Pulstransformatorer, polaritet?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Pulstransformatorer, polaritet?

Inlägg av AndersG »

Bild

Vid första anblicken ser det ologiskt ut att vända polariteten på sekundären, men är inte orsaken att man får en kraftigare puls då man bryter, dvs på den fallande flanken på Vg, än då man sluter (stigande flank)?

Designing Thyristor Triggering with Pulse Transformers
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Re: Pulstransformatorer, polaritet?

Inlägg av hcb »

Det låter rimligt. Jfr en vanlig tändspole. Det är ju när det "uppladdade" magnetfältet kollapsar som energin måste ta vägen någonstans.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Det ser ut att vara felritat med tanke på vågformerna och texten i artikeln.

Det går att göra på båda sätten, men flybackvarianten har lite andra krav.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Kan du utveckla? Jag testade breadboarda upp i princip vad som är på bilden, men skillnaden att jag har en konding på gaten för att derivera och få en kort puls. Den negativa pulsen är betydligt högre. Både i simulering och i verkligheten.

Edit:
Transformer.jpg
För att förklara problemet: När spänningen slås på på den vänstra sidan vill jag sända över en puls till den högra, isolerade som triggar en monostabil vippa. Triggpulsen bör vara 3,5V och > 5ns. Hela rasket bör helst dra försumbart med ström.

Edit: Trafon är en Pulse Engineering PE65612NL (Elfarea) och utgången triggar en 74HC123 alldeles fint men "på riktigt" tänkte jag använda en LTC6993-2
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Det jag menade var att med tanke på vilka beräkningar och vågformer som finns i artikeln så ges triggpuls då transistorn leder. 5V läggs på primär och dyker även upp på sekundären. Motsåndet väljs för att ge lagom gateström.

Vill man i stället göra en flybackvariant krävs att transformatorn lagrar energin för triggning, vilket ställer andra krav på transformatorn.

Att få en hög spänning är ju lätt vid frånslag med en olastad transformator. Men för att få en lagom gateström till tyristorn krävs ju att man laddat transformatorn till en lämplig ström innan frånslaget. Visst går det att göra med ett motstånd i serie, men det krävs ju också att transistorn är till tillräckligt länge före den stängs av.

Hur mycket återhämtningstid finns mellan pulserna? Kopplingen i din bild får en utspänningspuls vars amplitud beror på transistorns transkonduktans och tröskelspänning samt transformatorns magnetiseringsinduktans utöver de välkontrollerade parametrarna så som matningsspänning och de övriga passiva komponenterna. Det kanske inte är helt önskvärt. Sedan blir det ju en fördröjning i och med att transformatorn först måste laddas upp.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Målet är att trigga då spänningen på ingången går från noll till Vcc, i princip detektera spänningspåslag. Frekvensen är låg. Spänningen är normalt 0V och är 5V i kanske 10..100ms, kanske var femte minut.

I detta fall är det inte heller frågan om att driva en tyristor, utan bara att trigga en vippa. Dvs en högimpediv ingång.

Jag behöver helt enkelt aktivera en galvaniskt skiljd krets på kommando (för att spara ström)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

OK. Verkar fungera bra nu med en pyttetrafo:
transformer2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar