Relä som polvänder..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
h00matis

Relä som polvänder..

Inlägg av h00matis »

Hej, är det någon här som kan tipsa mig om ett relä som växlar plus och minus (12 volt). Alltså vid tillslag ska den första utgången på relät ge plus och den andra utgången minus, vid nästa tillslag ska den första utgången ge minus och den andra plus. (Relät ska styra en centrallåsmotor från en bil)

/Mats
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det du beskriver är egentligen 2 st reläers funktion.

Om du tar 2 vanliga SPDT-reläer (SPDT = Single Point, Double Throw = enkeltkanal växlande relä) och ansluter båda NO till +12V, båda NC till GND och tar ut på var sin COMMON vill du få just den funktion om du drar 1 relä åt gången.

Sen till styrningen av dessa: Du måste alltså ha en grej som växlar för varje input-puls....det kallas en flip-flop och en lämplig typ är 4013 där du kopplar pin 5 till pin 2, ger pulserna in på pin 3, kopplar pin 4 & 6 till GND. Koppla även pin 8, 9, 10 & 11 till GND.

Nu kommer pin 1 & 2 att vara motsatt av varandra och byta nivä för varje puls det kommer på pin 3.

Alltså tar du en elektrolytkonding på ca: 10µF och kopplar + till pin 1 och minus via en 1K till GND. Till kondingens - kopplar du även till en 10K och den andra sidan på det motstånd kopplar du till basen på en NPN-transistor som klarar att driva relät.

Transistorns bas till GND och kollektor till reläspolans ena sida, reläspolans andra till +12V, kom ihåg att koppla en diod över reläspolan med anod mot kollektorn.

Gör exakt det samma kretslopp, fast kopplat till pin 2, och det är klart.
h00matis

Inlägg av h00matis »

Oki, tack för det snabba svaret. Tror det här kan bli lite svårt för mig då jag inte har någon djup kunskap i området än, men det kan ju bli ett bra projekt att lära sig någonting. Om inte annat så kanske man kan bränna sönder nått.. :D
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

OK, now adjust to maximal smoke....

;-)

Lycka till.
Skriv svar