Tekniken finns ju för att gå ner i sleep-läge och väckas av RTC strax innan det är dags med inspelningen.
Jag har en 10 år gammal digitalkamera som har stöd för intervallfotografering. Ställer man den på långa tider så "stänger den av sig" mellan exponeringarna för att spara batteri.
Nya EU regler om standby förbrukning
Re: Nya EU regler om standby förbrukning
Sant. Det är ju extra viktigt med låg förbrukning i det fallet, om man bryter med "riktig" brytare så försvinner ju funktionen.
Anta att det är importören som är ansvarig för att produkten följer EU reglerna.
Samtidigt är det hyggligt enkelt att uppskatta energiförbrukningen i standbyläge genom att känna med handen hur varm prylen (väggvårtan) blir, är dem het så är det troligen mer än 1W.
Coop kan spara 1kr på att sälja en köksradio som är dåligt konstruerad. Risken finns dock att dom måste återköpa alla radioapparater som sålts om dom blir påkomna. Så måste dom också bli av med dom som ännu inte sålts ... till en köpare utanför EU ... eller till typ Grekland som skiter i alla regler.
Risken att bli påkommen är stor och det kan bli dyrt för en bransch med små marginaler = "Bättre vara på den säkra sidan och göra en egen test".
Jag tror att reglerna kan få effekt.
Här finns det ju möjlighet för en glad entreprenör att sälja konsultimma: -"Låt mig testa era pre-sale kopior så att dom uppfyller kraven på riktigt."
Samtidigt är det hyggligt enkelt att uppskatta energiförbrukningen i standbyläge genom att känna med handen hur varm prylen (väggvårtan) blir, är dem het så är det troligen mer än 1W.
Coop kan spara 1kr på att sälja en köksradio som är dåligt konstruerad. Risken finns dock att dom måste återköpa alla radioapparater som sålts om dom blir påkomna. Så måste dom också bli av med dom som ännu inte sålts ... till en köpare utanför EU ... eller till typ Grekland som skiter i alla regler.
Risken att bli påkommen är stor och det kan bli dyrt för en bransch med små marginaler = "Bättre vara på den säkra sidan och göra en egen test".
Jag tror att reglerna kan få effekt.
Här finns det ju möjlighet för en glad entreprenör att sälja konsultimma: -"Låt mig testa era pre-sale kopior så att dom uppfyller kraven på riktigt."
Pre-sale test är väl något EMC lab mm redan utför? ingen ny nisch?
Finns både för elsäkerhet och EMC redan idag. Vanligast för EMC dock.