Frågor ang hantering av vätskor vid mönsterkortstillverkning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mattswe

Frågor ang hantering av vätskor vid mönsterkortstillverkning

Inlägg av mattswe »

Hej!
Jag har precis tillverkat mina första mönsterkort, lite pyssel, men resultatet blev inte tokigt alls. Eagle CAD, utskrift på OH-film, hemmabyggd UV-låda, framkallningsbad och etstank. Dubbelsidigt kort med jordplan på båda sidorna.
Jag har dock en fråga om hanteringen av vätskorna. Framkallningsvätska och etsvätska ska återvinnas på miljöstation antar jag? Men kan man spara och återanvända dessa vätskor? Funkar det i så fall med plastflaskor? PET?
Nerre

Re: Frågor ang hantering av vätskor vid mönsterkortstillverk

Inlägg av Nerre »

Det beror på vad du har använt för vätskor, det finns olika.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jag brukar lämna till återvinningen, kemikalieavfall, med tydligt märkta flaskor.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag häller ut framkallaren i vasken, och etsvätskan tar jag till återvinningen.

För som jag lärt mig är det främst de kemikalier som innehåller metaller som inte får hällas ut i vasken. Och framkallaren är ju samma sak som avloppsrensare så (Natriumhydroxid). :)

Etsvärskan återanvänder jag några gånger tills den blir för svag, framkallaren slänger jag direkt.
Förvaringen hemma i glasflaskor med kork ej helt åtdragen. till återvinningen i uppmärkta PET-flaskor.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Etsvätskan hamnar på återvinningsstationen tydligt märkt med innehåll av två anledningar:
1. Miljöfarligt avfall skall tas om hand på korrekt sätt
2. Kul att se personalen imitera fågelholk och säga "Ställ den där inne" när de inte har en aning om vad jag kommer med.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Och framkallaren är ju samma sak som avloppsrensare så (Natriumhydroxid).
Du har en poäng där och dessutom är den mera utspädd.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Frågan är om fotoresisten som framkallaren fått i sig innehåller nåt som inte bör hällas i avloppet? Men troligen är det så små mängder att det är försumbart.

Sen finns det ju nåt knep med nån etsvätska där man kan fälla ut kopparen som nåt salt och sen neutralisera? Är det om man kör med väteperoxid och nån syra som man kan neutralisera med framkallaren? (Jag har inte gjort kort på 20 år tror jag så jag har inte lagt alla detaljer jag läst de senaste åren på minnet:)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jag frågade det lokala reningsverket och fick följande svar:
Propplösare funkar genom att fräta sönder proppen. Det gör den genom att höja ph. Detta påverkar inte processen i reningsverket då det blir såpass mycket utspätt att det inte kan mätas vid verkets intag. Det som är farligt med vissa kemikalier och oljor är att de dödar bakterierna i kvävereningen, biologi bassängerna. Även små utsläpp kan då påverka våra "husdjur" negativt. Det kan också vara så att kemikalierna inte fastnar i reningsverket utan går rätt igenom och vidare ut i recipienten, Svibyviken, där de samlas "på hög" och ställer till stor skada i miljön på längre sikt.

Propplösaren kan möjligen påverka ledningsnätet precis invid fastigheten om det finns gamla betongrör i stället för nyare plast rör men vi kan inte påstå att vi har sett några direkta påföljder av detta. Möjligen kan man tänka sig att pumparna i närmaste pumpstationen på lång sikt får frätskador men vi tror att det är såpass utspätt redan där att det inte påverkar desto mer.

Jag kan även nämna att minsta inflöde till Lotsbroverket är ca 6000m3 per dygn under torrperioder och vi mäter ph kontinuerligt på inkommande vatten. Största bekymren har vi med bomulspinnar "Tops" som är svåra att filtrera bort. Det står även i anslutningsavtalet att det inte är tillåtet att släppa ut spillvatten vars ph är mindre än 6 eller större än 10.
mattswe

Inlägg av mattswe »

Tack för svaren. En fråga till, vad använder ni för papper vid UV-belysningen? Jag har testat med OH och bläckstråleskrivare, vilket ger bra resultat, men OH-filmenär ju sjukt dyr. Ritfilm har jag sett rekommenderas ibland, men den är svår att få tag på och dyr även den. Har ni några andra tips som fungerar i bläckstråleskrivare?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Helt vanligt kopieringspapper. Fungerar utmärkt. :)
Jag har kört med 0,4mm ledartjocklek och banor för TSSOP-kapslar flera gånger utan problem.

Testa dig fram till en lagom exponerings-tid. Brukar röra sig om 50-100% längre tid än med OH-papper,
men det beror helt och hållet på din utrustning.

OBS: Använd inte PET-flaskor! De som säljs nu är en betydligt tunnare sort än vad som såldes förr.
Vätskorna fräter igenom plasten. Antingen direkt eller på sikt.

Kör hellre med glasflaskor. T.ex gamla glöggflaskor eller liknande. Riv av etiketten och märk dem tydligt.

Tänk på att inte korken ska vara åtskruvad. Små ångor måste kunna komma ut.
Det går fint med lite aluminiumfolie istället.

AndersG: Mycket intressant.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Ritfilm har jag sett rekommenderas ibland, men den är svår att få tag på och dyr även den.
Ritfilm från Matton. de säljer färdiga a4-ark som funkar i laserskrivare. En ask räcker länge...
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Och är man lite fiffig så skriver man ut sitt lilla kort uppe i hörnet, nästa gång vänder man filmen så det blir i andra hörnet sedan finns det 2 hörn till.

Med skriv någon form av text så ni vänder filmen åt rätt håll.

Protte
RoPa

Inlägg av RoPa »

PE-flaskor, de "mjölkiga" som man har T-röd, spolarvätska mm i tål etsvätska, PET tål den inte!
Kolla i botten på flaskan där står typen av plast.
Och som sagt korken får inte dras åt.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

PE-flaskor, de "mjölkiga" som man har T-röd, spolarvätska mm i tål etsvätska
Det är vad jag brukar använda. Det blir några tomflaskor T-sprit över efter varje sommar i båten... :)
mattswe

Inlägg av mattswe »

PE-flaskor, de "mjölkiga" som man har T-röd, spolarvätska mm i tål etsvätska
Toppen! Tack för alla goda råd.
Skriv svar