Tankar om mitt lilla CNC bygge

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
cazz

Tankar om mitt lilla CNC bygge

Inlägg av cazz »

Har ställt en del frågor på ett antal trådar så det kanske vore dags att ha allt på ett ställe :)

Bakgrunden till CNC bygget.
Data, elektronik och video har alltid var en del av mina intresse.
Men ofta har man fått köpa eller avstå när det gäller visa saker.
Antingen finns det inte eller var för dyra eller helt enkelt passade inte mitt projekt.

Det som ofta fastnade var att kunna göra snygga kort och layout på lådor.
Att köra med experiment kort man kan bara göra en viss grad.

En CNC maskinen har kommt i mina tanker många gånger men har alltid slutat med att man struntar i det för det kostar för mycket eller helt enkelt tyckte
det var onödigt.
Men tankarna har alltid varit där.
Etsa har jag inte lust med att göra, speciellt när man bor i en liten 2:a har aldrig riktigt varit förtjust i kemikaler.

Målet med projektet
Målet är helt enkelt att kunna göra en liten bords CNC maskin.
Arbetsytan kommer vara runt A4 ark (300x210), höjden är jag inte säker men ungefär 150-200mm för att kunna fräsa olika plastlådor (kanske kanske några i MDF)
Tanken är att jag ska ha den till kretskorts fräsning och andra små diverse plast/trä saker, inte stora saker eller i metall.
Den kommer ha ett "hus" i MDF och plexiglas för jag bor som sagt i en 2:a så man vill inte ha massa damm överallt och kanske få ner ljudnivån lite.

Mina funderingar
"Tornet" (eller vad man nu kommer kalla den) kommer vara rörligt för att utnyttja ytan så mycket som möjligt.
Jag har gått igenom de mesta av bilder av CNC Syrran för att få en ide hur man ska bygga men jag har även tittat på X-ILs för att bygga den enkel.
Som det ser ut nu så kommer den bli i metall själva CNC fräsen.

Den saken jag gillade på CNC syrran var faktist det geniala sättet att bygga en glidskena med rörklämma och kullager, det var genialiskt
Även X-IL har samma på sin och de flesta har väll det kan jag tänka mig.

Jag planerar dock att kanske använda "linear bearing blocks", de kostar inte så mycket att köpa hem och jag är oäker om jag kan få det snygg slipat i aluminium vinklen för att få ner skruvhuvudet.
Som skenor kommer jag använda rostfritt rör 12x1 och en M10 gängstav i mitten, de kommer bli 350mm långa.

Som stav som motorerna ska dra kommer jag använda 10-12mm trapetsgänga, inte så bra som kulskruv men billigare och bättre än "vanlig" gängstav.
Dock är muttrarna väldigt dyra?

Kommer försöka skydda trapetsstängerna från damm.
En ritning kommer (inte så snygga som er 3D utan det blir i 2D :) ) men innan jag lägger krutet på det så måste jag se planera lite hur jag ska fästa allt.

Så det enda jag är säker på är att jag kommer använda trapetsgänga, "tornet" kommer vara flyttbar, storleken på arbetsytan blir 300x210, konstruktionen blir det mesta i metall (kanske aluprofil) och att den kommer få ett "hus" (Designen till den är redan klar).

Det jag nästan är säker på är att jag kommer använda "linear bearing blocks" för de verkar vara smidiga och den har redan gängade hål samt visa modeller kan man få 4 st för under 100 kr.

Det jag är osäker på om det finns en del "fallgropar" som kan vara bra att tänka på samt vad för elektronik man ska tänka på, typ styrkort som har bra stöd för Mash3 (eller vad det nu heter CNC programmet), stegmotorer som passar mig (jag behöver ju inte stora bjässar men inte heller för klena) samt de behöver ju ström så en strömmatningsenhet är ju aldrig fel.
Senast redigerad av cazz 10 april 2013, 20:09:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Tankar om mitt lilla CNC bygge

Inlägg av Meduza »

Tänk dessutom på att du måste fixa någon form av glappfri mutterkonstruktion, inte bara en vanlig trapetsmutter, alldeles för mycket vändglapp i dessa.

Nackdelen med trapetsstångens högre stigning är att du måste gå på större motorer för att orka, fördelen är att du kan få mer fart.

Rör 12x1 låter alldeles för klent, Lillasyrran har 22 eller 25mm rör med 1,5mm tjock vägg och dessa får rätt fort platta ytor av kullagren,
denna effekt blir mångdubbelt värre med såna lager du tittar på dom lägger trycket på såpass koncentrerad yta, dom behöver härdade axlar för att må bra.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

X-IL hade det på sin första maskin...
Användarvisningsbild
cazz

Inlägg av cazz »

Meduza skrev:Tänk dessutom på att du måste fixa någon form av glappfri mutterkonstruktion, inte bara en vanlig trapetsmutter, alldeles för mycket vändglapp i dessa.

Nackdelen med trapetsstångens högre stigning är att du måste gå på större motorer för att orka, fördelen är att du kan få mer fart.

Rör 12x1 låter alldeles för klent, Lillasyrran har 22 eller 25mm rör med 1,5mm tjock vägg och dessa får rätt fort platta ytor av kullagren,
denna effekt blir mångdubbelt värre med såna lager du tittar på dom lägger trycket på såpass koncentrerad yta, dom behöver härdade axlar för att må bra.

mm har sett att de flesta kör med lång plastmutter men var får man tag i en sådan??
Många kör med trapetsstång men har inte riktigt förstått hur de har löst det där problemet

lillsyrran körde ju med vanlig gängstav men tror inte det är det bästa i det långa loppet och kulstav är inte billigt men inte heller omöjligt men då måste jag vara säker
på att jag inte löser det där problemet med trapetsstav.

