Superkondensatorer i bil, fake eller äkta? (youtube-video)

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
JanErik

Superkondensatorer i bil, fake eller äkta? (youtube-video)

Inlägg av JanErik »

Det verkar lite för bra för att vara sant och då är det sällan sant.
Iaf priset kan man ta med en nypa salt, men finns det idag kondensatorer som skulle kunna prestera som påstås i videon?
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Re: Superkondensatorer i bil, fake eller äkta? (youtube-vide

Inlägg av Oblivion »

tja jag har sett kondensatorer på några tusen Farad så visst finns det stora kondingar idag.

Va på elmässan i gbg för några månader sedan där det fanns en tillverkare som visade kondingar fysiskt stora som lastbilsbatterier.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Min BS-mätare triggade han i alla fall.

Blybatterier är 100% återvinningsbara.

2,7V och 3000F för 68USD = 6x68 = 408USD = jag tror jag fortsätter med mitt blybatteri.

3000F är ju 3000 Amper sekunder. Så om startmotorn behöver 200Amper så är det 15 sekunder. Bil-blybatterier har 60 - 80 Amper timmar (100ggr mer energi).

Sen faller spänningen på ett annat sätt, helt linjärt. Ett bil-blybatteri går från 13,7V (?) till 10V och sen är det dött.

http://www.digikey.com/scripts/dksearch ... &PV13=1415

Fascinerande att han kan prata så länge utan att nämna några direkta fakta alls. Hur många hål man kan borra med en pelarborr är ju inte direkt någon bra mätare på energi.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Det är en väldigt liten bil -> Motorn är liten. Så jag tror att startmotorn inte drar mycket alls.
Jag orkade inte lyssna på hela videon, nämnde han hur många farad han har i sitt "BoostPack" ?
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Utan att ha tittat på videon. I t. ex. Toyota Prius har om jag minns rätt ett litet kondensatorbatteri för att lagra energi som skapas vid re-generativ bromsning. Dvs där man använder motorerna i hjulen som generatorer för att bromsa. Då skapas det ganska mycket ström på en kort stund (hur lång är en inbromsning 2-30 sekunder kanske?). Ett vanligt batteri kan inte ta emot den strömmen rakt av, så det passar bättre att suga upp rubbet i ett kondensatorpack, för att sedan kunna återanvända när bilen startar igen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_double-layer_capacitor kort citat:

"Some of the earliest uses of EDLCs were motor startup capacitors for large engines in tanks and submarines and as the cost has fallen they have started to appear on diesel trucks and railroad locomotives. In the 2000s they attracted attention in the electric car industry, where their ability to charge much faster than batteries makes them particularly suitable for regenerative braking applications"
JanErik

Inlägg av JanErik »

Prius har inte motorer i hjulen, den ligger parallellt med bensinmotorn med hjälp av en sorts planetväxel.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Angående regenerativ bromsning på bilar:

Om bilen väger 1800kg kör i 60kmh och bromsar till 0.

Är motorn då 100% effektiv med att omvända rörelseenergi till el så får man 250'000 joule (wattsekunder). 0,069 kWh

Maxwells största superkondensator rymmer 8100 wattsekunder och väger 510gram. 31st väger 15,8kg, kostar 2046USD (när dom inte är "blest by Toyota")

Nu motsvarar detta 500gram LiPo eller 30st R6 / AA batterier.

Frågan är om det inte hade varit smartare att göra batteriet 15kg tyngre och sen strunta i hela grejen med regenerativ bromsning. Då skulle man spara ganska mycket. Eller inte. Beror ju på om det är extremt mycket start och stopp.
Skriv svar