trådlös bildöverföring

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Detraw

trådlös bildöverföring

Inlägg av Detraw »

Hej,

Har tänkt köpa en sån där liten kamera, har hittat en billig på tradera, men problemet är att den inte är trådlös, hur lätt är det att bygga en modul som kan föra över bild trådlöst till en motagare? räckvid gärna 50m inomhus

Eftersom kameran är liten skulle det ju va trevligt om man kunde få till en liten trådlös modul, ganska trevlig sak att sätta på robotar med mera

Så om ni har några länkar eller ideér posta de gärna...

Tack på förhand /Daniel
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Finns på clas i sjön...

Jag köpte en sån mojäng på Lidl senast....399:-
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Köp en färdig med sändare & mottagare det blir garanterat billigast. tex denna

Annars finns det färdiga länkar att köpa.
Detraw

Inlägg av Detraw »

ok, verkar smartast att köpa en som redan är byggd för trådlös komunikation... tackar
Detraw

Inlägg av Detraw »

ok, hihi hittade en som va riktigt billig, gratis, bara frakt att betala... nice

Nu är ju frågan, output från denna är vanlig video output som man kan koppla direkt till TV..... hur pass avancerat är det att låta en AVR tolka signalen och eventuelt spara ner videon till en hårddisk eller annat media?

Tackar på förhans /Daniel
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag har ensådandär kamera som är på bilden. Tyvärr så sänder den bara på NTSC-M (special japansk NTSC). Bärbara datorn kan ju tolka det med TV-kort i alla fall. Lite kul är att om man titta inuti så är sändaren en egen enhet som vägar ca 2gram och är 5x8mm!

OBSERVERA att samma kamera finns i trådlöst och i trådbunden!
Användarvisningsbild
anrhm

Inlägg av anrhm »

Jag har en liknande den som v-g tipsade om.

Har någon förslag på vad man ska ha för "mojäng" för att läsa videosignalen i datorn. Vill helst ha en usb-ansluten burk. Kommer videoformatet att ställa till problem eller kan man chansa på vilken som helst av dom som säljs av Kjell&Co m.fl?

Någon som har förslag på billig (?) enhet som garanterat funkar?

Jag fick med ett fyrkanaligt instickskort med kameran men programvaran som följde med är på något "oläsligt" språk så det var inte så mycket att ha... Ytterligare en pryl på "vadskajagmeddenhärtill-hyllan". :)
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

www.dustin.se
Sök på Art# 5010052792
Fungerar mycket bra, har version 1.0 här.....

En trevlig butik för video kamera/radio länk
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

anrhm:Exempelvis detta

Alltså ett usb tvkort för den som inte orkar klicka.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

:lol: Såg hur länken såg ut innan du editerade. [urk=

Någon som vet hur kvalitén är på dessa kort? Är det stor skillnad beroende på vilket man köper av dessa externa TV-kort? Har länge tänkt att ersätta videon med en dator och tv-kort.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jimmy: "konstigt" nog så fattade inte forumets tolk mina fina kommandon :roll:

Jag har ett sånt här och uppriktigt sagt så är iaf det _HELT_ värdelöst. Drivrutinen f**kar nonstop, testat alla nya och gamla. Själva dosan hänger sig så man får dra ur och stoppa in sladden. Programmen som följer med ska vi inte nämna, (eller jo) bloatigt värdelöst och allmänt irriterande är mina omdömmen när jag är på bra humör.

Men jag ville ha ett till den bärbara gick ut på stan detta fanns, detta köptes, detta funkade värdelöst. Mitt andra tvkort som sitter i den "stationära" datorn funkar bra mycket bättre även fast det är _riktigt_ billigt och gammalt junk. Visst usbpryttlen funkar och är relativt kompatibelt med 3:e partsprogram men det är då allt.

Så att inte köpa samma som mig är en självklarhet men jag _TROR_ att usb är sämre än motsvarande interntkort är. Detta är min högst personliga uppfattning så någon får gärna rätta mig. Det gäller dock att kolla noga/köpa på öppet köp så du inte går på en truppmina som jag. Kolla av de forum som finns är ju en början, sen inte köpa första sämsta :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Tack för tipset/varningen.

"mina omdömmen när jag är på bra humör" :lol:

Där ser man... :)
Det som vore riktigt trevligt i mitt fall, det vore ett USB-kort som både fungerar till Mac och Pc.
Jag har förresten firewire på den här PC-burken. Kanske det kunde vara ett alternativ...
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

PCI-kort borde vara bättre än USB2.

Du bör i alla fall inte kunna få trafikstockning i PCI.

Ett problem är att när du ska spelain så är det bara den programvara som följer med som kommer att fungera bra. Och om den programvaran är effektiv eller inte kan du inte veta utan att köpa lådan.

3:de part pogram kan funger men då finns risken för "svarta sorgkanter".

Du bör kunna köpa ett PCI-kort för 350kr - 450kr för att test...

Jag köpte ett PCI-kort från Clas i sjön, på rea för 350kr och det är ... "sådär"
Så köpte jag ett USB2 för 700kr som är riktigt bra men bara med medföljande programvara.
Senast redigerad av netrunner 15 december 2005, 10:21:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jo, det bästa vore nog PCI-kort.
Men då är det nog lika bra att jag bygger en ny dator enbart för detta.
Börjar ana vart detta kommer leda... En liten dator att ställa vid TV'n. Låter inte detta väldigt bekant? Jag är nog inte ensam om den idén. :lol:

Mina 2 snabbaste burkar har bara fyra PCI-platser, som alla är upptagna:
2st ljudkort
1st grafikkort (Det andra sitter på AGP'n)
1st Firewirekort

Har även en 450MHz AMD, men den är nog inte tillräckligt snabb för att hinna spara på hårddisken.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Du vill ju inte att det ska låta så mycket så än äldra dator med ny kylning kan vara en bra ide. Leta om du kan hitta en Celeron II 1000MHz eller något annat som går på socket 370 / socket A.
Skriv svar