Söker ett lite speciellt kontaktdon som kan tänkas vara aningen unikt, så jag tänkte höra om nån av er har nån idé.
Det jag skulle behöva är en skruvplint som man klämmer fast på en bandkabel ungefär som man gör med t.ex IDE-kontakter i datorer. Tanken är att den även ska chassimonteras, så att bandkabeln kommer på insidan medan man kan ansluta kabel i skruvplint på utsidan. Som det är just nu använder vi 9pin dsub kontaktdon, men eftersom dessa används i industriella ställverk så har de en förmåga att gå sönder när elektrikerna är där och jobbar. Kontakterna blir helt enkelt lossbrutna och då går ju så klart skruvarna av och detta ställer till problem. Så jag är på jakt efter en annan förhoppningsvis bättre lösning.
Vi tillverkar alltså kassettbaserade lågspänningsställverk. Och eftersom de är väldigt modulära så har vi en egen lösning för att får ut fältbuss till kassetterna. Detta är alltså en två meter lång metallskena med 20+ 9pol dsub som är parallellkopplade medelst flatkabel som ansluts med pressanslutning.
Har sökt själv men jag hittar inte riktigt rätt. Jag kan ju inte vara den första som har behov av en sådan lösning? Borde ju finnas tycker jag.

Edit: 5-pol funkar lika bra som 9-pol. Till och med 3-poliga skulle kunna funka faktiskt.