår så har säkerheten ökat markant med tiden.

Det du länkar till är dock känsligt för penetration, och jag skulle rekommendera att du titta på "Hard Pack" varianter istället.
Criuzer

Inlägg av Criuzer »

Ang. urladdningen så innehåller väl RC ackar ofta ett urladdningsskydd, eller är jag helt fel ute?

Finns andra typer som ska vara säkrare, tanken med denna adapter var b.la att ta det som fanns mellan 6-30 volt och kunna köra på

Hardpack var en bra synpunkt, kanske räcker med ett fodral....
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag tror faktiskt inte dom har det.

Polaren satte ett plan högt i ett träd, och det hämtades dagen efter med och då var batteriet på 0V.
Jag lyckades "jumpstarta" 2 av 3 celler.

Många tror ju att fartreglagen som har urladdningsskydd fixar detta, men faktum är att dom påverkar bara om motorn får dra ström eller ej.
BEC delen är ofta vanliga linjära regulatorer så radion och servona kan fortfarande dra ur batteriet.

En variant som kan slå två flugor i en smäll är ju denna länk.

Då får du ju en reglering och varning i samma pryl liksom.

Den var ju inte så dyr men tyvärr "out of stock" just nu.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Du kanske kan använda Li-Ion celler liknande den här och bygga ett eget pack i ett rör eller annan lämplig behållare. De har skydd mot djupurladdning och liknande. Det finns en uppsjö modeller men titta efter de som heter protected.
Criuzer

Inlägg av Criuzer »

Hur blir det med laddbalansering om man bygger egen pack?
Johanb

Inlägg av Johanb »

Om du syftar på eget pack med 18650 så går det ju att göra ett pack av batterihållare där man kan ta ur cellerna och ladda dem enskilt. Det bör ju gå att löda in en kabelhärva för balansering när man tillverkar packet (förutsatt att man har en laddare som kan balansera Li-Ion) om man vill ha ett mer permanent kopplat pack.
Criuzer

Inlägg av Criuzer »

Tycker det blir lite krångligt att bygga eget pack, men om man kör på ett hardcase typ det här. Borde man inte kunna fixa ett underspänningsskydd med transistor och op-förstärkare? Spänningen ska ju inte understiga 10.1 V i 4 cells ack, så om man klipper matningen vid 11 volt så borde det vara lugnt?
Skriv svar