Börja med PIC
*En* sak som jag har förstått från rapporter från andra ICD2
användare, är att det är mycket enklare att få igång en
serieansluten ICD2, Microchips USB drivrutiner är väldigt
känsliga, om man inte följer deras intruktion *exakt*
så kan man få alla möjlige "intressanta" problem.
Jag har sett rapporter från flera som har skippat USB
kopplingen p.g.a alla problem, och bytt till seriell och
är bara nöjda med det.
För andra fungerar dock USB OK...
är bara nöjda med det.
Det häger i hop med att M$ inte har certiferat drivrutinen för ICD2, ser man bara till att USB kabelnsodjan skrev:*En* sak som jag har förstått från rapporter från andra ICD2
är bara nöjda med det.
är in stoppad i datorn INNAN MpLabb startas så är det inga problem, men skulle programet kracha
får man boota om hela datorn, bara för att drivrutinen dog.
Edit: Sitter på XP home SP2 med Microchips ICD2, har fått för mig att drivrutinen mår bättre i Win98.
Men en sådan adapter hjälper inte mot 'slöhet'
Grejen är att MPLAB endast pratar special-protokoll mot en specifik Cypress-usb-kontroller, om man väljer "usb" som kommunikationsmedel. Har man en vanlig usb-rs232-adpter, så emulerar man ju bara en serieport, och därför måste man välja com-port som kommunikation.
Men visst, är det den extra spänningsmatningen man vill undvika är det en bra lösning med separat usb-rs232. Jag kör en sådan idag, byggd på CP2103 <-- Rekommenderas!

Grejen är att MPLAB endast pratar special-protokoll mot en specifik Cypress-usb-kontroller, om man väljer "usb" som kommunikationsmedel. Har man en vanlig usb-rs232-adpter, så emulerar man ju bara en serieport, och därför måste man välja com-port som kommunikation.
Men visst, är det den extra spänningsmatningen man vill undvika är det en bra lösning med separat usb-rs232. Jag kör en sådan idag, byggd på CP2103 <-- Rekommenderas!
Nä. vill man att det ska gå fort så är ju riktig USB att föredra. Visserligen kan man köra med olika hastigheter på RS232. Men det är nog inte snabbare med adaptern än med en vanlig dator i dag. Men fördelen är ju att man slipper en separat matning och det är väl inte alla bärbara det finns RS232 på. eller?
Är det någon som vet hur stor skillnad det är?
Är det någon som vet hur stor skillnad det är?