Har undrat om det är för klent men lillsyrran var ju även större och körde med kullagerhjul, det borde ju vara mer spridning på de "block" jag tittade på samt de är ju kortare än vad lillsyrran är
Sedan är ju fråga om man nu kör med så liten (fast det blir ju endå rätt så massivt med M10 i en 10mm rör) rör, hur länge kan man köra tills man blir tvungen att byta.
Att byta rör är ju inga stora problem. Jag försöker bara hålla ner storleken och vikten men det år totalt uteslutet att köra med sådana smala rör så får jag helt enkelt tänka om.
Användarvisningsbild
cazz

Inlägg av cazz »

X-IL skrev:X-IL hade det på sin första maskin...

Gick igenom din tråd men tittade mest på bilderna men vad menar du att du hade det på din första maskin.
Menar du 12mm rör eller 22/25mm rör eller vad?
Användarvisningsbild
cazz

Inlägg av cazz »

Gjorde en liten skiss snabbt.

Eftersom det största tyngden ligger på de skenor som ligger under plattan för den ska hålla "tornet" och verktygen.

Så kanske man kan köra med 4 st block och 4 st 12mm skenor som var för sig har en 10mm gängstav som går igenom väggen där fram och bak.
och drivstaven ligger i mitten.

Är det onödigt och överdrivet??
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Dålig ide rentutav, kör med riktiga stänger och gör dom klart grövre, ett rör blir otroligt mycket stabilare med större diameter

Ett 25cm långt 12x1mm rör som håller portalen böjer sig neråt 2mm redan vid 5kg tyngd på portalen, visserligen fördelas det på två eller fyra rör, men med lite böjkrafter vid fräsning så är det klart obra...

Stabiliteten ökar dock rejält med diametern, ett 20x2mm rör böjer sig bara 0.25mm och en solid axel böjer sig bara 0.15mm vid samma längd och belastning...

Fyra rör ger dig bara problem med ojämn belastning och en maskin som blir svår att justera in.
Användarvisningsbild
cazz

Inlägg av cazz »

hmm ok

Finns rör i 20x2 och 25x2.

Tror du det räcker i 20x2 eller ska man köra 25x2

Ska man köra de storleken i både X,Y,Z??
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag hade nog siktat på 25mm rör på X och Y, och gått ner till 20mm på Z för att spara lite plats och vikt.
Användarvisningsbild
cazz

Inlägg av cazz »

Tack, då ska jag planera det lite

Gängstaven i det röret, är det ok att den är M10 eller ska den vara grövre?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Du skrev att jag har avgasklämmor och kullager, det har jag inte på min nya fräs. Jag antar att du läst tråden om min gamla skrotfräs (den nya är visserligen också typ 75% skrot/begagnat men bättre skrot :) ).

Den gamla fräsramen har jag sålt. Jag skulle helt klart hoppa över den lösningen nu när SBR-lagringarna finns så billigt från Kina.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Gängstången är bara till för att spänna ihop det hela, så M10 räcker bra :=)
Användarvisningsbild
cazz

Inlägg av cazz »

X-IL skrev:Du skrev att jag har avgasklämmor och kullager, det har jag inte på min nya fräs. Jag antar att du läst tråden om min gamla skrotfräs (den nya är visserligen också typ 75% skrot/begagnat men bättre skrot :) ).

Den gamla fräsramen har jag sålt. Jag skulle helt klart hoppa över den lösningen nu när SBR-lagringarna finns så billigt från Kina.
mm Tanken var först att använda "block" typ denna
http://www.ebay.com/itm/CNC-Router-SC25 ... 3cc129f171

Är inte omöjligt att jag kör med den endå eftersom som jag skrev i början, jag är osäker att jag kan få det bra med vinklade aluminium med kullager och nerfilad/fräst för bulthuvudet.

90kr x 4 = 360kr och då blir det 25mm i både X och Y.

För Z planerar jag denna
http://www.ebay.com/itm/2pcs-SC20UU-SCS ... 5650da939a

104 kr

Totalt 464 kr.
Tror det är bättre än det med avgasklämmor och kullager (dock dyrare) men jag ska erkänna jag är lite osäker när de ska sitta lodrätt om det blir fel balansering/tryck på de små kullagren i.
Användarvisningsbild
cazz

Inlägg av cazz »

Meduza skrev:Gängstången är bara till för att spänna ihop det hela, så M10 räcker bra :=)
Tack så mycket då hade jag planerat något rätt i alla fall ;)

Lite svårt att gissa storleken på bilder :)
Användarvisningsbild
cazz

Inlägg av cazz »

ok lite uppdatering på tankarna :)

Efter Meduza förslag så kör jag med 25mm rör med en M10 i.

Som det ser ut så blir det så här

Eftersom CNC ställning kommer så i en "hus" så behöver jag inte några höga kanter eftersom det höjs med träribbar i "huset"

Om det går som jag hoppas så kanske jag kan be en som har ett antal fina metall CNC att fräsa ut två skivor till att börja med till kortsidorna.
plattan är 10mm tjock och fräser in 5mm och sedan en 10mm borr i mitten så när jag skruvar åt gängstången så klämms rören ihop och blir riktigt stabilt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar