Dra relä med ljussensor
-
jenslundholm
Dra relä med ljussensor
Hej
Jag skulle vilja göra en krets som med hjälp av en "ljussensor" drar ett SIL relä på 5v (knappcellsbatteri) som sedan får externström till resterande krets.
Jag är väldig okunnig på detta, har gjort enklare kretsar och lött en hel del men aldrig något med en "fotocell"?
// Jens
Jag skulle vilja göra en krets som med hjälp av en "ljussensor" drar ett SIL relä på 5v (knappcellsbatteri) som sedan får externström till resterande krets.
Jag är väldig okunnig på detta, har gjort enklare kretsar och lött en hel del men aldrig något med en "fotocell"?
// Jens
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Re: Dra relä med ljussensor
Testa att söka på "ldr relay circuit" på t.ex. google. Jag fick fler kretsförslag än vad som behövs.
T.ex denna:

T.ex denna:

-
jenslundholm
Okej, ja där fanns det mycket och en jag hittat som verkar relativt enkel men endå variabel.
Men en fråga. Denhär kretsen som jag skall bygga ska reagera på en annan lampa som tänds/släcks, i ett slutet utrymme. Alltså, den skall inte avläsa något annat ljus än denna lampa.
Har kollat på Elfa på lite olika fotomotståndet men blir inte klok på vilka värden man skall ha.
Men en fråga. Denhär kretsen som jag skall bygga ska reagera på en annan lampa som tänds/släcks, i ett slutet utrymme. Alltså, den skall inte avläsa något annat ljus än denna lampa.
Har kollat på Elfa på lite olika fotomotståndet men blir inte klok på vilka värden man skall ha.
Har du extern strömkälla men vill driva kretsen på batteri? Batteriet får då ganska kort livslängd.
Försök att förklara bättre vad det är som du vill göra, mål, vad som finns att tillgå osv osv. Skriv 10 meningar.
Denna kan eventuellt göra det du vill direkt. Jag har en sådan för att minska ljuset på en mysbelysning på natten (när taklampan är släkt).
http://dx.com/p/fc-18-l-12v-light-opera ... lue-172533
Försök att förklara bättre vad det är som du vill göra, mål, vad som finns att tillgå osv osv. Skriv 10 meningar.
Denna kan eventuellt göra det du vill direkt. Jag har en sådan för att minska ljuset på en mysbelysning på natten (när taklampan är släkt).
http://dx.com/p/fc-18-l-12v-light-opera ... lue-172533
-
jenslundholm
På tv-kameror finns en "tally" lampa som tänds när kameran är utklippt (live).
För att ha en backup/slippa göra en reläkrets för varje kameratillverkares pinconfig så kan man istället använda sig av denna lösningen genom att tejpa på fotomotståndet på den befintliga lampan på kameran.
Som det är nu finns bara tillgång till +12v i ett av tre stift i kontakten, de andra två används för att mata spänningen till en ledlist.
De andra kretsarna jag redan har för de olika kameratillverkarnas tar ström till reläna direkt från kamerans styrutgångar för detta endamål.
Det finns tillgång till 12v/12v stabiliserad spänning på andra kontakter som skulle gå att användas för driften av kretsen men då blir det en kabel till till "lådan" med kretsen i. Men om det är så man får göra så är det så helt enkelt.
Hoppas ni förstår vad jag menar.
För att ha en backup/slippa göra en reläkrets för varje kameratillverkares pinconfig så kan man istället använda sig av denna lösningen genom att tejpa på fotomotståndet på den befintliga lampan på kameran.
Som det är nu finns bara tillgång till +12v i ett av tre stift i kontakten, de andra två används för att mata spänningen till en ledlist.
De andra kretsarna jag redan har för de olika kameratillverkarnas tar ström till reläna direkt från kamerans styrutgångar för detta endamål.
Det finns tillgång till 12v/12v stabiliserad spänning på andra kontakter som skulle gå att användas för driften av kretsen men då blir det en kabel till till "lådan" med kretsen i. Men om det är så man får göra så är det så helt enkelt.
Hoppas ni förstår vad jag menar.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Jag skulle definitivt använda den stabiliserade 12V som du har tillgång till av följande skäl:
- Oberoende av batteri(er) och byte av dem
- Utrymmesskäl
- Enklare att underhåll då man slipper risken för felvändning av batteri(er)
- Oberoende av batteri(er) och byte av dem
- Utrymmesskäl
- Enklare att underhåll då man slipper risken för felvändning av batteri(er)
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Välkommen till forumet. 
Relän kan dra ganska mycket ström, så ett mindre batteri (framförallt knappcell-batteri!) skulle få ganska begränsad livslängd.
Jag vet av erfarenhet från trådlösa myggor att man helt vill slippa stå och kolla batterier varje gång,
så jag skulle satsat på 12V-kabeln för säkerhet skull.
Jag menar; ed batterier så vet du ju inte om reläet inte ska dra eller om batteriet är slut...
Jag flyttade förresten tråden från Projekt-kategorin till Allmänt.
Projekt-kategorin är till för att man ska berätta om pågående projekt. Det får du förstås också gärna göra där.
Läs gärna mer här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=28145
(Det är översta tråden i Projekt-kategorin.)
Relän kan dra ganska mycket ström, så ett mindre batteri (framförallt knappcell-batteri!) skulle få ganska begränsad livslängd.
Jag vet av erfarenhet från trådlösa myggor att man helt vill slippa stå och kolla batterier varje gång,
så jag skulle satsat på 12V-kabeln för säkerhet skull.
Jag menar; ed batterier så vet du ju inte om reläet inte ska dra eller om batteriet är slut...
Jag flyttade förresten tråden från Projekt-kategorin till Allmänt.
Projekt-kategorin är till för att man ska berätta om pågående projekt. Det får du förstås också gärna göra där.
Läs gärna mer här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=28145
(Det är översta tråden i Projekt-kategorin.)
-
jenslundholm
Okej, men hur vet man vilket fotomotstånd man skall välja? Här är min kunskap lika med noll! Jag har koll på de övriga me inte fotomotstånd!
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Efter vad jag förstått av din beskrivning så skall fotomotståndet "fungera som en strömbrytare" och då kan jag inte tänka mig att det har så ruskigt stor betydelse. Eftersom de inte är så dyra skulle du ju kunna chansa på två olika. Koppla upp kretsen och testa. Det är ju inte frågan om så avancerade kretsar att man får ett första klassens råttbo att hantera.