Jag samplade ett par Atmel-kretsar i veckan, närmare bestämt ATmega644 och en ATmega2561. De sade att kretsarna bara kan samplas i -MU-variant vilket innebär att de kommer i ett MLF-paket. Nu har jag insett hur de ser ut:
om du inte tänker etsa ett kretskort med rätt symbol så är det väll enklast att lägga den på rygg och bonda ut paddarna till stiftlister med lackad koppartråd (tunn).
Ser inte riktigt på bilden men om lödpaddarna på kretsen går upp lite längs med sidorna på den så är det inga problem om man har en del lödvana, stadiga händer och en lödkolv med smal spets. Om man inte har det så kan det bli lite.. jobbigt.
Jag har aldrig lött just sådana här kretsar men om jag skulle så hade jag först förtennat samtliga ytor på kretsen och på laminatet och tagit bort överflödigt tenn så att det bara ligger ett tunn lager på dom om man inte lyckades få det direkt. Sen hade jag lagt kretsen an mot ytorna på kretskortet och fört lödkolven mot sidan av kretsen så att spetsen hade kommit i kontakt med padden på underlaget och sidan på padden på kretsen. Sekundena senare så hade jag tillfört lite lödtenn och så hade den padden varit lödd, sen är det bara att göra likadant med resten av paddarna.
har någonstans sett socklar för sådana där typer av paket... vettefan var nu bara... och är inte säker på att det var just för det där benantalet, tror det var för kretsar med 40 ben per sida eller så
Dessa kan man nog löda likt PLCC (LCCC ?) kretsar av "J-hook" typ, dvs med en lödkolv med spets för ytmontering, jag har själv gjort det och det funka fint men det e pilligt.
Men det går nog att lägga den på rygg och löda på tunna lackade koppartrådar också.
Flussmedlet finns i lödtråden, eller lödpastan om man nu har en SMD station, men jag har inte märkt någon direkt skillnad mellan dom typerna som jag använt. Använder visserligen vanlig 1mm tråd men det fungerar hur bra som helst, är dock bara lite stort vid 0603 komponenter.
Kretsarna har tydligen en kvadratisk pad i mitten - i ATmega644-fallet är den 5.2mm². Verkar synnerligen besvärligt att komma åt den - är lödpasta enda alternativet? Hetluftspenna är inte alldeles jätteenkelt att komma över!
kristoffer skrev:Kretsarna har tydligen en kvadratisk pad i mitten - i ATmega644-fallet är den 5.2mm². Verkar synnerligen besvärligt att komma åt den - är lödpasta enda alternativet? Hetluftspenna är inte alldeles jätteenkelt att komma över!
/K
Om man har pads i mitten som man vill komma åt och inte har en massa saker på baksidan så kan man alltid borra ett hål därifrån och på så sätt komma åt att löda den.
Du kan lägga på lödpasta på paddarna där kretsen ska sitta, lägg dit kretsen och sätt fast kortet i en hållare. Värm med en varmluftspistol från undersidan. Om den inte lägger sig rätt så är det bara att peta till den med en pincett. när kretsen sitter på plats och lödningen ser bra ut så tar du bort värmen.
Om du inte har pasta så kan du lägga på lödtenn istället.
Lägg då på tennet med en vanlig lödpenna, flussa och värm underfån, när tennet flytit ut så är det bara att lägga dit kretsen.
Använd inte för mycket luftmängd och värme bara, men om du provar lite på en provbit och med billiga komponenter så lär du dig fort.